سیستم عامل دبیان 9 منتشر شد

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
نسخه‌ی ۹ سیستم‌ عامل دبیان با کد Stretch منتشر شد.
تبلیغات

اوبونتو یکی از توزیع‌های لینوکس است که هر شش ماه یک‌بار نسخه‌ی جدیدی از آن منتشر می‌شود و در بین کاربران نیز محبوبیت بالایی دارد. اوبونتو خود بر پایه‌ی سیستم‌عامل لینوکسی دیگری به نام دبیان توسعه داده شده است. از ویژگی‌های شناخته‌شده‌ی توزیع دبیان می‌توان به پایداری بسیار بالای آن اشاره کرد. البته آپدیت‌های جدید برای این سیستم‌عامل معمولا با سرعت کمی منتشر می‌شوند. 

حال پس از گذشت دو سال از زمان انتشار دبیان ۸، سرانجام دبیان ۹ در دسترس قرار گرفته است. باید اشاره کنیم که نسخه‌ی جدید دبیان به مدت ۵ سال به‌طور رسمی توسط توسعه‌دهنده‌ی این سیستم‌عامل پشتیبانی خواهد شد.

کدنام جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دبیان، Stretch است. این کد همانند کد نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل، یکی از نام‌هایی است که از مجموعه فیلم‌های داستان اسباب بازی الهام گرفته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند دبیان ۹ را با یکی از میز کارهای دسکتاپ لینوکس از جمله سینامون، گنوم، کی‌دی‌ای، ال‌ایکس‌دی‌ای، میت و ایکس‌اف‌سی‌ای دانلود کنند. همچنین امکان استفاده از نصب‌کننده‌ی ساده یا فایل ایمیج نصب‌کننده‌ی کامل این نسخه وجود دارد. فایل ایمیج کامل دبیان ۹ به‌صورت پیش‌فرض شامل تعداد زیادی از پکیج‌های از پیش نصب شده است.

دبیان ۹ به‌طور پیش‌فرض به همراه مرورگر وب فایرفاکس و نرم‌افزار مدیریت ایمیل تاندربرد عرضه شده است. از دیگر ویژگی‌های این نسخه می‌توان به پشتیبانی بهبودیافته از UEFI و نسخه‌ی به‌روزرسانی شده‌ی اپلیکیشن‌های کلیدی از جمله GIMP، LibreOffice و نرم‌افزارهای محیط دسکتاپ اشاره کرد.‌

دبیان ۹ از کرنل ۴.۹ لینوکس استفاده می‌کند. این سیستم‌عامل از ۱۰ نوع معماری پردازشی مختلف از جمله آرم، MIPS و ایکس ۸۶ پشتیبانی می‌کند. البته پشتیبانی از سیستم‌های پاور پی‌سی ۳۲ بیتی در این نسخه از دبیان حذف شده است.

نظر شما در مورد دبیان ۹ چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات