آشنایی با اکسس پوینت های EnGenius با مدل EWS350AP و ECB600

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
اکسس پوینت داخلی و دو بانده‌ی انجنیوس (EnGenius) در مدل‌های EWS350AP و ECB600 به‌تازگی وارد بازار کشورمان شده‌اند که در ادامه نگاهی عمیق بر آن‌ها خواهیم داشت.
تبلیغات

شرکت‌های مختلفی در زمینه‌ی تولید تجهیزات شبکه‌ فعالیت دارند؛ اما در این بین شرکت تایوانی EnGenius بیش از یک دهه است که در زمینه‌ی تولید ابزارهای شبکه‌‌ی بی‌‌سیم و دوربُرد فعالیت دارد و چند سالی است که وارد بازار کشورمان شده و از محصولات آن در پروژه‌های ملی متعددی استفاده شده است.

انجنیوس مجموعه‌ای گسترده از دستگاه‌های بی‌‌سیم و مبتنی بر شبکه را برای طیف وسیعی از کاربردها از سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم برای کاربردهای اینترپرایز و سازمانی، شامل تلفن‌های بی‌سیم دوربرد، سرورها و محصولات امنیتی و شبکه‌‌های مش برای شبکه‌های بی‌سیم دیجیتال گرفته تا محصولات مبتنی بر شبکه‌های بی‌سیم برای کاربران عادی ارائه می‌دهد.

شرکت پانا مجموعه‌ای از محصولات برند تایوانی EnGenius را برای استفاده‌ی کاربران و سازمان‌های ایرانی وارد بازار کشورمان کرده است؛ از بین این محصولات، دو نمونه از اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم EnGenius با مدل‌های EWS350AP و ECB600 در اختیار زومیت قرار گرفته است که در ادامه مروری بر مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها خواهیم داشت.

اکسس‌پوینت بی‌سیم یا WAP یکی از دستگاه‌های سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه است که امکان اتصال دستگاه‌های وای‌فای را به شبکه‌های سیمی فراهم می‌کند. اکسس‌پوینت‌ها معمولا به‌صورت دستگاهی مستقل از طریق یک شبکه‌ی سیمی به روتر متصل می‌شوند؛ اما برخی از روترها، این ابزار را در قالب قطعه‌ای یکپارچه داخل خود دارند؛ اکسس‌پوینت ابزاری متفاوت با هات‌اسپات است؛ زیرا هات‌اسپات‌ محلی فیزیکی محسوب می‌شود که در آن دسترسی وای‌فای به یک شبکه‌ی محلی بی‌‌سیم (WLAN) امکان‌پذیر است.

انجنیوس engenius

اکسس‌پوینت داخلی EnGenius EWS350AP

انجنیوس EWS350AP اکسس‌پوینت بی‌سیم قدرتمند داخلی و دو بانده‌ای است که با پشتیبانی از استاندارد 11ac، قادر به دستیابی به سرعت‌ حداکثر ۸۶۷ مگابیت‌ بر ثانیه در باند ۵ گیگاهرتز و سرعت ۳۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه در باند ۲.۴ گیگاهرتز است. این دستگاه می‌تواند به‌عنوان یک اکسس‌‌پوینت مستقل یا بخشی از یک راهکار مدیریت شبکه‌ی محلی بی‌سیم از سری نوترون باشد؛ محصولات مدیریت وایرلس از سری نوترون شرکت انجنیوس را می‌توان برای به‌وجود آوردن راهکاری ایده‌آل جهت مدیریت شبکه‌های بی‌سیم در مکان‌هایی مانند هتل‌ها، فرودگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها به‌‌ کار برد. اکسس‌پوینت مورد بحث، به‌ لطف بهره‌گیری از قدرت ۲۶ دسی‌بل میلی‌وات ارسال سیگنال، می‌تواند سیگنال‌ها را از دیوار، کف و سقف عبور دهد.

مشخصات فنی اکسس‌پوینت EWS350AP

مشخصات / اکسس‌پوینت

EnGenius EWS350AP

ابعاد (میلی‌متر)

۱۶۱.۵۴ × ۱۶۱.۵۴ × ۴۱.۶۶ میلی‌متر

وزن (گرم)

۳۶۳ گرم

استاندارد

IEEE 802.11b/g/n on 2.4 GHz, IEEE 802.11a/n/ac on 5 GHz, IEEE 802.3at, IEEE 802.1r, IEEE 802.1k, IEEE 802.11x

ظرفیت حافظه

حافظه: ۱۲۸ مگابایت، حافظه‌ی فلش: ۱۶ مگابایت

آنتن

چهار آنتن یکپارچه‌ی 

۵ dBi

MIMO / آنتن‌های سه‌بعدی سکتوری

امنیت فیزیکی

اسلات امنیتی کِنسینگتون

حالت‌های عملکردی

اکسس‌پوینت، تقویت‌کننده‌ی سیگنال، توان

۲۶ dBi

روی باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز

نرخ دیتای پشتیبانی‌شده (مگابیت‌برثانیه)

2.4 GHz: Max 300

5 GHz: Max 867

802.11b: 1, 2, 5.5, 11

802.11g: 6, 9, 12, 18, 24, 36, 48, 54

802.11n: 6.5 to 300 (MCS0 to MCS15)

802.11ac: 6.5 to 867 (MCS0 to MCS9, NSS=1 ~2)

مهم‌ترین قابلیت‌های اکسس‌پوینت EWS350AP بدین شرح هستند:

انجنیوس engenius

عملکرد بسیار سریع در کاربردهای سنگین کنونی: اکسس‌پوینت EWS350AP با پشتیبانی از استاندارد 11ac، می‌تواند روی باندهای ۵ و ۲.۴ گیگاهرتز، به‌ ترتیب حداکثر سرعت ۸۶۷ و ۳۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه ارائه‌ دهد و به این ترتیب گزینه‌ای ایده‌آل جهت استفاده در کاربردهایی با پهنای باند بالا برای چند کاربر باشد.

بهره‌گیری از دو پهنای باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز جهت افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی ترافیک: اکسس‌پوینت EWS350AP به‌ لطف قابلیت پوشش هم‌زمان چندین وایرلس، می‌تواند حداکثر سرعت و بهره‌وری را برای دستگاه‌های فعال در باند‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به ارمغان آورد و برای بهینه‌سازی ترافیک پهنای باند، به‌طور خودکار دستگاه‌های دو بانده را روی باند ۵ گیگاهرتز منتقل می‌کند.

قابلیت ارسال سیگنال‌های قدرتمند با بُرد وسیع‌تر و قدرت عبور از سطوح و موانع مختلف: اکسس‌پوینت EWS350AP به‌ لطف بهره‌گیری از قدرت ارسال سیگنال ۲۶ dBm، نسبت به بسیاری از اکسس‌پوینت‌های 11ac کنونی، بُرد وسیع‌تر و قدرت نفوذ بیشتری ارائه می‌دهد؛ بدین ترتیب می‌توان از آن در ساختمان‌های شلوغ و در کاربردهای سازمانی استفاده کرد.

مدیریت شبکه‌ی داخلی با نرم‌افزار EzMaster: اکسس‌پوینت‌های سری Neutron را می‌توان هم به‌صورت یک اکسس‌پوینت مستقل به‌ کار گرفت و هم می‌توان از آن‌ها به‌عنوان جزئی از سیستم مدیریت شبکه‌ی بزرگ استفاده کرد؛ در این حالت می‌توان به‌کمک نرم‌افزار مدیریت شبکه‌ی EzMaster یا یک سوئیچ کنترلر WLAN آن‌ها را مدیریت کرد.

نرم‌افزار ezMaster‌ قادر به تشخیص خودکار و پشتیبانی از یک تا ۱۰۰۰ دستگاه از اکسس‌پوینت‌ها و سوئیچ‌های انجنیوس است. به‌محض اتصال اکسس پوینت‌های کاربر با نرم‌افزار یادشده، این دستگاه‌ها به‌صورت خودکار با گروه‌هایی هماهنگ می‌شوند که پیش از این در پروژه تعریف شده‌اند و بدین‌ترتیب در انرژی و زمان کاربر صرفه‌جویی می‌شود؛ ضمن اینکه استفاده از تنظیمات تک‌مرحله‌ای و ساده‌ی موجود نیز در استفاده‌ی بهینه‌تر از زمان، سودمند خواهد بود.

انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری نامحدود: شما می‌توانید شبکه‌ی خود را بسته به نیازتان گسترش دهید؛ انجنیوس امکان مدیریت هم‌زمان یک تا بیش از ۱۰۰۰ دستگاه از محصولات خانواده‌‌ی نوترون (این دستگاه‌ها می‌توانند روی شبکه‌هایی در مکان‌های متفاوت نصب شده باشند) و ۱۰ تا ۱۰ هزار کاربر، بدون نیاز به وجود کنترلر محلی را فراهم کرده است.

انجنیوس engenius

پیاده‌سازی به‌صورت پلتفرم مدیریت محلی، از راه دور یا مبتنی‌ بر کلاود: قابلیت‌های منعطف EzMaster، قابلیت مدیریت گسترده‌ای را بدون توجه به ابعاد شبکه، موقعیت، زیرساخت، مقیاس و ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی در اختیار کاربر می‌گذارد.

گزارش و آنالیز بسیار واضح: نرم‌افزار مدیریت شبکه‌ی EzMaster‌ قابلیت مشاهده‌ی کامل و واضحی در حوزه‌هایی مانند جریان ترافیک، تقاضا و هم‌بندی شبکه ارائه می‌دهد.

پشتیبانی از انتقال برق از طریق پورت اترنت: اکسس‌پوینت EWS350AP قابلیت تغذیه از طریق پورت شبکه‌ی POE را دارا است؛ بدین ترتیب می‌توان با اتصال اکسس‌پوینت به سوئیچ POE 802.3af از طریق انژکتور گیگابیت PoE انجنیوس، انرژی مورد نیاز آن را تأمین می‌کرد.

دستیابی به مجموع هزینه‌ی مالکیت (TCO) پایین‌تر: با توجه به نبود هزینه‌ی لایسنس اکسس‌پوینت، اشتراک سالیانه یا هزینه‌ی پشتیبانی فنی، به میزان بسیار زیادی در زمان و هزینه‌ی خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

EWS350AP اکسس‌پوینت میان‌رده‌ای است که به‌ لطف پشتیبانی از دو باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، می‌تواند پاسخگوی نیاز تعداد قابل توجهی از کاربران باشد. این اکسس‌پوینت عملکرد قابل اطمینان و مناسبی از خود به‌نمایش می‌گذارد؛ به‌طوری که در طول استفاده از آن به‌ هیچ‌وجه نیاز به ریست یا راه‌اندازی مجدد نخواهید داشت. راه‌‌اندازی اکسس‌پوینت EWS350AP بسیار ساده است و قابلیت‌های مختلف رابط کاربری آن در دسترس هستند. در بسیاری از نقاط محیطی با مساحت ۲۰۰ متر مربع، قدرت سیگنال وای‌فای دریافتی از سوی این اکسس‌پوینت در حد بسیار خوبی قرار دارد. 

اکسس‌پوینت EnGenius ECB600 

انجنیوس engenius ecb600

مشخصات فنی اکسس‌پوینت ECB600

مشخصات / اکسس‌پوینت

EnGenius ECB600

ابعاد (میلی‌متر)

۲۵.۴×۱۳۹.۷×۱۸۸.۹۷ میلی‌متر

وزن (گرم)

۴۸۰ گرم

استاندارد

IEEE 802.11a/b/g/n, 11b/g/n on 2.4 GHz, 11a/n on 5 GHz, IEEE 802.3at/af

ظرفیت حافظه

حافظه: ۶۴ مگابایت، حافظه‌ی فلش: ۸ مگابایت

آنتن

چهار آنتن یکپارچه‌ی 

۵ dBi

 آنتن چندجهته

حالت‌های عملکردی

اکسس‌پوینت، اکسس‌پوینت WDS، بریج WDS، ریپیتر یا تقویت‌کننده‌ی سیگنال

نرخ انتقال اطلاعات (مگابیت‌برثانیه)

تا حداکثر ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه در هر دو باند فرکانسی

مهم‌ترین قابلیت‌های اکسس‌پوینت ۷۰۸ هزار تومانی ECB600 بدین شرح است:

انجنیوس engenius ecb600

استفاده از دو باند برای افزایش ظرفیت انتقال داده‌ها: فعالیت دوبانده 802.11n در فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز با حداکثر نرخ ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه

توان بالا و پوشش محیطی گسترده: ۲۹ دسی‌بل در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و توان ۲۶ دسی‌بل در فرکانس انتقال رادیویی ۵ گیگاهرتز منجر به پوشش دو برابری نسبت به سایر محصولات موجود در بازار می‌شود.

استفاده از SSIDهای مختلف برای کاربران با سطح دسترسی‌های متفاوت: امکان تنظیم ۸ SSID متفاوت ( چهار نام برای هر باند فرکانسی) جهت ایجاد دسترسی‌های متفاوت برای کاربران. هر SSID امکان تگ و سفارشی‌شدن برای یک شبکه‌ی مجازی محلی را دارد تا هر کاربر با سطح دسترسی‌های متفاوت به سطح خاصی از اطلاعات دسترسی داشته باشد.

پشتیبانی از استاندارد 802.3at/af PoE: امکان ارسال برق از طریق اترنت، یکی دیگر از قابلیت‌های اکسس‌پوینت ECB600 که برای محل‌های فاقد درگاه‌های برق، بسیار کاربردی خواهد بود.

آنتن‌های خارجی قدرتمند: چهار آنتن ۵ دسی‌بل خارجی و چندجهته که ارسال اطلاعات با حداکثر توان را ممکن می‌کنند.

نظارت و مدیریت دقیق و ساده: امکان نظارت و مدیریت پارامتر‌های شبکه با استفاده از نرم‌افزار EZ Controller

انجنیوس engenius ecb600

اکسس‌پوینت ECB600 راه‌حلی ارزان برای ارسال گسترده‌ و بی‌سیم اطلاعات است. این دستگاه توانایی تشخیص باند فرکانسی کاربران را دارد و آن‌ها را برای دریافت بهتر و مؤثرتر داده‌‌ها، به باند فرکانسی مورد نظر ارسال می‌کند. کنترل و بررسی وضعیت شبکه نیز از طریق نرم‌افزار EZ Controller به‌راحتی در دسترس است. البته برخی از کاربران از قطع و وصل شدن مکرر سیگنال‌ها شکایت داشته‌‌اند که البته ما با چنین مشکلی مواجه نشدیم. پیشنهاد می‌کنیم به‌طور پیوسته به تنظیم زوایای آنتن‌ها و محل اکسس‌پوینت بپردازید تا بهینه‌ترین شرایط را به دست آورید. امکان اتصال پرینتر هم به این اکسس‌پوینت در دسترس است تا کاربران بدون نیاز به اتصال با سیم، اقدام به پرینت اسناد مورد نظر خود کنند.

جمع‌بندی

روز به روز شاهد افزایش کاربرد شبکه‌‌های اطلاعاتی هستیم و تجهیزات نوین این بخش می‌توانند ارتقاء قابل توجهی در تجربه‌ی کاربری ایجاد کنند. انجنیوس نیز در همین راستا محصولات متنوعی برای بازه‌ی گسترده‌ای از کاربران کسب و کار کوچک تا شرکت‌های تجاری بزرگ تولید و به بازار عرضه کرده است. اکسس‌پوینت‌های EWS350AP و ECB600 با قابلیت‌های گسترده‌ای اعم از نرخ انتقال بالای اطلاعات، سوییچ خودکار کاربران بین فرکانس‌های کاری مختلف، پوشش محیطی گسترده به‌واسطه‌ی آنتن‌های قدرتمند و نرم‌افزار کنترلی ساده با امکانات متنوع EZ Controller، خود را به‌عنوان گزینه‌ای توانمند معرفی می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات