ژاپنی‌ها کشتی باری با سیستم ناوبری خودکار می‌سازند

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از فعالیت‌هایی که برخی شرکت‌ها در حوزه‌ی خودروهای خودران انجام داده‌اند، حالا ژاپنی‌ها تصمیم دارند کشتی‌های باری جدیدی با سیستم ناوبری خودکار بسازند.
تبلیغات

هنگامی که صحبت در مورد وسایل نقلیهی خودران به میان می‌آید، اکثر کاربران به خودرو، تاکسی‌، اتوبوس‌، قطار‌، تراموا و ... فکر می‌کنند. اما هواپیماها از مدت‌ها قبل و به لطف سیستم اتوپایلوت امکان هدایت خودکار را در اختیار خلبانان قرار داده‌اند و به همین دلیل منطقی است که چنین سیستمی در کشتی‌ها نیز به کار گرفته شود.

شرکت‌های حمل‌ و نقل ژاپنی قصد دارند با همکاری کمپانی‌های کشتی‌سازی، تکنولوژی مورد نیاز برای ناوبری خودکار کشتی‌های باری را توسعه دهند. هدف از ساخت این فناوری این است که کشتی‌های باری بتوانند به‌صورت خودکار یا با تعداد کمی خدمه، مسیر خود را در دریا و اقیانوس پیدا کنند. بر طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط ژاپنی‌ها، این تکنولوژی تا سال ۲۰۲۵ در کشتی‌های باری مورد استفاده قرار گرفت. فناوری مسیریابی خودکار در کشتی باعث خواهد شد سریع‌ترین و امن‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد انتخاب شود و در عین حال مصرف سوخت نیز در بهینه‌ترین حالت ممکن باشد. در نتیجه‌ی استفاده از فناوری مورد بحث، هزینه‌های حمل و نقل دریایی کاهش چشم‌گیری خواهند داشت و حاشیه‌ی سود شرکت‌های باربری دریایی بیشتر خواهد شد.

تکنولوژی مورد بحث علاوه بر یافتن بهینه‌ترین مسیر‌ها، می‌تواند به پیش‌بینی مواردی از جمله اختلال در عملکرد دستگاه‌ها که احتمال وقوع آن‌ها در دریا وجود دارد نیز کمک کند و در نتیجه خسارات احتمالی کاهش خواهند یافت. شرکت‌های ژاپنی قصد دارند ۲۵۰ عدد کشتی باری با این تکنولوژی تولید کنند و هزینه‌های مورد نیاز برای انجام این کار بین کمپانی‌های حمل‌ و نقل و شرکت‌های کشتی‌سازی تقسیم می‌شود. باید اشاره کنیم که برای توسعه و ساخت کشتی‌های باری با سیستم ناوبری خودکار، هزینه‌ای چند صد میلیون دلاری نیاز است.

البته ژاپن اولین کشوری نیست که به دنبال ساخت کشتی‌هایی با سیستم ناوبری خودکار است. شرکت معروف رولز رویس در سال ۲۰۱۶ برنامه‌های مشابهی برای ساخت کشتی‌های باری بدون سرنشین مطرح کرد که امکان کنترل از راه دور آن‌ها نیز وجود دارد. بنا به اعلام رولز رویس، ساخت کشتی‌های بی‌سرنشین این کمپانی تا سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا ساخت کشتی‌های خودران می‌تواند در صنعت حمل و نقل دریایی تغییرات چشم‌گیری ایجاد کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات