سرمایه‌گذاری بی ام و در سرویس اشتراک‌گذاری خودرو‌های خودران

جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با ظهور سرویس‌های اشترا‌گذاری خودرو تغییرات زیادی در صنعت خودروسازی و نحوه‌ی جابجایی انسان‌ها در حال رخ دادن، است.
تبلیغات

در حال حاضر تغییرات بزرگی در صنعت خودروسازی در حال وقوع است. ورود خودروهای االکتریکی از یک سو و توسعه‌ی تکنولوژی‌های خودران از سوی دیگر باعث شده است تا صنعت خودروسازی طی سال‌های اخیر بزرگ‌ترین تغییرات را در عمر ۱۳۰ ساله‌ی خود شاهد باشد. سرویس‌های اشتراک‌گذاری خودرو و گرایش جوانان به خرید خودروهای خاص، از دیگر عوامل انقلاب سال‌های اخیر صنعت خودروسازی است. در همین راستا شرکت‌های خودروسازی مجبور به وفق خود با شرایط جدید بازار هستند. بی‌ام‌و نیز به عنوان یکی از پیشروان این صنعت، از سرویس اشتراک‌گذاری جدید خود با نام ReachNow رونمایی کرد.

بی‌ام‌و سال گذشته سرویس ReachNow را در برخی مناطق آمریکای شمالی راه‌‌اندازی کرد. با این حال اکنون کاربران مناطق بیشتری می‌توانند علاوه بر درخواست هر یک از خودروهای بی‌ام‌و و مینی، خودروی خود را نیز به اشتراک بگذارند. البته بی‌ام‌و برنامه‌های گسترده‌ای برای این سرویس دارد. این شرکت مطرح آلمانی در نظر دارد تا با استفاده از فناوری خودران سرویس‌های اشتراک‌گذاری خودرو را به مرحله‌ی جدیدی ببرد. 

اشتراک گذاری خودرو ریچ ناو بی ام و

بدین ترتیب در آینده‌ی نزدیک بحث مالکیت شخصی خودروها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و با شکل جدیدی از حمل و نقل روبرو خواهیم بود. مردم دیگر تمایلی به پرداخت هزینه برای خرید خودرو ندارند و می‌توانند از سرویس‌های متعدد اجاره و اشتراک خودرو بهره ببرند. در همین راستا نیز خودروسازان باید خود را هرچه سریع‌تر با این روند وفق دهند؛ در غیر این‌صورت محکوم به نابودی هستند. در شهر‌های بزرگ به واسطه‌ی سرویس‌های اشتراک‌گذاری خودرو شاهد کاهش چشمگیر تعداد خودروها و مسافت طی شده توسط آن‌ها خواهیم بود. این موضوع تفاوت زیادی با طرح تجاری فعلی شرکت‌های خودروسازی دارد. سوزان شاهین محقق دانشگاه برکلی ایالات متحده‌ی آمریکا در این خصوص گفت:

اگر خودروساز‌ها خود را وارد این جریان جدید نکرده و در آن سرمایه‌گذاری نکنند، از قافله عقب مانده و به سرعت منزوی می‌شوند. 

سرویس‌های جدید اشتراک‌گذاری خودرو با ورود سیستم‌های خودران معنا و کاربری حقیقی خود را می‌یابند. با استفاده از فناوری خودروهای خودران کاربران می‌توانند هر زمانی که به وسیله‌ی نقلیه نیاز دارند، یکی از خودروهای بی‌ام‌و را درخواست کرده و خودروی مد نظر به صورت خودکار خود را به کاربر خواهد رساند. البته این موضوع برای برندی مانند بی‌ام‌و که لذت رانندگی جز مولفه‌های اصلی محصولات آن است، مشکل‌زا خواهد بود. پیش‌تر نیز مسئولان بی‌ام‌و اعلام کرده‌ بودند هیچ‌گاه خودروی فاقد فرمان تولید نخواهند کرد و کنترل دستی خودرو توسط مالکان در محصولات این برند همواره وجود خواهد داشت. در همین راستا نیز غول خودروسازی باواریا تمام جنبه‌های مختلف را در سرویس اشتراک‌گذاری خود پیش‌بینی کرده است.‌استیو بنفیلد مدیر اجرایی سرویس ریچ‌ناو در این خصوص اعلام کرد:

برخی مواقع نیاز دارید خودرو به صورت خودکار حرکت کند. برخی مواقع علاقه دارید حس رانندگی را بچشید. برخی مواقع خودرو را برای چند روز احتیاج دارید. در برخی شرایط خاص نیز شاید تنها ۱۰ دقیقه به خودرو نیاز داشته باشید. به کمک سرویس جدید ریچ‌ناو تمام این نیاز‌ها را مرتفع خواهد شد و ما نیز عادات کاربران را بیش از پیش خواهیم شناخت.

بی‌ام‌‌و تنها خودروسازی نیست که روی سرویس‌های اشتراک‌گذاری خودرو فعالیت می‌کند. جنرال موتورز، مرسدس بنز و تویوتا نیز برنامه‌های زیادی برای ارایه‌ی سرویس‌های اشتراک‌گذاری خودرو با کمک فناوری خودران دارند که طی سال‌های آینده شاهد عرضه‌‌ی آن‌ها خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات