تلاش استارتاپ‌ های سبز برای بهبود کیفیت محیط‌ زیست

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
با توجه به تخریب روزافزون محیط‌ زیست که تداوم و بقای نسل‌های آینده را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های سبز امری ضروری به نظر می‌آید.
تبلیغات

گرچه صدمات محیط زیستی در سطح کلان تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی کشورهایِ اثرگذار قرار دارد، ولی ظهور استارتاپ‌های سبز در سراسر جهان، اتفاق خوبی است که می‌تواند ما را به ادامه‌ی زندگی بهتری امیدوار کند.

newlight tech

شرکت تکنولوژی نیولایت (Newlight Technologies)

در سال ۲۰۰۳، مارک هرما و کنتون کیمل، این شرکت را با همکاری دانشگاه‌های پرینستون و نورث وسترن در شهر کالیفرنیا تأسیس کردند. تکنولوژی نیولایت بر پایه‌ی جذب کربن عمل می‌کند؛ به این صورت که گازهای گلخانه‌ای حاوی متان را با مواد واسطه‌ای ترکیب و تبدیل به‌نوعی پلیمر به نام پلی هیدرو کسی آلکانوئیت می‌کند. محصول تولیدی از این فرآیند، پلاستیک‌ منعطف در برابر حرارت به نام ایرکربن (AirCarbon) است. این شرکت تاکنون موفق شده گام‌های بسیار مهمی در اقتصاد زیست‌محیطی بردارد و سال گذشته نیز طی یک قرارداد تولیدات مجوزدار خود را در مقیاس ۲۳ هزار تن، به شرکت IKEA واگذار کرد. طبق این قرارداد شرکت IKEA نیمی از کل تولیدات نیولایت تکنولوژی را خریده و حق انحصاری استفاده از ایرکربن در تولید مبلمان‌های خانگی را از آن خود کرده است. هدف بلندمدت این قرارداد توسعه‌ی فعالیت‌های سبز نیولایت و افزایش تولید پلاستیک‌های ایرکربن در مقیاسی یک میلیارد پوند (بیش از ۴۵۳ هزار تن) در سال است.

شرکت نیولایت در حال حاضر توسط گروه سرمایه‌گذاری ماتریکس حمایت می‌شود.

سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید می‌شود که تولید خود این پلاستیک‌ها حجم زیادی از گازهای گلخانه‌ای را وارد هوا می‌کند. مارک هرما معتقد است ادامه‌ی این روند، دیوانگی است و باید مردم را متوجه خطرهای غیر قابل‌ برگشت آن کرد.

tal-ya

شرکت تال-یا (Tal-Ya)

طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO)، تولید ۴۰ درصد از مواد غذایی مردم وابسته به سیستم آبیاری کشاورزی است؛ یعنی معادل ۷۰ درصد از آب آشامیدنی شیرین. به همین دلیل است که در حال حاضر مدیریت آب اولین اولویت مؤسسات کشاورزی دنیا است. تمرکز شرکت تال-یا، بر تولید بیشتر مواد غذایی با استفاده از آب کمتر است. آن‌ها توری‌های پلاستیکی قابل‌ تجزیه‌ای ساخته‌اند که اطراف ریشه‌ی گیاه قرار می‌گیرند و رطوبت موجود در هوا را برای رشد محصولات کشاورزی و باغبانی جذب می‌کنند. همچنین مانع از این می‌شوند که علف‌ها و گیاهان خودرو، بتوانند آب مورد نیاز ریشه‌ی گیاهان را استفاده کنند.

میکی چلسی، مدیر بخش بازاریابی و فروش این شرکت گفته است گرچه آن‌ها تاکنون فقط به نیمی از هدف بلندمدت خود رسیده‌اند، ولی تکنولوژی آن‌ها ۹۰ درصد به صرفه‌جویی ذخیره‌ی آب آشامیدنی کمک می‌کند. محصولات این شرکت پلی‌پروپیلن‌های قابل بازیافت هستند و طول عمر آن‌ها ۱۰ سال است و پس‌ از این مدت همچنین به‌عنوان کود مستقیم برای تقویت گیاهان قابل‌ استفاده هستند.

این شرکت تاکنون خدمات خود را در کشورهای  آمریکا، چین، استرالیا، شیلی، گرجستان و سریلانکا عرضه کرده است.

Rubies In The Rubble

شرکت Rubies In The Rubble

این شرکت انگلیسی، محصولات کشاورزی و میوه‌ها و سبزی‌های مازادی را که به خاطر زیاد رسیده بودن قابل عرضه به بازار نیستند، از کشاورزان و باغداران خریداری می‌کند و با انتقال سریع به کارخانه، از آن‌ها سس، مربا و فراورده‌های غذایی تازه‌ی دیگری تولید می‌کند.

درواقع آمار زباله‌های غذایی ترسناک است. یک‌سوم از مواد غذایی تولیدشده در جهان به علت ناکارآمدی پروسه‌های تولید و حمل‌ونقل از بین می‌روند. تنها در کشور انگلیس، سرانه ضایعات غذایی حدود ۹۱ کیلوگرم است که در سطح ملی به ۷.۳ میلیارد تن می‌رسد. حدود ۴۰ درصد میوه و سبزی‌های که در سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شوند، بازگشت می‌خورند.

تاریخچه‌ی این شرکت به زمانی برمی‌گردد که جنی داوسن، یکی از مؤسسان، درحالی‌که در مؤسسات مالی مشغول به کار بود طی یک پروژه نظرش به حجم عظیم زباله‌های غذایی و مشکلات عرضه‌ی میوه و سبزی‌ه جلب شد. او کودکی خود را به یاد آورد که مادرش پیش از اینکه میوه و سبزی‌ها فاسد شوند از آن‌ها ترشی و مربا درست می‌کرد و این ایده به ذهنش رسید که می‌تواند این پروسه را در مقیاس بالا به اجرا بگذارد. او می‌گوید:

میوه‌های زیاد رسیده لزوماً زباله نیستند. ما به خاطر ناتوانی‌هایمان در اداره‌ی زنجیره‌ی تأمین، نام ضایعات غذایی روی آن‌ها گذاشته‌ایم و این اشتباه بزرگی است.
BreezoMeter

شرکت بریزومتر (BreezoMeter)

افراد بزرگ‌سال به‌طور متوسط روزانه ۳۰۰۰ گالن هوا تنفس می‌کنند. اما بسته به اینکه در چه شهری زندگی می‌کنید، نفس کشیدن حتی می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. اپلیکیشن بریزومتر آلاینده‌های هوا را رصد می‌کند و کیفیت هوای پاک را در سراسر جهان در دسترس قرار می‌دهد. درواقع این پلتفرم اطلاعات سنسورهای پالایش هوا در هر مکانی جمع‌آوری و با استفاده از روش پردازش کلان داده، اطلاعات واقعی کیفیت هوا را اعلام می‌کند. در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر در دنیا از این برنامه روی تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند تا در تصمیم‌گیری خود برای زمان و مکان خروج از خانه، آگاهانه‌تر و بهینه‌تر عمل کنند.

طبق آمار ارائه‌شده توسط بانک جهانی، آلودگی هوا مرگبارترین عامل تهدیدکننده‌ی نسل بشر است و حدود ۹۰ درصد مردم دنیا در سطح کیفی پایین‌تری از استاندارد جهانی زندگی می‌کنند. آلودگی هوا سالانه بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر وارد می‌کند.

نوسانات آلودگی هوا بیشتر از تغییرات آب‌وهوا است و بیشتر جنبه‌ی محلی و بومی دارد. ران کوربر مؤسس و مدیرعامل شرکت بریزومتر معتقد است اگر مردم میزان آلاینده‌های موجود در هوای محل سکونت و مقصد خود را بدانند، خیلی راحت‌تر می‌توانند از آسیب‌های آن اجتناب کنند.

Sustainable Accelerator

شتاب‌دهنده‌های پایدار (Sustainable Accelerator)

این مجموعه در کشور انگلیس تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار پوند روی ۱۰ شرکت فعال محیط زیستی سرمایه‌گذاری کرده است و برنامه‌های یک‌ساله آن‌ها را از آموزش‌های تخصصی گرفته تا خدمات رشد و توسعه و معرفی آن‌ها در شبکه، تحت حمایت مالی خود قرار داده است. هدف آن‌ها ایجاد یک سیکل اقتصادی منظم برای هوای پاک، حفظ محیط‌ زیست و رفاه آینده، کاهش صدمات اجتماعی آلاینده‌ها و همچنین صنایع ساختمان‌سازی است. بعلاوه سازمان بازیافت انگلیس نیز مبلغ  ۳۰۰ هزار پوند به شتاب‌دهنده‌های پایدار اختصاص داده است.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات