کوالکام طراحی مرجع برای روترهای وای فای مبتنی بر شبکه توری را معرفی کرد

پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
شرکت کوالکام در جریان نمایشگاه Computex 2017، طراحی مرجع برای روترهای وای‌فای مبتنی بر شبکه‌ی توری با عملکرد اینترنت اشیا را معرفی کرد.
تبلیغات

طی سال‌های اخیر، طراحی و عرضه‌ی کیت‌های مبتنی بر شبکه‌ی توری (Mesh Networking) / سیستم‌های وای‌فای خانگی رشد فزاینده‌ای داشته است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که شاخه‌ی شبکه‌های توری، بیش از یک‌چهارم از بازار روترهای وای‌فای را در بر می‌گیرد. تقریبا تمام کیت‌های وای‌فای موجود در بازار مانند نت‌گیر، اُربی، تی‌پی-لینک دکو، دی‌لینک Covr و لوما از تراشه‌های کوالکام استفاده می‌کنند. در این بین تنها محصولاتی مانند Securifi Almond 3 و Amped Wireless Ally مبتنی بر تراشه‌های کوالکام نیستند.

شرکت کوالکام در جریان رویداد خود در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۷ به‌صورت رسمی نقشه‌ی راه برای روترهای مبتنی بر شبکه‌ی توری را به نمایش گذاشت. بسیاری از قابلیت‌های شبکه‌ی توری مبتنی بر مجموعه‌ی فرم‌ورهای Wi-Fi SON (شبکه‌های خود-سازمان‌ده) کوالکام هستند. کوالکام از مجموعه‌ی قابلیت‌های کنونی با عنوان Mesh Networking 1.0 یاد می‌کند. این کمپانی در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود از طراحی مرجع پلتفرم شبکه‌ی توری کوالکام رونمایی کرد. این پلتفرم‌ علاوه‌بر بهبود قابلیت‌های کنونی، عملکرد اینترنت اشیا را نیز بر آن‌ها می‌‌افزاید.

طراحی مرجع جدید کوالکام مبتنی بر پلتفرم IPQ40x8/9 بوده و با عملکرد Wi-Fi SON‌ یکپارچه شده است. پلتفرم IPQ40x8/9‌ کوالکام، سیستم-روی-یک-چیپ این شرکت برای شبکه‌‌های Dual-Radio محسوب می‌شود که قابلیت ترکیب‌شدن با رادیوی سومی را نیز از طریق لاین‌های PCIe خود دارد. این SoC در حقیقت بخشی از طراحی مرجع کوالکام برای نسل بعدی سیستم‌های مبتنی بر شبکه‌های توری محسوب می‌شود و قابلیت‌های زیر را به آن اضافه کرده است:

قابلیت اتصال به دستگاه‌های مبتنی بر IoT: یک رادیوی 802.15.4 (ZigBee) و بلوتوث با عملکرد CSRmesh به تراشه اضافه شده است تا امکان تعامل مستقیم با دستگاه‌های هوشمند خانه، بدون نیاز به پل IP را فراهم کنند. از آن‌جایی که زیگ‌بی و بلوتوث امکان فعالیت در باند ۲.۴ گیگاهرتز را نیز دارند، کوالکام قابلیت کاهش تداخل را نیز به بُرد اضافه کرده است تا بدین ترتیب اتصال زیگ‌بی و بلوتوث روی عملکرد زیرسیستم وای‌فای تاثیر نگذارد.قابلیت‌های مبتنی بر دستیار صوتی: محبوبیت دستیارهای صوتی نظیر آمازون الکسا و گوگل اسیستنت منجر به تولید دستگاه‌های وای‌فای خانگی متعددی شده که قابلیت اصلی آن‌ها دریافت دستورهای صوتی و واکنش‌ به آن‌ها است. این دستگاه‌ها در قبال عملکرد محدودشان، روی عملکرد کلی سیستم وای‌فای خانه تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین بهتر است که این عملکرد با سیستم توری وای‌فای یکپارچه شود؛ از این رو کوالکام پشتیبانی از کتابخانه‌های (API) تعدادی از دستیارهای صوتی ابری محبوب را به طراحی مرجع خود اضافه کرده است.قابلیت‌هایی در حد اپراتورها: فرم‌ور جدید، قابلیت‌های مدیریت آسان مبتنی بر کلاود را فراهم می‌کند. علاوه‌بر این، کوالکام کتابخانه‌های خاصی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که به‌موجب آن‌ها می‌توانند قابلیت‌های SON (شبکه‌های خود-سازمان‌ده) را به روترها / تقویت‌‌کننده‌های مبتنی بر تراشه‌‌ی سایر کمپانی‌ها نیز پورت کنند.قابلیت‌های افزوده‌ی بک‌هال: نسل کنونی کیت‌های شبکه‌ی توری، شامل مجموعه‌ای گسترده از گزینه‌های بک‌هال، مانند وای‌فای، اترنت سیمی و PLC (ارتباط خط نیرو) هستند؛ اما کوالکام پشتیبانی از 802.11ad و 802.11ax را نیز برای مقاصد بک‌هال به طراحی مرجع خود اضافه کرده است.

کوالکام پیش‌بینی می‌کند که بازار سیستم‌های مبتنی بر شبکه‌ی توری / سیستم‌های وای‌فای کل خانه در آینده به میزان قابل توجهی گسترش خواهد یافت. انتظار می‌رود که یادگیری ماشینی (برای عملکرد بهتر خانه‌ی هوشمند) با ترکیبی معقول از هوشمندی مرزی و مبتنی بر کلاود، بخش عمده‌ای از نسل سوم پلتفرم‌های مش را تشکیل دهند.

بخش عمده‌ای از عملکرد‌های جدید، مانند قابلیت‌های مبتنی بر اینترنت اشیا و دستیارهای صوتی در حال حاضر نیز در Securifi Almond 3 وجود دارد. Securifi در زمینه‌ی یکپارچه‌سازی خانه‌ی هوشمند / عملکرد اینترنت اشیا با روترهای وای‌فای، یکی از پیشروان محسوب می‌شود. آلموند ۳ مبتنی بر پلتفرم مدیاتک است و این کمپانی تلاش زیادی برای حصول اطمینان از یکپارچگی کامل عملکرد اینترنت اشیا با عملکرد روتر از نقطه‌‌نظر تجربه‌ی کاربری به خرج داده است. یکپارچه‌سازی این قابلیت‌ها با طراحی مرجع کوالکام، امکان عرضه‌ی چنین سیستم‌هایی را توسط کمپانی‌های مختلف و بدون نیاز به تلاش بسیار، فراهم خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات