SK Hynix حافظه‌ GDDR6 را اوایل ۲۰۱۸ برای کارت‌ های گرافیکی عرضه می‌کند

شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی SK Hynix به‌تازگی اعلام کرده است که حافظه‌های GDDR6 خود را اوایل سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد کرد.
تبلیغات

با اینکه هنوز استانداردهای GDDR6 به‌طور کامل و دقیق اعلام و منتشر نشده است، کمپانی SK Hynix به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماژول‌های حافظه در دنیا، اولین تراشه‌های حافظه‌‌ی GDDR6 را معرفی کرد. دستگاه‌های DRAM جدید برای کارت‌های ویدیویی دارای ظرفیت ۸ گیگابایت هستند و با نرخ ۱۶ گیگابیت در ثانیه کار می‌کنند که به‌مراتب از هر دو استاندارد GDDR5 و فرمت منحصر به فرد GDDR5X میکرون سریع‌تر است.

از تابستان ۲۰۰۸ تا‌کنون، هفت سال است که حافظه‌های GDDR5 برای کارت‌های ویدیویی رده‌بالا کاربرد دارند. در این دوره، نرخ داده‌ی GDDR5 با افزایش بیش از ۲ برابر از ۳.۶ گیگابیت در ثانیه به ۹ گیگابایت در ثانیه رسیده که در هر تراشه با افزایش ۱۶ برابری از ۵۱۲ مگابایت به ۸ گیگابیت رسیده است.

در واقع، تعدادی از کارت‌های گرافیکی رده بالا مانند GeForce GTX 1060 و 1070 انویدیا همچنان از تکنولوژی GDDR5 بهره می‌برند که نرخ داده‌ی آن‌ها در هر پین، حتی با معرفی GDDR5x در سال ۲۰۱۶ از ۱۲ گیگابیت در ثانیه پیشی نگرفته است. اما به نظر می‌رسد با به‌کارگیری GDDR6 در کارت‌های گرافیکی رده بالا از اوایل سال ۲۰۱۸ و به فاصله‌ی دو سال بعد از معرفی GDDR5X این موضوع محقق خواهد شد.

SK Hynix جزئیات زیادی از تراشه‌های GDDR6 منتشر نکرده، اما اعلام کرده است این تراشه با ظرفیت ۸ گیگابایت و نرخ انتقال داده‌ی ۱۶ گیگابیت در ثانیه معرفی خواهد شد که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۲۱ نانومتری SK Hynix تولید می‌شود. این کمپانی همچنین اشاره کرده است که ولتاژ عملیاتی حافظه‌ی GDDR6 نسبت به GDDR5 تا ۱۰ درصد کمتر است؛ ولی مشخص نیست که این ادعا به نسخه‌ی ولتاژ پایین ۱.۳۵ ولت، ولتاژ استاندارد ۱.۵ ولت یا فرکانس بالاتر (۱.۵۵ ولت) GDDR5 ارتباط دارد.

علاوه بر این باید اشاره کنیم که SK Hynix جزئیاتی از اولین کارت‌های گرافیکی مبتنی بر حافظه‌ی GDDR6 منتشر کرده است. به نظر می‌رسد این حافظه از باس ۳۸۴ بیت بهره می‌برد و در نتیجه می‌تواند از پهنای باند ۷۶۸ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. با اعلام تعداد تراشه‌های مورد نیاز برای یک زیرسیستم با حافظه ۳۸۴ بیتی، منطقی به نظر می‌رسد که فرض کنیم این کارت‌ها می‌توانند از حافظه‌ی ۱۲ گیگابایتی استفاده کنند. این کمپانی به اسامی شرکای تجاری خود در توسعه‌ی تراشه‌های گرافیکی اشاره‌ای نکرده است، ولی قطعا تولیدکنندگان مطرح کارت‌های گرافیکی رده‌بالا برای جایگزینی نمونه‌های فعلی با SK Hynix در حال مذاکره هستند.

انتظار می‌رود حافظه‌ی GDDR6 برخلاف GDDR5X، توسط سه تولیدکننده‌ی عمده‌ی DRAM تولید و به‌طور منظم و به ترتیب وارد بازار شوند. SK Hynix معتقد است حافظه‌ی GDDR6 خیلی سریع جایگزین GDDR5 و GDDR5X خواهد شد. بد نیست بدانید که GDDR5 در فاصله‌ی کوتاهی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، جایگزین GDDR4 در کارت‌های گرافیکی رده بالا شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات