جایزه ۱۵ هزار دلاری ناسا برای افزایش سرعت کدهای شبیه‌ سازی

یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
ناسا به‌منظور بهبود عملکرد کدهای شبیه‌سازی خود به کسانی که این کدها را بهینه کنند، جایزه می‌دهد.
تبلیغات

عملکرد نرم‌افزار شبیه‌سازی FUN3D به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزار شبیه‌سازی ناسا همواره برای این شرکت مهم بوده است. FUN3D یکی از ابزارهای محاسباتی پیشرفته‌ی ناسا است که برای حل معادلات مشتق جزئی غیر خطی حاکم بر دینامیک سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبیه‌سازی رفتار دینامیکی سیال یکی از اصلی‌‌ترین نیازهای طراحی و بهینه‌سازی در خودروها و موتورها محسوب می‌شود. شرکت‌های لاکهیدمارتین و بوئینگ نیز از این ابزار به‌صورت گسترده استفاده می‌کنند. 

پروژه FUN3D از دهه ۱۹۸۰ کار خود را آغاز کرد. حال پس از سال‌ها تلاش برای بهبود و بهینه کردن کدها، ناسا به دنبال ایده‌ها و راهکارهای جدید برای بهینه‌سازی آن‌ها است. ناسا برای دو نفر اول که بهترین بهینه‌سازی را ارائه دهند، جوایز پانزده و ده هزار دلاری در نظر گرفته است. ناسا همچنین جوایزی برای پیشنهادات بهینه‌سازی جامع در نظر گرفته است.

FUN3D یکی از ابزار مشمول قانون کنترل صادرات است؛ به این معنی که کد‌ آن به‌صورت رسمی تنها برای شهروندان آمریکایی در دسترس است. بخش ریاضیاتی FUN3D با زبان برنامه‌نویسی فورترن نوشته شده است. این زبان برنامه‌نویسی محبوبیت چندانی بین برنامه‌نویسان ندارد؛ با این وجود از مهم‌ترین ابزار برنامه‌نویسی در علوم مهندسی به شمار می‌رود. ناسا به افزایش ۱۰ الی ۱۰۰۰ برابری سرعت دل بسته است. شایان ذکر است که این کدهای بهینه‌سازی شده روی ابرکامپیوتر Pleiades ناسا و به‌منظور بهبود توانایی‌های فضاپیماها اجرا خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات