کوالکام درصدد ممنوعیت واردات آیفون به آمریکا است

شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مجادله‌ی دو کمپانی اپل و کوالکام به مراحل جالبی رسیده؛ چرا که کوالکام در پی ممنوعیت ورود آیفون‌های تولیدی اپل به داخل خاک آمریکا است.
تبلیغات

چندی پیش در زومیت خواندید که اپل در یک تصمیم یک‌طرفه - که برخلاف توافقات صورت گرفته با کوالکام است - تصمیم دارد حق استفاده از پتنت‌های مربوط به فناوری‌های توسعه‌یافته توسط کوالکام را پرداخت نکند. حال کوالکام برای تلافی این موضوع در حال ارائه‌ی درخواستی به سازمان تجارت آمریکا است تا از ورود آیفون‌ به داخل خاک آمریکا جلوگیری کند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط منابع نزدیک، کوالکام در نظر دارد درخواست خود را به کمیسیون تجارت بین‌المللی ارائه کند تا از این طریق ورود گوشی‌های هوشمند آیفون را که در قاره‌ی آسیا تولید می‌شوند، ممنوع کند. آیفون را باید اصلی‌ترین کانال کسب درآمد اپل خواند. اپل در حال کار روی نسل جدید آیفون‌های خود است که همچون همیشه، پاییز سال جاری میلادی راهی بازار خواهند شد. آخرین آمار ارائه‌شده توسط اپل نشان از این دارد که فروش آیفون‌ اپل در داخل خاک آمریکا نزدیک به ۳۵ درصد از فروش این محصول را شامل می‌شود.

کمیسیون تجارت بین‌الملل یک نهاد شبه قضایی است که قدرت لازم را برای جلوگیری از ورود یک محصول به آمریکا دارد. این کمیسیون حتی قادر است سریع‌تر از دادگاه‌های فدرال رأی خود را صادر کند و به اجرا بگذارد.

همان‌طور که اشاره کردیم، نزاع بین دو کمپانی اپل و کوالکام ریشه در دریافت حق پتنت‌هایی دارد که کوالکام دریافت می‌کند. بر اساس قرارداد بین این دو کمپانی، کوالکام می‌تواند به دلیل استفاده از فناوری‌های خود در آیفون‌های اپل، درصدی از مبلغ فروش آیفون را فارغ از اینکه تراشه‌های این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته باشند یا خیر، دریافت کند. اپل مدعی است که این سیستم عادلانه نیست و کوالکام از حق فروش گواهی‌هایش برای تقویت بخش تراشه‌های خود استفاده می‌کند. درآمد حاصل از فروش گواهی تکنولوژی‌های توسعه‌یافته توسط کوالکام، بخش بزرگی از درآمد این کمپانی واقع در سن دیگو را شامل می‌شود. آیفون به این دلیل پرداخت حق پتنت را قطع کرده است تا کوالکام را برای تغییر شرایط به پای میز مذاکره بکشاند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که اپل به‌طور مستقیم مبلغی بابت حق پتنت به کوالکام پرداخت نمی‌کند؛ بلکه تولید‌کنندگان آسیایی آیفون‌های اپل هستند که این مبلغ را به کوالکام پرداخت می‌کنند. تیم کوک در پاسخ به احتمال ممنوعیت واردات آیفون به داخل خاک آمریکا اعلام کرده که کوالکام شرایط جدید و عادلانه‌ای به این کمپانی به‌منظور ادامه‌ی روابط تجاری ارائه نکرده است. به‌طور حتم در صورتی که کوالکام بتواند حکم ممنوعیت واردات آیفون به خاک آمریکا را دریافت کند، ضربه‌ی بزرگی به اپل وارد کرده است؛ چرا که کوپرتینویی‌ها طی سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۸۶ میلیارد دلار از فروش محصولاتشان در آمریکا و مخصوصا آیفون درآمد کسب کرده بودند.

پرداخت نکردن حقوق کوالکام توسط اپل تأثیر خود را بسیار سریع بر عملکرد مالی کوالکام نشان داده است. کوالکام پس از اعلام اپل مبنی بر عدم پرداخت حقوق این کمپانی، پیش‌بینی خود از درآمدش را ۵۰۰ میلیون دلار کاهش داد. اپل در آیفون ۷ از مودم‌های اینتل و کوالکام استفاده کرده است؛ حال آنکه تا پیش از آیفون ۷، کوالکام تأمین‌کننده‌ی اختصاصی مودم مورد نیاز برای آیفون‌ اپل بود. البته این اولین باری است که اپل با تهدید ممنوعیت ورود آیفون به خاک آمریکا روبه‌رو است و پیش از این نیز کوپرتینویی‌ها در نزاع پتنتی با دو کمپانی سامسونگ و نوکیا با چنین تهدیدی روبه‌رو شده‌اند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط مت لارسون تحلیل‌گر بلومبرگ، کوالکام در نظر دارد در کشور‌های اروپایی نیز اقدامات لازم را برای ممنوعیت ورود آیفون به عمل آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات