هرآنچه از نمایشگاه کامپیوتکس 2017 انتظار داریم

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
نمایشگاه Computex 2017 از نهم تا سیزدهم خرداد در تایپه‌ی تایوان برگزار خواهد. انتظار می‌رود در جریان این نمایشگاه، محصولات سخت‌افزاری مهمی معرفی شوند.
تبلیغات

نمایشگاه کامپیوتکس، یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنعت کامپیوتر در جهان است که به‌صورت سالانه در تایپه‌ی تایوان برگزار می‌شود. بر خلاف نمایشگاه CES که با محوریت محصولات مصرفی جذاب‌تر برای عموم کاربران در لاس وگاس برگزار می‌شود، کامپیوتکس برای آن‌ دسته از افرادی است که اخبار مسابقات اورکلاک را پیگیری می‌کنند و به «گیگاهرتزها» و «ترافلاپ‌ها» علاقه دارند.

سال گذشته به لطف رشد انفجارگونه‌ی صنعت واقعیت مجازی، شاهد معرفی کارت‌های گرافیک بالارده و میان‌رده‌ی سازگار با VR در کامپیوتکس ۲۰۱۶ بودیم. همچنین اینتل با معرفی پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای خود در نمایشگاه پارسال همه را شگفت‌زده کرد و ایسوس هم روبات دوست داشتنی Zenbo را معرفی کرد.

نمایشگاه امسال اما احتمال می‌رود کم سر و صداتر باشد. از طرفی مایکروسافت به‌تازگی با معرفی سرفیس لپ‌تاپ در جریان کنفرانس بیلد و سرفیس پرو در شانگهای، باعث شد بسیاری از شرکت‌ها محصولات جدید خود را برای رقابت با سرفیس‌های ماسکروسافت، قبل از کامپیوتکس معرفی کنند. از طرف دیگر HTC نیز اعلام کرده است که محصول جدیدی مرتبط با واقعیت مجازی و هدست Vive در نمایشگاه امسال معرفی نخواهد کرد.

در ادامه به بررسی مهم‌ترین محصولاتی که احتمالا در کامپیوتکس 2017 معرفی خواهند شد، می‌پردازیم.

کامپیوترهای شخصی

windows 10 s laptops

بدون شک مطابق با روند هر سال، شاهد معرفی PC-های جدید از برندهایی چون ایسوس، MSI، دل و ایسر خواهیم بود. اگر طی هفته‌های اخیر پیگیر اخبار فناوری از طریق زومیت بوده باشید، حتما اطلاع دارید که بسیاری از این شرکت‌ها کامپیوترهای جدید خود را به‌تازگی معرفی کرده‌اند. برای مثال اچ‌پی هفته‌ی گذشته تبلت‌ هیبریدی اسپکتر X2 را برای رقابت با سرفیس پرو به‌روزرسانی کرد و نسخه‌ی جدید لپ‌تاپ‌های ۱۳ و ۱۷ اینچی انوی نیز معرفی شدند. دل تنها دو روز مانده به کامپیوتکس از نسخه‌ی جدید آل‌این‌وان ۲۷ اینچی خود با نام XPS 27 رونمایی کرد و ایسر نیز هفته‌ی گذشته لپ‌تاپ‌های و تبلت‌های جدیدش را معرفی کرد. اما چه کامپیوترهایی در نمایشگاه امسال معرفی خواهند شد؟

به احتمال زیاد بسیاری از کامپیوترهایی که قرار است در کامپیوتکس ۲۰۱۷ معرفی شوند، به CPU-های نسل هفتمی اینتل مجهز خواهند بود. از لحاظ پردازنده‌ی گرافیکی، احتمال استفاده از کارت‌های پایین‌رده و جدید GTX 1050Ti در بسیاری از دستگاه‌هایی که به گرافیک‌های مجتمع اینتل بسنده نمی‌کنند، زیاد است. از طرفی با توجه به‌ اینکه انویدیا تنها چند روز قبل از شروع نمایشگاه، کارت‌های جدید MX150 را برای استفاده در لپ‌تاپ معرفی کرده و وعده داده است دستگاه‌های مبتنی بر آن به‌زودی معرفی می‌شوند؛ می‌توان انتظار داشت نسخه‌ی جدید لپ‌تاپ‌هایی که تا پیش از این از کارت‌های 940MX و 950MX استفاده می‌کردند، با استفاده از کارت MX150 به‌روزرسانی شوند.

لپ تاپ رایزن

به‌جز لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل و گرافیک‌های انویدیا، می‌توان انتظار معرفی یکی دو دستگاه با استفاده از پردازنده‌های رایزن AMD را نیز داشت. با توجه به تیزر چند روز پیش ایسوس، معرفی نسخه‌ای از لپ‌تاپ گیمینگ ROG مجهز به پردازنده‌های رایزن تقریبا قطعی به‌ نظر می‌رسد.

همچنین باید انتظار معرفی انبوهی از لپ‌تاپ‌های پایین‌رده‌ و اقتصادی مبتنی بر ویندوز 10 اس را نیز داشت. مایکروسافت در جریان کنفرانس بیلد، برای رقابت با سیستم عامل Chrome OS از نسخه‌ی جدیدی از ویندوز با نام «Windows 10 S»، رونمایی کرد. پس از اتمام بیلد، شاهد معرفی لپ‌تاپ‌های متعدد مبتنی بر نسخه‌ی جدید ویندوز بودیم؛ که البته بسیاری از آن‌ها به‌صورت رسمی رونمایی نشدند. احتمالا در کامپیوتکس امسال شاهد رونمایی رسمی از این لپ‌تاپ‌های اقتصادی که قرار است با کروم‌بوک‌ به‌رقابت بپردازند، خواهیم بود.

موبایل

ذن فون زوم

همانطور که از نام نمایشگاه مشخص است، تمرکز اصلی کامپیوتکس بر معرفی سخت‌افزارهای کامپیوتری خواهد بود و شرکت‌های اصلی شرکت‌کننده در آن، اکثرا از تولیدکنندگان قدیمی و شناخته‌شده‌ی کامپیوترهای شخصی و قطعات مرتبط با آن هستند. در این میان تنها شرکتی که احتمال معرفی تلفن هوشمند آن در کامپیوتکس می‌رود، ایسوس است. هنوز مشخص نیست که آیا امسال شاهد معرفی ذن‌فون یا ذن‌واچ جدید خواهیم بود یا نه؛ اما اگر قرار باشد ایسوس محصولات جدیدی از این دو خانواده معرفی کند، زمان معرفی آن قطعا در کامپیوتکس 2017 خواهد بود.

از طرف دیگر، متأسفانه کوالکام امسال در کامپیوتکس شرکت نخواهد کرد و قصد دارد مراسم خود را به موازات این نمایشگاه و به‌صورت هم‌زمان با آن برگزار کند. البته احتمال می‌رود کوالکام در جریان مراسم اختصاصی خود محصول جدیدی معرفی نکند و غافلگیری‌های بزرگ خود را برای کنگره‌ی جهانی موبایل 2017 (MWC 2017) نگه دارد که قرار است تا یک ماه دیگر در شانگهای برگزار شود.

CPU و GPU

پردازنده Core i9 اینتل

طی دو هفته‌ی گذشته، شایعاتی مبنی بر معرفی پردازنده‌ی Core i9 اینتل منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که پردازنده‌ی احتمالی Core i9 قرار است جایگزین پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای Core i7 Extreme معرفی‌شده در سال گذشته باشد یا اولین پردازنده‌ی کلاس مصرفی اینتل با تعداد بیش از ۱۰ هسته لقب خواهد گرفت؛ اما آن‌چه مسلم است، در صورت صحت شایعات باید انتظار معرفی این پردازنده‌ی جدید را در نمایشگاه کامپیوتکس داشته باشیم.

همچنین احتمال می‌رود اینتل از نسل هشتم معماری پردازنده‌های خود با نام کافی لیک (Coffee Lake) رونمایی کند؛ یا حداقل اطلاعات مختصری راجع‌ به آن ارائه بدهد. پردازنده‌های مبتنی بر کافی لیک قرار است تا نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی روانه‌ی بازار شوند.

پردازنده تردریپر AMD

از طرف دیگر AMD هم دست روی دست نگذاشته است و قصد دارد پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای رایزن خود را معرفی کند. خوشبختانه خبر معرفی پردازنده‌ی جدید AMD در حد شایعه نیست و این شرکت حتی نام و زمان دقیق معرفی آن را مشخص کرده است. این پردازنده با نام تردریپر (Threadripper) قرار است در جریان مراسم اختصاصی AMD در کامپیوتکس، توسط مدیر عامل شرکت یعنی دکتر لیسا سو معرفی شود.

AMD همچنین معرفی پردازنده‌های سرور جدید با نام اپیک (Epyc) و نسل جدید کارت‌های گرافیک رادئون خود با معماری وگا (Vega) را نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی تأیید کرده است.

محصولات جدید amd

انویدیا هم احتمالا از محصولات سخت‌افزاری جدید خود در دو دسته‌ی «مخصوص استفاده در سرور و پردازش سوپرکامپیوتری» و «GPU-های مخصوص مصرف‌کنندگان» رونمایی می‌کند؛ اما با توجه به عدم اعلام رسمی مانند AMD، اطلاعات کمتری درباره‌ی محصولات احتمالی انویدیا موجود است. شایعاتی مبنی بر معرفی نسل بعدی معماری انویدیا با نام ولتا (Volta) و کارت‌های جدید سری GTX 20 به‌گوش می‌رسد؛ اما با توجه به جدید بودن نسبی معماری پاسکال و کارت‌های سری GTX 10، احتمال معرفی کارت جدید بسیار بعید است. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، شاید انویدیا اطلاعات مختصری در رابطه با معماری آینده‌ی خود ارائه بدهد.

دیگر محصولات

ربات ذنبو ایسوس

سال گذشته ایسوس با معرفی روبات Zenbo در نمایشگاه کامپیوتکس، همه را شگفت‌زده کرد. تاکنون ذنبو تنها در تایوان و در تعداد بسیار محدود در دسترس بوده است. احتمال می‌رود ایسوس نسخه‌ی جدیدی از این روبات دوست‌داشتنی معرفی کند؛ یا حداقل از برنامه‌های خود برای گسترش بازار آن به دیگر کشورها اطلاعات بیشتری بدهد.

باتوجه به روند معرفی دستگاه‌های مبتنی بر دستیارهای هوشمند مانند الکسای آمازون، کورتانای مایکروسافت، سیری اپل و اسیستنت گوگل، بعید نیست ایسوس نیز با معرفی یک دستیار هوشمند در ذنبو، آن را به عنوان رقیبی برای اکو و گوگل هوم معرفی کند.

با اعلام عدم حضور اچ‌تی‌سی در نمایشگاه امسال، کامپیوتکس یکی از مهره‌های سنگین VR خود را از دست داد. اما خوشبختانه ZOTAC با برگزاری اولین تورنمنت ای‌اسپورت مجازی جهان با استفاده از کامپیوترهای کوله‌ای وی‌آر گو (VR GO backpack PC) و هدست وایو، جای خالی اچ‌تی‌سی در نمایشگاه امسال را پر خواهد کرد. از آنجایی که تورنومنت زوتاک در روز آخر نمایشگاه برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم آزاد است، انتظار می‌رود با استقبال چشمگیری روبه‌رو شود.

برای مطلع شدن از آخرین اخبار مرتبط با کامپیوتکس 2017، طی روزهای آینده با زومیت همراه باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات