آیا بی ام و X5 M بهترین شاسی‌ بلند‌ اسپرت جهان است؟

یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت حساب ویژه‌ای روی مدل‌های با قدرت بیش از ۵۰۰ اسب بخار باز می‌کنند و رؤیای سوار شدن آن‌ها را در سر می‌پرورانند. به نظر می‌رسد شاسی‌بلند ۵۷۰ اسب بخاری باواریایی‌ انتخاب جالبی در این بین است.
تبلیغات

بی‌ام‌و، شاسی بلندهای خود را با حرف ایکس و در سری‌های مختلف تولید می‌کند. X5 استاندارد که از کارخانه بیرون می‌آید، دارای یک موتور ۶ سیلندر خطی توربو شارژ شده با بیشینه خروجی ۳۰۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر است. یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته با سیستم Xdrive، به راننده اجازه می‌دهد پشت فرمان این خودرو، بتواند روی زمین خیس و سر پیچ با خیال راحت و با سرعت بالا حرکت کند. جرمی کلارکسون مجری سابق برنامه تاپ گیر در مورد این خودرو می‌گوید: «زمانی که پشت فرمان این خودرو نشسته‌اید انگار هزار متر از زمین بالاترید ولی بازهم به زمین چسبیده‌اید». بی‌ام‌و از این خودرو نسخه‌ی M را ارائه کرده است که بیش از پانصد اسب بخار قدرت دارد.

bmw X5 m power

این روزها در دنیای خودروهای اسپرت، پانصد اسب بخار شما را در دسته‌ی سوپراسپرت‌ قرار نمی‌دهد. ما در دوران کامارو، آلفارومئو و کادیلاک‌های چند صد اسبی زندگی می‌کنیم؛ پس خودرویی با این میزان قدرت، آن‌چنان فضایی و عجیب نیست. هرچند قیمت این خودروها چندان ارزان نیست؛ اما یکی از ارزان‌ترین خودروهای این دسته، بی‌ام‌و X5 M است.

bmw x5 interior

صد هزار دلار نیاز است تا شما سوار یک بی‌ام‌و X5 M شوید. با داشتن یک موتور ۴.۴ لیتری هشت سیلندر خورجینی با دو عدد توربوشارژر و خروجی ۵۷۰ اسب بخاری، قیمت این خودرو کمی بیش از صد هزار دلار است. هرچند هنوز این قیمت زیاد محسوب می‌شود؛ اما در قیاس با دهه‌ی اخیر که برای مثال یک فراری F430 با ۴۸۳ اسب بخار خروجی، حدود ۲۰۸ هزار دلار قیمت داشته، متوجه می‌شویم که چقدر X5 خرید معقول و مناسبی است.

تنها به پارامتر قیمت به ازای هر اسب بخار نگاه نکنید؛ چون در این صورت، خودروهای پرقدرت‌تری مثل مرسدس C63 AMG، شورولت کامارو ZL1 و آلفارومئو جولیا، بیش از پانصد اسب بخار قدرت دارند و قیمت آن‌ها زیر ۷۵ هزار دلار است. X5 علاوه بر قدرت زیاد، فضای مناسب برای پنج سرنشین بزرگ‌سال، سیستم‌ X Drive و یک صندوق بار بزرگ دارد؛ پس نه‌تنها در ۴ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌رسد، بلکه می‌تواند خودرویی برای یک خانواده‌ی مدرن باشد.

bmw X5 under hood

بسیاری از علاقه‌مندان سری M  معتقدند که X5 برای «M بودن» بسیار حجیم و سنگین است؛ اما خیلی سخت است خودرویی که هم می‌تواند آخر هفته با خانواده‌تان را به‌خوبی رقم بزند و هم در هنگام تخته گاز خیلی از خودروهای اسپرت را شرمنده کند، دوست نداشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات