این ۷ تکنیک زبان بدن، شما را دوست داشتنی نشان می‌دهند

جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شما با استفاده از زبان بدن می‌توانید روابط کاری خود را گسترش دهید، ایده‌های خود را مؤثرتر ارائه کنید و اعتماد مشتریان خود را جلب کنید.
تبلیغات

بی‌تردید محبوبیت، چه در برابر مشتریان و چه در برابر همکاران و مدیران، بخشی از دنیای کسب‌وکار است.

حقیقت این است که مردم دوست‌داشتنی، بهتر موردحمایت و پشتیبانی دیگران قرار می‌گیرند. ایمیل‌هایی که می‌زنند زودتر پاسخ داده می‌شوند، وقتی در جلسات ایده‌ای مطرح می‌کنند با دقت بیشتری شنیده می‌شوند و بیشتر مورد قضاوت مثبت قرار می‌گیرند.

در این مقاله ما ۷ تکنیک زبان بدن را به شما یاد می‌دهیم که باعث می‌شوند در برخورد با دیگران بانفوذتر شوید:

حرکات دیگران را به‌صورت قرینه منعکس کنید

در علوم روانشناسی ثابت‌ شده است هنگامی‌که شما حرکات مردم را قرینه‌سازی می‌کنید، آن‌ها با شما احساس راحتی بیشتری می‌کنند. البته این کار را به‌صورت ناملموس انجام دهید: قرار نیست حرکات دیگران را تقلید کنید. هنگامی‌که مخاطبتان یک جرعه از چایش را می‌نوشد، شما هم نوشیدنی خود را به لبتان نزدیک کنید. اگر او هنگام ایستادن دست‌هایش را در پشت کمرش قرار داده است، شما هم به همین شیوه بایستید. به‌هیچ‌وجه زیاده‌روی نکنید. این کار یک روش ساده و بسیار مؤثر برای وارد شدن به یک رابطه دوستانه و به توافق رسیدن با طرف مقابل است.

دست دادن را تمرین کنید: محکم ولی منعطف

برخورد اول همیشه بیشترین تأثیر را بر ذهن مخاطب می‌گذارد. دست‌ سرد و بی‌روح دیگران را از شما دور می‌کند، به‌ویژه اگر در بخش فروش هستید یا به خاطر کارتان مرتب افراد جدید را ملاقات می‌کنید. دست دادن شما باید مصمم و نرم باشد ( دست مخاطب را بیش از حد فشار ندهید.)

هنگامی‌که دست می‌دهید با مخاطب تماس چشمی داشته باشید

تماس چشمی در انسان‌ها، آن‌ها را به شیوه‌ای مثبت به هم پیوند می‌دهد. حتی برخی از دانشمندان در حال بررسی استفاده از نگاه‌های ممتد برای درمان بیماری‌ها و اختلالات دل‌بستگی هستند.

به دوردست خیره شدن مخصوصاً در برخوردهای اول رفتاری بسیار مخرب است. مخاطب یا حس می‌کند به او بی‌احترامی شده است یا تصور می‌کند شما چیزی را از او پنهان می‌کنید. برعکس؛ تماس چشمی این پیام را مخابره می‌کند که شما برای طرف مقابل احترام قائلید ، به او اعتماد دارید و به معاشرت با او علاقه‌مند هستید.

hand shaking

نفس عمیق بکشید

انسان‌ها تحت تأثیر مستقیم سیستم عصبی اطرافیان هستند. هرچه آرام‌تر باشید، افرادی که در اطرافتان هستند احساس آرامش بیشتری می‌کنند و شما را بیشتر دوست خواهند داشت.

یکی از روش‌هایی که کمک می‌کند به‌سرعت سیستم عصبی خود را آرام کنید، تنفس عمیق است. مثلاً با چهار شماره هوا را به داخل ریه‌ها بکشید و با هشت شماره بیرون بدهید. این کار فیزیولوژی شما را ریلکس می‌کند و درنتیجه، به هرکسی که شما را همراهی می‌کند آرامش می‌دهد.

صاف بنشینید

خموده نشستن، شاخص بارز و واضح عدم اعتمادبه‌نفس است. بخصوص در میتینگ ها و جلسات مهم، حتماً صاف ولی راحت بنشینید (کمرتان را صاف به صندلی بچسبانید، اما شانه‌هایتان راحت باشند.)

صاف بایستید

همان‌طور که گفتیم، حالت قرار گرفتن بدن شما، پیام مهمی از شما به مخاطب مخابره می‌کند. مسلماً شما نمی‌خواهید بگویید: من از خودم مطمئن نیستم! وقتی پاهایتان را کنار هم جفت کنید به نظر می‌آید احساس ناامنی می‌کنید. درحالی‌که اگر پاها را به‌اندازه عرض شانه باز کنید، نشان‌دهنده‌ی اعتمادبه‌نفس شما خواهد بود. یک بار دیگر؛ کمرتان را صاف کنید، اما شانه‌هایتان را راحت نگه‌دارید.

bad posture

هنگامی‌که وارد یک اتاق می‌شوید، دست تکان دهید و لبخند بزنید

انسان‌ها ذاتاً اجتماعی هستند و مغز ما رفتارهای اجتماعی را بهتر درک می‌کند. مردم به‌طور ناخودآگاه وقتی می‌بینند شما با دیگران اظهار آشنایی می‌کنید، شما را بیشتر دوست خواهند داشت.

ضرورتی ندارد وقتی به‌ جایی وارد می‌شوید، کسی را بشناسید. وقتی به یک جلسه‌ی شلوغ یا رویداد اجتماعی دعوت می‌شوید، پس از وارد شدن دست خود را بلند کنید طوری که انگار برای کسی دست تکان می‌دهید و به او علامت می‌دهید که شما اینجا هستید. لبخند ملایمی بزنید (با صدای بلند نخندید) و با یک نفر از حضار مکالمه‌ای را شروع کنید. مطمئن باشید کسی دست تکان دادن شما را به خاطر نمی‌آورد و فقط این در ذهنشان تداعی می‌شود که شما با گروه آشنایی دارید.

به یا داشته باشید مردم کسی را که تنها است یا حتی علائم تنهایی بروز می‌دهد، دوست ندارند. البته شما باید محبوبیت را با صداقت عجین کنید؛ یعنی طوری رفتار کنید که دیگران بتوانند هم‌زمان به شما اعتماد کنند. زیگ زیگلار، نویسنده‌ی معروف می‌گوید:

اگر مردم شما را دوست داشته باشند، به حرف شما گوش می‌دهند؛ ولی اگر به شما اعتماد داشته باشند، با شما معامله می‌کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات