رویکردهای هوشمندانه برای افزایش بهره وری

شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
حیات هر کسب‌وکار رابطه مستقیمی با بهره‌وری آن دارد. به‌کارگیری مؤثر پتانسیل‌های کسب‌وکار به‌منظور افزایش بهره‌وری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مدبرانه است.
تبلیغات

رهبران کسب‌وکار همیشه باید به دنبال یافتن راهی باشند که امور را هوشمندانه‌تر پیش ببرند نه اینکه شرایط را بغرنج و پیچیده کنند. بهره‌وری به‌ویژه هنگامی‌که زمان ارزش طلا دارد، بی‌نهایت مهم است. کار سخت و طولانی شما را از خانواده و زندگی اجتماعی دور می‌کند. ایجاد توازن سالم بین زندگی کاری و زندگی شخصی امری لازم و ضروری است؛ پس بهتر است راهی بیابیم که کارها به بهترین شیوه انجام شوند.

۱- قبل از هر اقدامی ایمیل کاری را چک کنید

قبل از اینکه روز کاری خود را شروع کنید، ایمیل کاریتان را چک کنید. به‌محض اینکه به صندلی خود رسیدید، صفحه‌ی ایمیل‌ها را باز کنید و مطمئن شوید در جریان همه‌ی اخبار و برنامه‌های تیم خود و مشتریانتان قرار گرفته‌اید. پس‌ازاینکه متوجه شوید چه چیزهایی انتظارتان را می‌کشند، می‌توانید به برنامه کاری روز خود نگاه کنید و ببینید آیا لازم است مواردی را از فهرستتان حذف کنید یا تغییر بدهید. فراموش نکنید که این قانون تنها برای حساب‌های ایمیل کاری است و برای انجام شدن هرچه بهتر آن باید یک ایمیل جداگانه مخصوص پیام‌های کاری داشته باشید.

۲- لیست وظایف روزمره خود را بنویسید

نوشتن لیست وظایف (To-do List)، زندگی حرفه‌ای رهبران کسب‌وکار را تغییر می‌دهد. به‌عنوان یک مدیر اجرایی کارهای زیادی به دوش شما است. پروژه‌هایی که باید هدایت و تکمیل شوند و وظایفی که به عهده‌ دارید تا شرکت خود را بالاتر از شرکت‌های رقیب نگه‌دارید. باید یک لیست ملموس از اولویت‌ها و نیازها تهیه کنید تا بتوانید بر همه‌ی جریان‌ها احاطه داشته باشید. اپلیکیشن ها و برنامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید به کمکشان لیست وظایف خود را به‌خوبی مدیریت کنید.

لیست وظایف

۳- کارها را بر اساس اولویت زمان‌بندی کنید

وظایف چندگانه معمولاً نیازمند آن‌ هستند که وقتی مفید را برای آن‌ها صرف کنید. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند بر کارهایتان متمرکز بمانید، این است که بازه‌ی زمانی خاصی به هر پروژه اختصاص دهید. هنگامی‌که ایمیل خود را چک کردید و لیست وظایف خود را به‌روز کردید می‌توانید تصمیم بگیرید چه پروژه‌ای باید زودتر انجام شود. وقتی مشخص کردید چه وظایفی در اولویت هستند و هرکدام چقدر وقت لازم دارند، می‌توانید یک چهارچوب زمانی برای کارهایتان تعریف کنید. مثلاً می‌توانید یک ساعت وقت را به پروژه الف و نیم ساعت را به پروژه ب اختصاص دهید. اگر مالک کسب‌وکارهای چندگانه‌ای هستید، می‌توانید هر روز هفته را به یکی از آن‌ها تخصیص دهید. این کار باعث سازمان‌دهی هفته شما می‌شود؛ به‌طوری‌که می‌توانید آخر هفته را با خانواده باشید یا به سرگرمی موردعلاقه‌تان بپردازید.

۴- استراحت کنید و به ذهنتان فرصت بازیابی دهید

خیلی مهم است که به ذهنتان (و البته اگر تمام‌ روز به صفحه کامپیوتر خیره هستید، به چشمتان) استراحت بدهید. طبق یافته‌های پژوهشی مؤسسه‌ی Leadership Fitness، ذهن انسان ۹۰ دقیقه بر یک موضوع متمرکز می‌ماند. اگر بعد از هر ۹۰ دقیقه کار، کمی استراحت کنید، به ذهن و بدنتان اجازه می‌دهید آرامش یابند و خود را بازیابی کنند. ممکن است برای بسیاری از افراد میسر نباشد که در طول روز کاری چندین بار استراحت پانزده‌ دقیقه‌ای داشته باشند. درهرصورت تا جایی که می‌توانید استراحت را در برنامه اهداف خود بگنجانید؛ چراکه همین زمان‌های کوتاه به شما کمک می‌کنند ذهنتان هوشیار و سریع باشد و تمرکزتان افزایش پیدا کند.

chech mail

۵- همیشه از اشتباهاتتان درس بگیرید.

به‌عنوان یک رهبر کسب‌وکار، باید همیشه از اشتباهاتتان درس بگیرید. یک استراتژی شکست‌خورده برای پروژه‌های مختلف تکرار نکنید. پیشرفت‌ها را در طرح کسب‌وکار خود قید کنید. یکی از بهترین راه‌های هوشمندانه عمل کردن این است که تاکتیک‌ها و استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام‌یک بهتر جواب می‌دهد و کدام باید اصلاح شود یا توسعه پیدا کند. اتخاذ برخی تصمیم‌های کسب‌وکار سخت است؛ ولی می‌توانید با همراهی تیم خود و مشورت با کارشناسان تعیین کنید چه نقاطی ارزش ریسک کردن دارند.

هوشمندانه و دقیق عمل کردن، پایه و اساس افزایش بهره‌وری است. شما زندگی خود را به کارتان تسلیم نمی‌کنید، بلکه کار می‌کنید تا زندگی بهتری داشته باشید. هنگامی‌که بدانید چطور با تدبیر بیشتری کارها را انجام دهید، اعتماد به نفس و ارزش کسب‌وکار وزندگی‌تان را افزایش می‌دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات