گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک؛ قهرمانی همیلتون در رقابتی نزدیک با فتل

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
گرندپری اسپانیا ۲۰۱۷ روز گذشته با قهرمانی لوئیس همیلتون از مرسدس بنز و مقام دومی سباستین فتل به پایان رسید.
تبلیغات

فصل ۲۰۱۷ مسابقات فرمول یک در پنجمین مرحله‌ی خود در شهر بارسلونا انجام شد. این رویداد مملو از لحظات جذاب و به‌یادماندنی بود که در ادامه گزارش کامل آن را مشاهده می‌کنید.

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

در دور‌های زمان‌گیری و تمرینی گرندپری اسپانیا، فراری و مرسدس بنز عملکرد بسیار نزدیکی داشتند و این موضوع خبر از رقابت داغ این دو تیم در گرندپری می‌داد. در آغاز مسابقه، این تیم فراری بود که عملکرد بهتری از خود نشان داد؛ فتل موفق شد پیش از پیچ اول از همیلتون عبور کند و خود را در جایگاه اول قرار دهد. اما کیمی رایکونن که در پیچ اول در حال عبور از بوتاس برای رسیدن به جایگاه سوم بود، برخورد لاستیک جلوی خوردوی بوتاس با لاستیک عقب قراری منجر به از دست رفتن تعادل رایکونن شد. رایکونن در ادامه با برخورد به وشتاپن از همان پیچ اول از مسابقه خارج شد. خودروی ردبول نیز در این حادثه دچار نقص شد و به ناچار رقابت را ترک کرد. 

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

اشک‌های کودک خردسال طرفدار فراری هنگام تصادف رایکونن، صحنه‌ای متمایز را رقم زد. این کودک به بخش مهمی از مسابقه تبدیل شده بود و پس از هر جابجایی خودروی فراری، کارگردان تلویزیونی عکس‌العمل‌های وی را به نمایش می‌گذاشت.

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

فرناندو آلونسو نیز که در دورهای تمرینی عملکرد فوق‌العاده‌‌ای از خود به نمایش گذاشته بود و در جایگاه هفتم برای آغاز مسابقه قرار داشت، پس از برخورد با فیلیپه ماسا از پیست خارج شد. این موضوع باعث شد راننده‌ی مطرح اسپانیایی به جایگاه ۱۲ نزول کند و آرزوی خود برای کسب امتیاز در کشورش را دور از دسترس ببیند.

پس از خروج رایکونن، سباستین فتل باید به‌تنهایی به جنگ خودروهای مرسدس بنز می‌رفت. در همین راستا تیم فراری در دور ۱۵ به فتل برای تعویض لاستیک، دستور ورود به پیت‌استاپ داد تا از آندرکات احتمالی توسط همیلتون جلوگیری کنند. فتل هنگام خروج از پیت‌استاپ در جایگاه چهارم و پشت سر ریکیاردو قرار گرفت. اما این جایگاه برای قهرمان چهار دوره از مسابقات فرمول یک به هیچ وجه راضی‌کننده نبود و به سرعت از خودروی ردبول عبور کرد. 

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

در همین زمان تیم مرسدس بنز استراتژی خاصی در نظر گرفته بود. همیلتون به پیت‌استاپ مراجعه کرد تا با لاستیک‌های تازه‌تر به رقابت بازگردد. در همین حال بوتاس وظیفه داشت فتل را تا حد ممکن پشت خود نگه دارد. بدین ترتیب همیلتون که پس از خروج از پیت‌استاپ در جایگاه سوم قرار گرفته بود، می‌توانست فاصله‌ی خود را با راننده‌ی فراری به حداقل برساند و از وی عبور کند. تلاش‌های فتل در کنار دفاع جانانه بوتاس لحظات جذابی خلق کرد. اما در نهایت راننده‌ی اول فراری موفق به عبور از راننده‌ی مرسدس بنز شد و خود را مجدد به جایگاه اول رساند.

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

اما نقطه‌ی عطف گرندپری اسپانیا در دور ۳۵ اتفاق افتاد. جایی که استوفل وندورن با برخورد به ماسا از مسابقه خارج شد و این موضوع منجر به اعلام خودروی ایمنی مجازی شد. در همین حال بلافاصله همیلتون به پیت‌استاپ مراجعه کرد و لاستیک‌های خود را به نمونه‌ی سافت تغییر داد. در دور بعد تیم فراری نیز از این موقعیت استفاده کرد و فتل را برای تعویض لاستیک به پیت‌استاپ فراخواند. با توجه به این موضوع که نزدیک به نصفی از مسابقه باقی‌ مانده بود، مهندسان فراری تصمیم بر استفاده از لاستیک‌های مدیوم برای فتل گرفتند. 

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

پس از خروج فتل از پیت‌استاپ، همیلتون خود را در کنار فتل قرار داد که لحظات جذابی رقم زد. دو خودروی پیشتاز حتی برای لحظاتی با یکدیگر برخورد کردند؛ اما در نهایت این راننده‌ی فراری بود که موفق به حفظ جایگاه خود شد. با این حال همیلتون از لاستیک‌های سریع‌تری بهره می‌برد. این موضوع باعث شد با وجود تلاش‌های بسیار فتل، در دو دور بعد راننده‌ی اول مرسدس بنز از رقیب سرسخت خود سبقت بگیرد و به جایگاه اول بازگردد. تنها یک دور پس از پیشتازی همیلتون، والتری بوتاس هم‌تیمی وی به خاطر نقص در پیشرانه از رقابت خارج شد.

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

تلاش‌های فتل برای بازپس‌گیری جایگاه با توجه به لاستیک‌‌های کند‌تر جواب نداد و همیلتون با استراتژی بهتر و حفظ لاستیک‌های خود موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. سباستین فتل و دنیل ریکیاردو در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

نکته‌ی جالب رویداد لَپ شدن خودروی چهارم توسط همیلتون و فتل بود و شاید اگر مسابقه چند دور بیشتر ادامه داشت، دنیل ریکیاردو و ردبول نیز توسط خودروهای مرسدس بنز و فراری لپ می‌شدند.

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

جایگاه چهارم و پنجم سرجیو پرز و استبان اوکن نیز باعث شد تیم فورس‌ایندیا امتیاز‌های زیادی از این گرندپری کسب کند. جایگاه ششم نیکو هالکنبرگ از رنو در مقایسه با جایگاه انتهایی هم‌تیمی وی، خبر از تفاوت‌های فاحش راننده‌های این تیم مطرح فرانسوی می‌داد. فرناندو آلونسو نیز که با امید زیادی پا به این رقابت گذاشته بود، با وجود خارج شدن سه خودروی پیشتاز از مسابقه، موفق به کسب امتیاز نشد. پس از کسب چهار امتیاز توسط پاسکال ورلاین برای تیم سائوبر، اکنون تیم مطرح مک‌لارن تنها و بدون امتیاز در قعر جدول قرار دارد.

ملاقات کیمی‌ رایکونن با طرفدار خردسال خود نیز از دیگر جنبه‌های قابل توجه گرندپری روز گذشته بود.

در ادامه توجه شما را به رده‌بندی کلی راننده‌ها و تیم‌های فرمول یک جلب می‌کنیم.

گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1
گرندپری اسپانیا 2017 فرمول یک / formula 1

در ادامه شما را به تماشای لحظات حساس گرندپری اسپانیا دعوت می‌کنیم.

مرحله‌ی بعدی رقابت‌های فرمول یک ۷ خرداد در شهر موناکو برگزار می‌شود.

در نهایت باید به بدقولی مجدد شبکه‌ی ورزش در پخش مسابقات فرمول یک اشاره کرد. با وجود اعلام پیش‌تر این شبکه مبنی بر پوشش مستقیم این رویداد، باز هم با فرمول یک و طرفداران مسابقات اتومبیلرانی قربانی پخش سایر رشته‌های ورزشی شدند. 

نظر شما در رابطه با گرندپری اسپانیا و اتفاقات پیرامون آن چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات