کد ملی جای دفترچه بیمه را می‌گیرد

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی معاون سازمان فناوری اطلاعات، تا یک ماه آینده، کد ملی افراد جای دفترچه بیمه را می‌گیرد. باید منتظر حذف دفترچه بیمه باشیم.
تبلیغات

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به تلاش برای حذف دفترچه‌ بیمه در راستای توسعه‌ی دولت الکترونیک، اعلام کرد که کارایی دفترچه بیمه، اعلام هویت مراجعه‌کننده و تشخیص استحقاق اعمال نرخ بیمه درمانی برای آن فرد است. این دفترچه قابل جعل شدن است که ضررهای میلیاردی برای بیمه‌ها و جامعه‌ی سلامت در بر دارد. حذف این دفترچه مربوط به وزارت بهداشت و بیمه‌ها است.

باقری اصل توضیح داد:‌ «هم‌اکنون در حال گذر از دفترچه به کد ملی هستیم و به مرور زمان، دفترچه را به‌صورت کلی حذف ‌خواهیم کرد. شیوه‌ی ساده این است که با مراجعه‌ی بیمار، اسم شخص و کد ملی را دریافت می‌کنند، اطلاعات از سیستم وزارت بهداشت وارد مرکز تبادل داده شده و به بیمه فرستاده می‌شود. در نهایت استعلام می‌کنند که مراجعه‌کننده از طرف بیمه استحقاق دارد و اطلاعاتش به مرکز درمانی داده می‌شود که در شبکه نیز ثبت شده است.»

به گفته‌ی معاون سازمان فناوی اطلاعات، هم‌اکنون بیمه‌ها برای اجرای این کار آماده هستند. نظام سلامت نیز استعلام‌های لازم را انجام می‌دهد. قرار است به تدریج مراکز درمانی به این سامانه وصل شوند. در ابتدا بیمارستان‌ها به‌صورت آزمایشی به طرح حذف دفترچه بیمه وصل خواهند شد.

باقری اصل اعلام کرد که زیرساخت‌های این پروژه از طرف بیمه‌ها است. از طرف سازمان فناوری اطلاعات در پایان سال ۹۵ تفاهم‌نامه‌ای میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای اجرایی دولت الکترونیک، قائم‌مقام وزارت رفاه و وزیر بهداشت امضا شد تا به واسطه‌ی آن از ابتدای اسفند این سرویس برقرار شود.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت:‌ «در حال حاضر ۶۶ میلیون پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شده و حذف دفترچه بیمه نیز در راستای پرونده الکترونیکی سلامت است.  در حال حاضر دوران آزمایشی این پروژه را سپری می‌کنیم. در این دوره برقراری این سامانه آزمایش می‌شود. تا یک ماه آینده پروژه اجرایی شده و در بیمارستان‌ها نصب می‌شود.»

به گفته‌ی باقری اصل، پروژه‌ی حذف دفترچه بیمه تحت شبکه داخلی وزارت بهداشت است و نیازی به اینترنت ندارد. این پروژه برای وزارت بهداشت، وزارت رفاه و بیمه‌ها منافعی در بر دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات