فیلتر شدن سرویس لایو اینستاگرام در روز انتخابات به دستور قضایی صحت دارد؟

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برخی از شایعات در مورد فیلتر شدن بخش لایو اینستاگرام در روزهای پایانی تبلیغات و روز انتخابات منتشر شده است. آیا این شایعات صحت دارند؟
تبلیغات

روز اول مناظرات انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری در کشور، بخش لایو اینستاگرام در برخی از اپراتورهای اینترنتی دچار اختلال شد. این اختلال به شکلی بود که برخی از رسانه‌های رسمی و غیررسمی در اقدامی عجولانه، خبر فیلتر شدن این قابلیت را با دستور مراجع ذی‌صلاح اعلام کردند.

همان روز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن رد شایعه فیلتر شدن لایو اینستاگرام، اعلام کرد که هیچ مرجع قانونی از جمله کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا وزارت ارتباطات دستوری برای فیلتر شدن سرویس لایو اینستاگرام نداده است.

به گفته‌ی این مقام مسئول، مشکلات به‌وجود آمده برای برخی از کاربران ایرانی مربوط به سرورهای اینستاگرام بوده و هیچ اختلال یا فیلتری از داخل کشور در کار نبوده است.

در چند روز اخیر باز هم خبرهایی از صدور دستور قضایی برای فیلتر شدن بخش لایو اینستاگرام در روز انتخابات و روزهای پایانی تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شده که این موضوع توسط وزیر ارتباطات و اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رد شده است.

از آنجا که در روال جدید فیلترینگ، دستور مسدود شدن از سوی مراجع قضایی یا کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به اپراتورهای اینترنت ثابت و همراه ارسال می‌شود، این موضوع را از مدیرعامل یکی از اپراتورهای ارتباطات ثابت پیگیری کردیم.

احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت شاتل، موضوع ارسال دستور قضایی برای مسدود کردن لایو اینستاگرام در روزهای تبلیغات یا روز انتخابات را رد کرد.

مدیرعامل شرکت شاتل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا دستوری از سوی مراجع قضایی یا ذی‌صلاح برای فیلتر شدن سرویس لایو اینستاگرام در روز انتخابات یا روزهای باقی‌مانده تبلیغات برای شما ارسال شده است؟» گفت: «تاکنون هیچ دستور قضایی مبنی بر فیلتر سرویس اینستاگرام یا مسدودکردن بخش لایو این شبکه‌ی اجتماعی برای اپراتورهای اینترنت ارسال نشده است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات