نکته‌ای که اکثر مؤسسان استارتاپ در شروع توجه کافی به آن ندارند

یک‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
قبل از شروع کسب و کار خود یک طراحی زیبا و جذاب را برای مشتریان آماده کنید تا اعتماد آن‌ها جلب شود.
تبلیغات

در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار خود، ابتدا چراغ کدام قسمت را روشن می‌کنید؟ این بستگی به نوع استارتاپ شما خواهد داشت؛ ولی موردی که در اکثر کسب‌وکارها مشترک است و بایستی قبل از شروع یک سفر ماجراجویانه به آن توجه کرد، داشتن یک طراحی قابل قبول است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا موضوع را موشکافانه‌تر بررسی کنیم.

این مقاله را از زبان یک کارآفرین باتجربه برایتان نقل می‌کنیم.

چند هفته پیش که در گروه فیسبوک کارآفرین‌ها آنلاین بودم، این پیام را دیدم: «به لوگویی ارزان‌قیمت برای کسب و کار جدیدم نیاز دارم.» کمی خندیدم و به کارم برگشتم. صدها پست مشابه این پیام را از جانب مؤسسان استارتاپ دریافت می‌کردم که به دنبال لوگو و طرح ارزان‌قیمت بودند. دیگر برایم عادی شده بود.

درس بزرگی که از کار کردن در دنیای بازاریابی و پس از آن، تأسیس شرکت خودم فراگرفتم؛ این بود که طراحی، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که برای آغاز یک کسب و کار باید در نظر گرفت. اما متأسفانه این موضوع یکی از مواردی است که به‌ندرت به آن توجه می‌شود.

ایجاد اعتبار 

اعتبار سنجی حساب کاربری در توییتر

وقتی برند جدیدی خلق می‌کنید، اعتبار زیادی ندارد. به بیان دیگر هیچ‌کس در مورد شما چیزی نشنیده است؛ بنابراین باید اطمینان را در میان عموم نسبت به شرکت خود شکل دهید. با وجود اینکه در زمان تأسیس آژانس بازاریابی‌ام سرمایه‌ی اولیه‌ی زیادی نداشتم، می‌دانستم که وب‌سایت و کارت ویزیتم به‌زودی به دست مشتریان خواهد رسید. از آنجایی که آن‌ها تمام داشته‌هایم بودند، باید سریعاً هم از نظر حرفه‌ای خودم را ثابت می‌کردم و هم توجهات را به سمت خود پیش می‌بردم. سرمایه‌گذاری در طراحی رابط کاربری برابر با سرمایه‌گذاری در کسب اعتماد و اعتبار است.

بسیاری از مؤسسان سریعاً متوجه این موضوع می‌شوند. دونالد دیسانتیس، مؤسس شرکت طراحی SVP دراین‌باره می‌گوید: «در صنعتی مانند صنعت ما، طراحی، بهترین روش برای پیشرفت و جلب‌توجه است. طراحی، ترفندی برای جلب رضایت مشتری و درنهایت حفظ و نگهداری او است.»

در روزهای اولیه‌ی کارتان، تمام سرمایه‌ی خود را صرف ساخت وب‌سایتی آراسته و یک لوگو برای نشان دادن حضور معتبرتان کنید. جستجوی گوگل معمولاً اولین چیزی است که مشتریان انجام می‌دهند تا در مورد شرکت شما بیشتر بدانند؛ بنابراین باید به آن‌ها حس مثبتی القا کنید. اما مشتریان تازه تنها افرادی نیستند که با طرح عالی تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ ظهور قدرتمندانه، استعدادها را نیز جذب می‌کند. طرح عالی، کارمند با استعداد قوی را جذب می‌کند و درنتیجه وفاداری مشتریانتان افزایش می‌یابد. چنین تلاشی در روزهای اولیه کارتان بسیار ضروری است.

جلب توجه درست و به‌جا

ساخت برند اختصاصی

وقتی داشتم کارهای توسعه‌ی شرکتم را انجام می‌دادم، می‌دانستم که همتایان من از هزاران آژانس دیگر در بازار وجود دارند. بنابراین هر چه داشتم برای طراحی عالی، ارائه‌ی پیشنهادات بسیار شفاف و مزین، فاکتورها و گزارشات سرمایه‌گذاری کردم. این کار به ما کمک کرد قد علم کنیم و کم‌کم اولین مشتریان به سراغ ما بیایند.

مشتریان بالقوه هر ساعت از روز با پیام‌های بازاریابی متعدد روبرو هستند. کافی است در فیسبوک بچرخید، آن‌گاه اطلاعات موردنیاز در مورد شرکت‌ها را خواهید داشت. جیسون واچوب، مؤسس سایت بهداشت و سلامت mindbodygreen اعتقاد دارد که نمودارهای منسجم، شفاف و باکیفیت می‌توانند نقطه‌ی تمایز محسوب شوند. در عصر نمایشگرها، برای پیشی گرفتن از رقبا باید طرحی هنرمندانه داشت تا تأثیر کافی بر جای گذاشت. در غیر این صورت برندتان در میان سایر برندها گم می‌شود.

مارسلو کالبوسی، رئیس بخش تولید در Doctor Link، در ابتدای کار استخدام طراح رابط کاربری را مهم‌تر از توسعه‌دهنده می‌داند. بدون داشتن طرحی که توسط فرد باتجربه ترسیم شود، هیچ کس به سراغ شما نخواهد آمد. سالی کراوچک، مدیر عامل Ellevest، این موضوع را پذیرفت و یک رئیس بخش طراحی برای گروه استارتاپ استخدام کرد و اذعان داشت که این یکی از بهترین انتخاب‌هایی بوده که تابه‌حال انجام داده‌ است.

اصل طراحی معمولاً برای شرکت‌هایی که کالاها و خدمات فیزیکی در دنیای واقعی نیز عرضه می‌کنند، مهم است. وقتی‌که هونگ کوانگ استارتاپ دوچرخه‌ی الکتریکی خود را به نام Karmic Bikes راه انداخت، سریعاً به این موضوع پی برد که طرح ترسیم‌شده رمز موفقیتش خواهد بود. در واقع او می‌گوید: «طرح ما تنها دلیل رقابتمان بود. اگر در طرح ابتدایی سرمایه‌گذاری نکرده بودیم، امروزه حتی شرکتمان نیز وجود نداشت.»

اپل

در مورد برندهایی مانند اپل یا نایک فکر کنید. مشتریانشان تنها یک گوشی هوشمند یا یک جفت کفش ورزشی نمی‌خواهند، آن‌ها محصولاتی می‌خواهند که نه‌تنها خودشان ارزش‌های خاصی داشته باشند، بلکه هویت و ارزش‌های مصرف‌کنندگانشان را نیز به‌نوعی نشان دهند.

مایمل یانگ، طراح گرافیک، با اشاره به فناوری VC به نقل از کریس ساکا می‌گوید: «ایده‌ها ارزان‌اند، ولی اجرای آن‌ها همه‌چیز است. وقتی شما شرکتی نوپا هستید و در مقابل صدها شرکت دیگر با همان ایده رقابت می‌کنید، نحوه عملکردتان است که مهم تلقی می‌شود.»

یانگ توضیح می‌دهد: «اگر بتوانید داستان خود را شرح دهید و با کاربرانتان از طریق یک نمودار یا تصویر به‌جای متن ارتباط برقرار کنید، بی‌شک تجربه‌ای به‌یادماندنی برای آن‌ها می‌سازید. با پیچیده‌تر شدن حوزه‌ی دیجیتال، من متوجه افزایش تقاضای مشتریان برای روشی شدم که در آن بتوانند شرح‌ حالشان را به‌صورت بصری نقل‌قول کنند.»

تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی سرمایه‌گذاری منابع محدود در مراحل ابتدایی تأسیس یک شرکت کار ساده‌ای نیست. طراحی در ابتدا ممکن است به‌صورت الزام محسوب نشود؛ اما توجه دیرهنگام به آن، نوش دارو پس از مرگ سهراب خواهد بود. برای محکم کردن پایه‌های کاری‌تان در همان ابتدا باید بودجه طراحی را در نظر بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات