نگاهی به آینده بازار ال جی جی 6 پس از معرفی گلکسی اس 8 سامسونگ

سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
رونمایی سامسونگ از گلکسی اس 8 مطمئنا تأثیرات ویژه‌ای بر آینده و بازار ال جی جی 6 ایجاد خواهد کرد.
تبلیغات

هیچ شکی نیست که در چند هفته گذشته، حجم زیادی از خبرهای بازار گوشی‌های هوشمند به پرچم‌دارهای جدید شرکت سامسونگ یعنی گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس اختصاص داشته است. با این تفاسیر، شاید بررسی این امر که پس از رونمایی از این دو محصول، سرنوشت جی 6، پرچم‌دار شرکت ال‌جی به کجا خواهد انجامید، خالی از لطف نباشد.

شرکت ال‌جی پس از نتایج نه‌چندان امیدوارکننده‌ای که با عرضه گوشی ماژولار جی 5 به ثبت رساند، در رویکردی متفاوت تصمیم گرفت با رونمایی از جی 6، بار دیگر به استفاده از طراحی یکپارچه و البته متفاوت روی بیاورد. طرحی که مسئولان ال‌جی امیدوارند بتواند نظر خریداران بازار را به خود جلب کند؛ خریدارانی که حالا منتظر ورود گزینه‌های جذاب دیگر نظیر گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ به بازار هم هستند تا با سبک و سنگین کردن شرایط، محصول دلخواه خود را انتخاب کنند.

با این تفاسیر، بد نیست نیم‌نگاهی به مزایا و معایب این دو محصول داشته باشیم تا در نهایت به این نتیجه برسیم که کدام یک از این دو پرچم‌دار، شانس بیشتری را برای جلب نظر مخاطبان خواهند داشت.

در نظر داشته باشید که در این بررسی، به‌جای مقایسه اعداد و ارقام و مشخصات سخت‌افزاری و قابلیت‌ها، هر دو گوشی را از نگاه خریداری با اطلاعات در سطح متوسط بررسی خواهیم کرد. 

طراحی

هیچ تردیدی نیست که در نگاه اول، ظاهر گوشی‌های هوشمند تأثیر ویژه‌ای در انتخاب خریداران خواهد داشت. این امر در خرید پرچم‌دارهایی که همراه با نوآوری‌های بدیع، تازه به بازار عرضه شده‌اند و معمولا قیمت پایینی هم ندارند، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

ال‌جی به‌خوبی به اهمیت ظاهر در پرچم‌دارهای جدید واقف است. از همین رو، برخلاف جی 5 که به نظر می‌رسید نسخه پیرایش شده نوکیا آشا 311 باشد، حالا جی 6 از طراحی و ظاهری جذاب بهره‌مند شده است.

به‌ نظر می‌رسد در حال حاضر، جدیدترین مُد در بخش طراحی گوشی‌های هوشمند، استفاده از بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش ممکن در کنار کمترین حاشیه صفحه‌نمایش و ادغام این دو در فریم گوشی است؛ موضوعی که در جدیدترین پرچم‌دار شرکت ال‌جی به‌خوبی خودنمایی می‌کند. البته در این بخش، اولین بودن در بازار به معنای بهترین بودن نیست. به بیان دیگر، هیچ شکی نیست که ال‌جی جی 6 طراحی کاملا جذابی در پیش روی خریداران قرار می‌دهد؛ اما سامسونگ از چاشنی لبه‌های خمیده صفحه‌نمایش استفاده کرده و محصولی به‌مراتب جذاب‌تر در اختیار مشتاقان قرار داده است. اگرچه راهکار استفاده از صفحه‌نمایش‌های خمیده مدت‌ها است که به کار بسته می‌شود؛ اما با کاهش حاشیه‌های صفحه‌نمایش و همچنین بلوغ نرم‌افزاری در اندروید، این قابلیت حالا بیش از پیش به مرحله کاربردی شدن نزدیک شده است.

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد ظاهر گلکسی اس 8 چند سال از زمان خود جلوتر است و البته ال‌جی جی 6 نیز به‌روزرسانی محسوسی در مقایسه با دستورالعمل‌های طراحی در زمان گذشته نزدیک، پیش روی خریداران قرار می‌دهد.

البته در نظر داشته باشید که در این بخش، مسئله سلیقه و دیدگاه شخصی خریدار نیز تأثیرگذار خواهد بود و این احتمال وجود دارد که در بررسی شانه به شانه، ال‌جی جی 6 را به گلکسی اس 8 ترجیح دهید. به‌عنوان مثال می‌توان به ترجیح برخی کاربران در انتخاب صفحه‌نمایش خمیده در مقابل صفحه‌نمایش تخت اشاره کرد. این در حالی است که برخی معتقدند کارایی، فاکتوری مهم‌تر در مقایسه با جذابیت ظاهری گوشی است و بالعکس.

lg g6

بازاریابی

حتی اگر از این مورد نفرت داشته باشیم، باید بپذیریم که تبلیغات و بازاریابی شرکت‌ها، نقش مهمی در بازار فعلی دارند. باران گسترده و دائمی تبلیغات یک محصول در نهایت می‌تواند توجه برخی از خریداران و مشتاقان را به خود جلب کند. در بازار فروش گوشی‌های هوشمند هم راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی می‌تواند راهکاری ویژه برای ایجاد تغییر در سطح رقابت محصولات باشد. با وجود این، به نظر می‌رسد ال‌جی در انتشار تبلیغات مربوط به جی 6، آن هم در زمانی که فرصت داشت تا پیش از رونمایی از گلکسی اس 8، خریداران را به سمت خود جلب کند؛ ضعیف‌ عمل کرد. نگاه به تبلیغات ال‌جی جی 6 نشان می‌دهد محتوای تولیدی، ساده و خالی از خلاقیت است. در طرف مقابل، بد نیست نیم‌نگاهی به تبلیغ جدید هدست جدید واقعیت مجازی گیر وی آر سامسونگ داشته باشید تا تفاوت را در محتوای تولیدی مشاهده کنید. اگرچه این تبلیغ برای گلکسی اس 8 تولید نشده؛ اما برای هدستی تولید شده است که با پرچم‌دار جدید سامسونگ سازگاری کاملی دارد. اگر سامسونگ چنین تبلیغ سطح بالا و باکیفیتی برای یک وسیله جانبی در نظر گرفته است، می‌توان حدس زد که کمپین بازاریابی پرچم‌دار جدید این شرکت از چه قدرتی برخوردار خواهد بود. اگر ال‌جی در این بخش دیر بجنبد؛ به نظر می‌رسد نه‌تنها قافیه را به گلکسی اس 8 می‌بازد، بلکه این احتمال وجود دارد که تراژدی جی 5 تکرار شده و پرچم‌دار جدید ال‌جی به فراموشی سپرده شود. 

قیمت

یکی دیگر از فاکتورهای تأثیرگذار بر انتخاب افراد، مسئله قیمت است. این موضوع با توجه به قیمت بالای پرچم‌دارهای عرضه‌شده در بازار گوشی‌های هوشمند، اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد کرد. در این بخش، ال‌جی جی 6 پیروز بلامنازع بازار خواهد بود. در حالی که قیمت پایه گلکسی اس 8 سامسونگ، ۷۵۰ دلار اعلام شده، قیمت متوسط ال‌جی جی 6 حدودا ۱۰۰ دلار کمتر و معادل با قیمت گلکسی اس 7، پرچم‌دار سال گذشته سامسونگ است. در این بخش، سامسونگ تا حدودی قیمت پرچم‌دار خود را افزایش داده؛ اما ال‌جی با ثابت نگه‌داشتن قیمت، پیشنهاد جذاب‌تری در پیش روی خریداران قرار داده است.

در نظر داشته باشید که گلکسی اس 8 جدا از ظاهر، برای خریدارانی با اطلاعات سطح متوسط، مزیت آن‌چنانی نسبت به ال‌جی جی 6 ندارد. در نظر داشته باشید که بسیاری از کاربران توجهی به توانایی‌های تراشه‌های موبایلی و یا حتی قابلیت‌های ارائه‌شده در قالب استفاده از دستیار مجازی جدید ندارند. با این تفاسیر، ۱۰۰ دلار اضافه‌ای که خریدار باید برای به دست آوردن گلکسی اس 8 سامسونگ بپردازد، مانعی بر سر راه خرید پرچم‌دار این شرکت خواهد بود. 

نتیجه‌گیری

اگرچه کمی زود است تا در خصوص پیروز نبرد میان ال‌جی جی 6 و گلکسی اس 8 سامسونگ اظهارنظر کنیم؛ اما باید پذیرفت که گلکسی اس 8 حتی با وجود آنکه جی 6 یک ماه زودتر رونمایی شد، تهدیدی جدی برای پرچم‌دار جدید ال‌جی به‌حساب می‌آید.

در این مقاله، در حالی مزایای رقابتی جی 6 را در مقابل گلکسی اس 8 (و بالعکس) بررسی کردیم که مطمئنا انتظار نداریم ال‌جی سریعا و با جهش و پیشرفتی عظیم از شرایطی که در خصوص جی 5 تجربه کرد، رهایی پیدا کند و بتواند به فروشی هم‌سطح با آنچه برای پرچم‌دار سامسونگ رقم خواهد خورد، برسد. این در حالی است که اگر ال‌جی سیاست خود را در خصوص استراتژی‌های بازاریابی تغییر دهد، این شانس را خواهد داشت تا رقابتی نزدیک‌تر با پرچم‌دار سامسونگ رقم بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات