سوخت‎ با عدد اکتان ۱۱۴ در راه تحقیق و توسعه

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کیفیت سوخت خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که هم در بهینه‌سازی مصرف سوخت و هم در کاهش آلایندگی‎های حاصل از آن، نقش اساسی دارد.
تبلیغات

سه موضوع پیشرانه‌ی الکتریکی، استفاده از مواد سبک‌وزن و ارتقاء سیستم انتقال قدرت از جمله مواردی هستند که خودروسازان با به‌کارگیری یا بهبود عملکرد آن‎ها سعی در بهینه‏سازی مصرف سوخت محصولات خود دارند. اما هنوز در صنعت خودروی جهان، افزایش عدد اکتان سوخت به‌عنوان یک مزیت محسوب می‎شود که یکی از مهمترین راه‌های افزایش بازدهی سیستم در آینده خواهد بود.

 خودروسازان و شرکت‎های نفتی در حال توسعه سوخت با عدد اکتان بالا و متعاقباً پیشرانه‌هایی هستند که با سوخت‌ جدید انطباق پذیر باشند. طبق آخرین نظر کارشناسان این حوزه، افزایش عدد اکتان سوخت یکی از ارزانترین راههایی است که میتوان مصرف بنزین و میزان آلایندگی مونواکسید کربن (CO) را به‌وسیله آن کاهش داد. خودروهایی که از سوخت با عدد اکتان بالا استفاده می‎کنند، انرژی بیشتری از بنزین میگیرند که به طی مسافت بیشتر  منجر خواهد شد.

سوخت سبز

تعدادی از خودروسازان تمایل خود را به استفاده از این نوع سوخت ابراز کرده‎اند. مدیر توسعه محصولات فورد، راج نایر، اعلام کرده است که شرکت فورد ایجاد فرمولاسیون جدید بنزین را که برای طبیعت مضر نباشد، در دستور کار خود قرار داده است. ماری ولنتاین، مهندس ارشد تویوتا در زمینه تحقیقات انرژی و محیط زیست، گفته است: «اغلب خودروسازان به فکر آینده سوخت‎های اکتان بالا هستند.» دیوید بروکس، مدیر آزمایشگاه آلایندگی جنرال موتورز هم در یک کنفرانس مهندسی اظهار کرده است که «ما به سوخت جدید نیاز نداریم، ما باید به دنبال ارتقاء سطح کیفی سوخت‎های فعلی باشیم». وی در ادامه اشاره کرد که عدد اکتان ۱۱۴ می‎تواند به‌عنوان یک مقدار ایدهآل برای آینده در نظر گرفته شود.

طبعاً مشتری نیز از اینکه بهای کمتری بابت سوخت خودرو پرداخت می‎کند، رضایت دارد. همچنین در مورد میزان افزایش قیمت سوخت پس از ارتقاء کیفی آن سخنی به میان نیامده؛ ولی روزنامه Detroit Free گزارش داده است که اکثر شرکت‎ها، تحقیق و توسعه سوخت خودرو را در سکوت رسانهای انجام میدهند؛ چراکه  نمی‎دانند چگونه باید افزایش قیمت سوخت جدید را برای مردم توجیه کنند. مدیر اجرایی یکی از شرکتهای مشهور که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: «افزایش قیمت ۱۰ سنت در هر گالن، یک میزان منطقی است و حداقل ریسک برای پذیرش مشتری را خواهد داشت.»

موتور احتراق داخلی 8 سیلندر

با توجه به گزارش‎های منتشرشده؛ در آینده‌ی نزدیک چارهای جز خرید سوخت با عدد اکتان بالا برای مشتریان باقی نمیماند؛ چراکه حجم بالایی از سوختهای موجود با عدد اکتان پایین به‌طور ناگهانی تبخیر میشوند.

در همین راستا، اتحادیه اروپا برای تمامی جایگاه‎های بنزین موجود در سطح این قاره، بنزین با عدد اکتان بالا عرضه میکند. در مقایسه با بنزین موجود در آمریکا که عدد اکتان آن ۹۲ تا ۹۴ است، بنزین با عدد اکتان ۹۸ به‌طور متوسط ۱۰ درصد در مصرف سوخت خودرو صرفه‌جویی می‎کند. اغلب بنزینی که در خاک ایالات متحده آمریکا به فروش میرسد، عدد اکتان معادل با ۸۷ تا ۹۴ دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات