تویوتا به دنبال گاز طبیعی برای سلول سوختی

یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تویوتا به دنبال راهی برای تولید انرژی الکتریکی در خودرو است که مستلزم سوزاندن بنزین نباشد و از سوخت‎های دوستدار محیط زیست تهیه شود.
تبلیغات

بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن در حال تحقیق و توسعه به‌منظور ایجاد یک ترکیب متراکم برای تولید انرژی است؛ به عبارت دیگر، به دنبال ساخت یک سیستم تولید توان هیبریدی در سایت موتوماچی در شهر تویوتا است. این سیستم از پیل‎های سوختی اکسید جامد و یک میکرو توربین گاز تشکیل شده است تا انرژی پاک تولید کند.

تویوتا عملکرد، بازدهی انرژی و دوام سیستم تولید توان هیبریدی خود را از طریق تولید توان برای کارخانه مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

پنج مرحله در این سیستم تولید توان هیبریدی وجود دارد. در مرحله‌ی اول پیل‎های سوختی گاز طبیعی (CH4) را تغییر حالت می‎دهند و هیدروژن (H) و  مونواکسید کربن (CO) فشرده از آن استخراج می‎شود. در مرحله بعدی واکنش شیمیایی بین مونواکسید کربن و هیدروژن به همراه اکسیژن رخ میدهد که نتیجه آن از طریق هوای فشرده وارد پیشرانه میکرو توربین گاز میشود. سوخت استفاده‌نشده از فرآیند استخراج به همراه گرما و گاز پرفشار خروجی (اگزوز) ناشی از تولید انرژی به میکرو توربین گاز وارد میشود. هنگامی که میکرو توربین گاز میچرخد، برق تولید میشود. گرمای اتلافی از گاز خروجی هم بازیابی می‌شود و دوباره به انرژی تبدیل خواهد شد.

تویوتا هیبریدی - توربین گاز کوچک

خروجی این سیستم تولید توان هیبریدی به ۲۵۰ کیلو وات می‎رسد و بازده تولید انرژی ۵۵ درصد دارد که بسیار مناسب است؛ البته با وجود سیستم تولید دوباره توان از گرمای گاز خروجی، عدد بازده تولید انرژی به ۶۵ درصد هم می‎رسد. سیستم موتوماچی از برق و گرمای تولیدی این سیستم استفاده می‎کند.

تویوتا برای گسترش این فناوری از شرکت توربین و سیستم تویوتا و شرکت تولید توان هیتاچی میتسوبیشی که در صنعت انرژی‎های نو و سازمان گسترش تکنولوژی فعالیت می‎کنند، کمک گرفته است. این کمک به عنوان بخشی از پروژه‌ی گسترش تکنولوژی برای تولید انبوه سیستم تولید توان فشرده‌ی هیبریدی محسوب می‎شود که شامل سیلندرهای پیل‎ سوختی اکسید جامد و میکرو توربین گاز  است.

توسعه سیستم تولید توان هیبریدی یکی از اهداف «چالش ۲۰۵۰ زیست‌محیطی تویوتا » است؛ خودروساز ژاپنی قصد دارد تا آن زمان به آلایندگی کربن صفر در کارخانه‎های خود برسد.

نیسان هم در حال توسعه پیل سوختی زیستی برای زنجیره توان خودرو است که جریان الکتریکی را از سوخت‌های دوستدار طبیعت مانند گاز طبیعی یا اتانول طبیعی می‎گیرد و از سیلندرهای پیل‎ سوختی اکسید جامد جهت تولید توان الکتریکی استفاده می‎کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات