۷ اردیبهشت؛ زادروز فیلیپ ابلسون فیزیکدان هسته‌ای آمریکایی

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۰۴ سال پیش در چنین روزی (۲۷ آوریل سال ۱۹۱۳ میلادی)، فیلیپ ابلسون فیزیکدان سرشناس آمریکایی و کاشف عنصر نپتونیم متولد شد.
تبلیغات

فیلیپ ابلسون در شهر تاکومای واشنگتن متولد شد.او تحصیلات مقدماتی و دبیرستان را در همان زادگاهش سپری کرد و سپس تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه ایالتی واشنگتن آغاز کرد و توانست در رشته‌های فیزیک و شیمی در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شود. وی سپس به دانشگاه برکلی در کالیفرنیا رفت و در آنجا در رشته فیزیک هسته‌ای دکترا گرفت.

به‌عنوان یک فیزیکدان جوان همراه با ارنست لاورنس فیزیکدان معروف شروع به کار و تحقیق در دانشگاه برکلی کرد. فیلیپ ابلسون جزو اولین فیزیکدانانی بود که پدیده شکافت هسته‌ای را تأیید و از نظریه‌ی آن حمایت کرد. شکافت هسته‌ای فرآیندی است که در آن یک اتم سنگین مانند اورانیوم به دو اتم سبک‌تر تبدیل می‌شود. وقتی هسته‌ای با عدد اتمی زیاد شکافته شود، بر پایه فرمول اینشتین، مقداری از جرم آن به انرژی تبدیل می‌شود.

فیلیپ ابلسون در خلال سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۱ به‌عنوان دستیار تحقیق در مؤسسه‌ی کارنگی مشغول به کار شد و در همین دوران بود که موفق به کشف عنصر نپتونیم شد. نپتونیم از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی است. نشانه کوتاه آن Np و عدد اتمی آن ۹۳ و اولین عنصر فرااورانیم است. در خلال جنگ جهانی دوم، فیلیپ ابلسون به‌عنوان یکی از دانشمندان کلیدی در پروژه سری منهتن و در بخش لابراتوار تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا مشغول به کار بود. وی نقش مستقیمی در ساخت بمب اتمی نداشت؛ اما تکنیک جداسازی ایزوتوپ وی نقش کلیدی در تأمین سوخت هسته‌ای مورد نیاز در بمب اتمی ایفا کرد و شاید بتوان گفت بدون تکنیک ابلسون ساخت بمب اتمی با آن قدرت تخریب امکان‌پذیر نبود. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، دکتر فیلیپ ابلسون بیشتر وقت خود را صرف تحقیق در خصوص انرژی هسته‌ای کرد و در سال ۱۹۴۶ مجددا به مؤسسه تحقیقاتی کارنگی بازگشت و در سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۱ ریاست لابراتوار ژئوفیزیک مؤسسه کارنگی واشنگتن را بر عهده داشت. وی همچنین در بسیاری از مجلات علمی معتبر به‌عنوان سردبیر فعالیت کرد.

دکتر فیلیپ ابلسون سرانجام در تاریخ ۱ آگست سال ۲۰۰۴ میلادی و در ۹۱ سالگی دیده از جهان فروبست.

این مطلب در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات