چگونه شخصیتی کاریزماتیک داشته باشیم

جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر بتوانید هر یک از رفتارهایی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، در خود پرورش دهید؛ می‌توانید دیگران را مسحور خود کنید.
تبلیغات

در دنیای کسب و کار، کاریزما ویژگی اخلاقی-رفتاری کسی است که دارای قدرت رهبری فوق‌العاده باشد؛ رهبری که با استفاده از نیروی توانایی شخصی خود می‌تواند تأثیرات عمیق و استثنایی بر کارمندان خود داشته باشد.

بدین ترتیب، رهبری کاریزماتیک یا رهبری بر مبنای همین جاذبه استثنایی، با قدرت و توانایی الهام‌بخشی بر دیگران برتری می‌یابد و این توانایی‌ صرفا از نیروی شخصیت و تعهد سرچشمه می‌گیرد.

در یک سازمان، کسانی که به مسئولیت می‌رسند سعی می‌کنند برخی مهارت‌های خاص را به دست آورند و به‌محض آنکه آن‌ها را به دست آوردند، می‌توان گفت از موهبت «کاریزما» بهره می‌برند.

علم ثابت کرده که خوشبختانه کاریزما یک ویژگی اکتسابی است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کاریزما این است که به زیبایی ظاهری ارتباطی ندارد و برای رهبری کاریزماتیک لازم نیست که بیش از حد معمول از زیبایی ظاهری بهره ببرید.

بعضی محققان علم مدیریت گفته‌اند شرایط اجتماعی و تاریخی، عوامل اصلی بحرانی در ظهور رهبران کاریزماتیک هستند. علاوه بر آن، پیوند عمیق احساسی پیروان با رهبران کاریزماتیک از موقعیت‌ها و وضعیت‌هایی خاص در سازمان سرچشمه می‌گیرد.

اما المان‌های کاریزما - طبق تعریف هوارد فرایدمن - پروفسور ممتاز روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید - به قرار زیر هستند: 

کاریزما

پاسخ‌دهی سریع

مثال این نوع رفتار، واکنش‌های سریعی است که افراد به اتفاقات خاص و ناگهانی می‌دهند. هرچه این پاسخ‌ها اصولی‌تر باشند، فرد دارای کاریزمای بیشتری خواهد بود.

خنده واگیردار

فرض کنید که یک مدیر خنده‌ای داشته باشد که وقتی یک بار آن را بشنوید، همیشه در خاطرتان بماند. به‌گونه‌ای که هر بار آن را به یاد آورید خنده‌ای به شما سرایت کند. قطعا او از یک موهبت الهی بهره می‌برد.

ابراز احساسات کلامی

وقتی با کسی تماس می‌گیرید و او با شادی و هیجان از تماس شما استقبال می‌کند و نام شما را به زبان آورد؛ آیا حس خوبی پیدا نمی‌کنید؟ حتی اگر چنین ابراز احساساتی زیرکانه باشد، باز هم تأثیر مثبتی بر شما خواهد داشت.

ارتباطات تماسی اجتماعی

این به معنی روابط بیش از حد نیست؛ بلکه به معنی روابط اجتماعی درست و مطابق تعاریف اجتماعی مانند دست دادن، زدن روی شانه و ... است. مثلا جورج بوش در زمان ریاست‌جمهوری‌اش وقتی به شانه صدراعظم آلمان دست زد و او را ترساند؛ رفتار اجتماعی مناسب با جایگاه خود نداشت.

لذت بردن از مرکز توجه بودن

بیشتر ما در مورد مرکز توجه قرار گرفتن رفتار دوسویه‌ای داریم؛ برخی از ما به دنیا می‌آییم تا در کورسویی از نور باقی بمانیم. بسیاری از هنرپیشه‌های بزرگ شاید همراه خوبی نباشند؛ اما آن‌ها را در مرکز جمعیت قرار دهید و روشن‌تر و درخشان‌تر شدنشان را تماشا کنید.

مرکز توجه بودن

دارای صورت بیان‌کننده احساسات

از رونالد ریگان به‌عنوان یک «ارتباط برقرارکننده‌ی عالی» یاد می‌شود و دلیل آن چیزی نیست جز صورتش که به‌خوبی احساسات درونی‌ او را نمایش می‌داد. در یک ارتباط حضوری، صورت بیشترین توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و هر چه اطلاعاتی که از حالات صورت دریافت می‌کنند بیشتر باشد، توجه آن‌ها بیشتر جلب خواهد شد و درک بهتری از سخنان ما خواهند داشت. این درک بهتر، نه‌تنها به محتوا بلکه به احساس نهفته در کلام نیز قابل بسط دادن است.

بیرون رفتن با غریبه‌ها

در یک نظرسنجی که چند سال پیش توسط Sims Wyeth & Co انجام شد، مشخص شد کسانی که خودشان را درون‌گرا می‌دانند از بیرون رفتن و همراه شدن با برون‌گراها بیشتر استقبال می‌کنند. برون‌گراها نیز احساس مشابهی داشتند. اگر بخواهیم صادقانه به موضوع نگاه کنیم، همراه بودن با کسی که به‌راحتی سدهای میان غریبه‌ها را می‌شکند و یک رابطه خوب بین افراد برقرار می‌کند، جذابیت بیشتری دارد.

داشتن نگاه گیرا

توضیح دادن درباره نگاه گیرا کمی دشوار است؛ اما بی‌شک همه آن را به‌محض دیدن می‌شناسیم. مثلا چنین نگاهی را در کودکان بسیار می‌توان دید؛ نگاهی نافذ و مبهم. یک نگاه گیرای خوب از عمق چشم است و در مخاطب نفوذ می‌کند.

مهارت در پانتومیم 

پانتومیم توانایی بیان یک موضوع با حرکات بدن است تا به شنونده درک بصری و بهتری از موضوع مورد بحث ارائه دهد. این مهارت با داشتن صورت بیان‌کننده احساسات نیز مرتبط است، چرا که بیننده و مخاطب از چنین صورت‌هایی بهتر می‌تواند مفهوم حرکات نمایشی پانتومیم را درک کند.

آیا کاریزما یادگرفتنی است؟

آیا فکر می‌کنید با خواندن این مقاله می‌توانید برخی از این ویژگی‌ها یا همگی آن‌ها را در خود رشد دهید؟

پاسخ مثبت است؛ این مهارت‌ها و ویژگی‌ها قابل یاد گرفتن هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت کاریزما خصوصیتی نیست که به‌صورت ذاتی در تمامی افراد وجود داشته باشد؛ اما عواملی وجود دارند که باعث ایجاد و ظهور کاریزما می‌شوند و همچنین عواملی وجود دارند که در ثبات، شدت و ضعف صفت کاریزما در فرد مؤثر هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات