چگونه کسب و کار فریلنسری خود را گسترش دهیم

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فریلنسرها نباید به فکر کار کردن انفرادی باشند؛ گاهی اوقات پیدا کردن چند همکار می‌تواند تغییرات مفیدی در کسب و کار آن‌ها ایجاد کند.
تبلیغات

آیا شما هم یک فریلنسر (آزادکار) هستید؟ نظرتان درباره زندگی و کسب‌وکارتان چیست؟ آیا تغییر دادن استراتژی برای داشتن کسب و کار بهتر نمی‌تواند برای شما مفید باشد؟ در این مسیر اگر از چند فریلنسر دیگر برای همکاری دعوت کنید، مزایای زیادی خواهید داشت که می‌خواهیم آن‌ها را در زومیت بررسی کنیم.

استخدام برنامه‌نویس وب

برخی افراد دوست دارند به‌صورت فریلنس یا آزادکار فعالیت کنند؛ با این حال افزایش همکاران مجازی کمی متضاد با این نوع کسب و کار به نظر می‌رسد.

قبول داشته باشید یا نه؛ افزایش تعداد همکاران یک فریلنسر، امری مفید به شمار می‌آید. در واقع منافع زیادی در همکاری‌های استراتژیک بین فریلنسرها وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را به اهدافشان نزدیک‌تر کند.

در ادامه ۵ منفعت به داشتن همکار در کسب‌ و کار فریلنسری اشاره می‌کنیم.

۱- با ایجاد ارتباط می‌توانید رشد کنید

اگر به بقیه فریلنسرها متصل باشید، می‌توانید از این ارتباط بهره ببرید. برخی از پروژه‌ها را که به چند مهارت مکمل نیاز دارند، می‌توانید با دیگر فریلنسر‌ها بگیرید. برای مثال شما یک پروژه راه‌اندازی وب‌سایت را کلید می‌زنید و فقط طراحی رابط کاربری را می‌توانید انجام دهید؛ ولی با همکاری یک فریلنسر برنامه‌نویس سمت سرور، می‌توانید این کار را به‌صورت کامل انجام دهید. همچنین اگر شما زمانی یک نوع مشتری داشتید که برای وب‌سایتش به محتوا نیاز داشت، می‌توانید با یک فریلنسر نویسنده هم صحبت کنید تا با شما در چنین مواقعی همکاری کند. امثال این معامله‌، برد-برد محسوب می‌شوند.

۲- می‌توانید پروژه‌ها را به همدیگر محول کنید

اگر مدت کوتاهی است که فریلنسر هستید، حتماً تابه‌حال متوجه شده‌اید که بعضی وقت‌ها کارهای شما زیاد می‌شود یا دچار مشکلی می‌شوید و نمی‌توانید همه پروژه‌ها را انجام دهید. در این مواقع بهتر است بخشی از پروژه‌ها را به دیگر فریلنسرها محول کنید. این همکاری‌ها واقعا به کار شما خواهد آمد.

وبلاگ‌نویسی

اگر فریلنسرهای زیادی هستند که مانند شما کار می‌کنند، بهتر است به‌جای رقابت، با آن‌ها همکاری کنید. درست است که برخی اوقات باید با آن‌ها رقابت کرد؛ ولی زمان‌هایی هم هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید و بخشی از پروژه‌های خود را به این فریلنسرهای همکار محول سازید، در عوض آن‌ها نیز این کار را در زمانی دیگر برای شما انجام خواهند داد.

۳- با همکاری می‌توانید به کسب و کار خود ارزش دهید

«ببخشید، چنین خدماتی را نمی‌توانم برای شما ارائه دهم»؛ هر فریلنسری که این جمله را در جواب به مشتری خود بگوید، احساس ناخوشایندی به او دست خواهد داد. چون با گفتن این جمله به مشتری خود می‌گویید توانایی انجام کارهای آن‌ها را چه در زمان حال و چه در آینده ندارید. اگر دیدید که در حال رد کردن سفارش‌های متعدد به خاطر نداشتن یک مهارت خاص هستید، وقت آن رسیده است تا با یک فریلنسر دیگر که آن توانایی را دارد، هم‌گروه شوید. با همکاری بقیه فریلنسرها، کیفیت و کمیت خدمات خود را گسترش خواهید داد. با این کار علاوه بر دادن ارزش به خود، طیف مشتریانتان را هم افزایش می‌دهید.

۴- با ارتباط می‌توانید مخاطبان خود را افزایش دهید

همکاری فقط به معنی افزایش فروش و گرفتن مشتری‌های جدید نیست، ایجاد ارتباط با همکاران استراتژیک و مخاطبان رسانه‌های اجتماعی آنان نیز به نفع کسب و کار فریلنسری شما است. اگر تابه‌حال چنین کاری نکرده‌اید و لیست مشتری‌های خود را با یک فریلنسر دیگر معامله نکرده‌اید، هم‌اکنون استارت این کار را بزنید. هرچقدر این نوع ارتباط‌ افزایش پیدا می‌کند، در آینده فرصت‌های بیشتری به دست خواهد آمد تا شما و همکارتان بتوانید پروژه‌های مشترک بگیرید و مخاطبان اجتماعی خود را هم بیشتر کنید. در نتیجه هم شما نفع خواهید برد و هم همکاران جدیدتان!

۵- می‌توانید بازار هدف جدیدی کشف کنید

زمانی که در حال همکاری با دیگر فریلنسرها هستید، می‌توانید ببینید که آن‌ها خدمات خود را برای کدام قسمت بازار ارائه می‌دهند و چه نیازهایی را برطرف می‌کنند. با این کار می‌توانید قسمت‌های جدید بازار را که با مهارت شما سازگاری دارند، بشناسید و خدمات خود را برای آن‌ها عرضه کنید.

برنامه نویس های تنها

درعین‌حال شما باید در این مرحله با احتیاط قدم بردارید، هدف افزایش طیف مشتریان شما است نه دزدیدن مشتریان همکارانتان! مثلا وقتی شما خدمات مالی و سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهید و همکارتان در حال ارائه خدمات حسابداری مالیاتی است؛ اگر یک‌دفعه خدمات حسابداری مالیاتی هم به مجموعه سرویس‌های شما اضافه شد، یک جای کار ایراد دارد و چیزی جز خشمگین شدن همکارتان در پی نخواهد داشت.

علاوه بر مواردی که گفتیم، فواید بیشتری برای همکاری با کسب‌وکارهای کوچک و فریلنسرها وجود دارد. این ارتباط‌ها باعث می‌شوند طیف مشتریان خود را افزایش دهید و حتی دست به ارائه خدمات جدید بزنید. تحقیق کنید که مهارت چه کسانی می‌تواند با مهارت شما مکمل شود؛ سپس به ایجاد ارتباط بین خود و آن‌ها بپردازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات