چرا استارتاپ شما به یک تیم مشاوره نیاز دارد و چگونه باید با آن‌ تعامل داشت

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
یک کارآفرین هوشمند می‌داند که در انتخاب افراد برای تشکیل تیم مشاوره باید دقت کند. برای مثال سابقه آن‌ها و میزان قراردادشان را مورد بررسی قرار دهد.
تبلیغات

کارآفرینان برای رساندن کشتی کسب و کار خود به موفقیت از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. بهتر است برای هموار کردن مسیر رسیدن به موفقیت، از یک تیم مشاوره هم بهره ببرید تا شما را در مسیر پردست‌انداز موفقیت راهنمایی کند. به‌قول‌معروف «یک دست صدا ندارد»؛ باید از بقیه افراد باتجربه نیز مشورت گرفت. در ادامه با زومیت همراه باشید.

مشاوره

آلیشیا سیرت مؤسس و مدیر عامل شرکت Pantegrion Capital است. او به خاطر کمک به شرکت‌های حوزه تکنولوژی و اتصال آن‌ها به سرمایه‌گذاران، مربی‌ها و رسانه‌ها مشهور شده است. آخرین تلاش‌های سیرت مربوط به توجیه کارآفرینان در داشتن یک تیم مشورتی برای کسب و کار  است. او همواره تلاش کرده اکثر رهبران کسب و کار را برای داشتن یک تیم مشاوره خوب و کارآمد قانع کند. این طرح ابتکاری او به یک قانون متکی است. این قانون می‌گوید پول نقش مهمی دررسیدن کسب و کار نوپای شما به موفقیت ایفا می‌کند، اما این مورد تنها فاکتور رسیدن به موفقیت نیست و داشتن چند مشاور باتجربه می‌تواند یک امتیاز مثبت برای به جلو بردن کشتی کسب و کار باشد.

۱- تیم مشاور به چه چیزهایی نیاز دارد؟ هدف نخست آن چیست؟

تیم‌های مشاور شامل چند نفر هستند که تک‌تک آن‌ها توسط کارآفرین انتخاب می‌شوند تا به او در رسیدن به موفقیت کسب و کارش کمک کنند. کارآفرینان می‌توانند مشاوران را بر اساس مهارتشان یا حفره‌های موجود در شرکت انتخاب کنند. به‌عنوان مثال، کارآفرین یک وکیل به گروه اضافه می‌کند تا در تصمیمات قانونی به شرکت کمک کند، از یک مشاور بازاریابی برای برند سازی و کارهای بازاریابی استفاده می‌کند، از کارآفرین‌های باتجربه برای استفاده از پیشنهاد‌هایشان در رشد شرکت بهره می‌برد و همچنین می‌تواند یک متخصص صنعت برای توسعه مشارکت‌ها و یک سرمایه‌گذار را برای مشاوره در کارهای سرمایه‌گذاری استخدام کند.

۲- آیا باید با تیم مشاوره به‌صورت منظم دیدار کنیم یا فقط مواقع نیاز به سراغ آن‌ برویم؟

جلسه کاری

این تصمیم واقعاً به کارآفرینیا مشاور بستگی دارد که واقعاً چه نوع رابطه‌ای بین آن‌ها می‌تواند بهترین بازده را داشته باشد. نیاز نیست این گفتگو مانند دیدارهای تیم مدیریت، رسمی باشد؛ البته می‌توان آن‌ را رسمی هم اجرا کرد. یک کارآفرین می‌تواند به‌صورت مستقیم و تنها با یک مشاور جلسه بگذارد یا می‌تواند با تمام تیم در یک جلسه دیدار کند. برخی مشاوران دوست دارند به‌صورت منظم با کارآفرین‌ها جلسه بگذارند (مثلا یک ساعت در ماه) و برخی  تمایل دارند وقتی به آن‌ها نیاز است وارد عمل شوند. کارآفرینان و مشاوران باید قبل از شروع کار با همدیگر درباره نحوه دیدارها صحبت کنند.

۳- چه موقع داشتن یک تیم مشاوره قوی و درگیر نیاز می‌شود؟

داشتن چنین تیمی زمانی موردنیاز است که کارآفرین تشخیص دهد حضور مشاوران برای شرکت حیاتی است. واقعاً در این زمان‌ها کارآفرین باید تصمیم بگیرد آیا نیاز است که از مشاوران برای کمک به شرکت بهره بگیرد یا نه!

۴- آیا استفاده از  از افراد مشهور در تیم مشاور به سود استارتاپ‌ است؟

داشتن افراد مشهور در تیم مشاوره‌ شرکت، حتماً می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را به کسب و کار شما جلب کند. برای سرمایه‌گذاران هم مهم است چرا چنین افرادی برای مشاوره کسب و کار شما آمده‌اند. اگر سرمایه‌گذار تشخیص بدهد که واقعاً مشاوران زبده، چیزی در شما و استارتاپ دیده‌اند، حتما سوار بر کشتی آرزوهای شما خواهند شد. ولی اگر سرمایه‌گذاران متوجه شوند که مشاوران مشهور فقط برای دادن اعتبار به تیم شما ملحق شده‌اند، قضیه فرق خواهد کرد.

۵- انتخاب یک تیم مشاوره چه چیزی درباره کارآفرین به شما می‌گوید؟

کارآفرین

یک تیم مشورتی متنوع و مفید می‌تواند نشان دهد که کارآفرین قصد دارد با جذب افراد ماهر در همه زمینه‌ها به کسب و کار خود، قله‌های موفقیت را فتح کند. کارآفرین هوشمند با نشان دادن عزم و انگیزه خود به مشاورانT باعث می‌شود آن‌ها در واکنش به این عمل با او در ماجراجویی‌اش همراه شوند و با گذاشتن زمان در راه رسیدن به هدف به او کمک کنند. این بدان معنا است که کارآفرین از وجود حفره‌های موجود در کسب و کار آگاه است و مشاوران نیز می‌دانند چگونه راه پر کردن آن حفره را به او یاد دهند.

۶- آیا باید برای تیم مشاوره محدودیت‌هایی وجود داشته باشد؟

این مورد نیز به کارآفرین بستگی دارد؛ او تعیین می‌کند که میزان و دوره زمانی ارتباط او با مشاوران چقدر باید باشد. برخی قراردادها می‌توانند یک‌ساله باشند و برخی چند سال به طول انجامند. هنگام اتمام قرارداد نیز کارآفرین باید تصمیم به تمدید یا عدم تمدید آن بگیرد. او باید با توجه به میزان بازده مشاوران، نتیجه بگیرد که آیا ادامه همکاری با آن‌ها در موفقیت کسب و کارش تأثیری خواهد گذاشت یا خیر!

۷- اعضای تیم مشاوره چگونه باید در استفاده از فرصت‌ها عمل کنند؟

مشاوران باید ابتدا اعتقاد خود به کارآفرین و اهدافش را بررسی کنند. آن‌ها باید هیجان داشته و آماده رسیدن به یک موقعیت مشترک باشند، سپس تمام انتظارات کارآفرین را برآورده سازند. آن‌ها باید وقت خود را صرف کسب و کار او کنند و شبکه کاری خود را در دسترس کارآفرین قرار دهند. بهتر است تیم مشاوره همیشه به کارآفرین پیشنهادهای استراتژیک دهند. مشاوران آینده‌نگر باید سهام خود در شرکت را هم در نظر بگیرند؛ مثلاً برخی کمپانی‌ها سهام ۰.۲۵ درصد برای مشاوران در نظر می‌گیرند (این رقم از ۰.۱ درصد تا ۲ درصد متغیر است.) و این درصد، بسته به ارزش مشاور می‌تواند تغییر کند. تعیین مقدار این درصد می‌تواند بر اساس زمان و مدت قرارداد با مشاور باشد. مشاوران قبل از امضا، باید مکتوبات قرارداد را از لحاظ قانونی بودن و مناسب با شرایطشان بخوانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات