فوجی فیلم دو لنز جدید برای GFX 50S معرفی کرد

شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
فوجی‌فیلم دو لنز جدید اولترا واید GF 23mm f/4 و پرتره پرایم GF 110mm f/2 را به خانواده‌ی لنزهای GFX خود اضافه کرد.
تبلیغات

با عرضه‌ی دوربین GFX 50S اواخر ماه فوریه‌ی سال‌ جاری میلادی، فوجی‌فیلم رسما وارد بازار دوربین‌های بدون آینه‌ی مدیوم فرمت شد. دوربین فوجی فیلم که از رزولوشن بالایی برخوردار است، توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند؛ اما با توجه به نبود لنزهای کافی برای آن (در زمان عرضه‌ی دوربین تنها سه لنز برای آن موجود بود)، انتقاداتی نیز به اولین تلاش فوجی‌فیلم برای حضور در بازار دوربین‌های مدیوم فرمت وارد شد.

فوجی پس از آن اعلام کرد در سال ۲۰۱۷، سه لنز دیگر نیز برای دوربین جدید خود عرضه خواهد کرد و بالاخره هفته‌ی پیش شاهد معرفی دو لنز از سه لنز موعود توسط فوجی بودیم.

لنز پرتره پرایم سریع Fujinon GF 110mm f/2 R LM WR

در حالی که لنز GF 63mm f/2.8 که هم‌زمان با معرفی دوربین عرضه شد، قرار بود نقش لنز ۵۰ میلی‌متری پرایم سنتی را بازی کند، عکاسان پرتره به آن قانع نشده و به دنبال لنزی بزرگ‌تر و سریع‌تر بودند. GF 110mm f/2 R LM WR با فاصله‌ی کانونی ۸۷ میلی‌متری و دیافراگم f/2 خود (مناسب افکت بوکه)، آمده است تا خلأ لنزهای ۵۰ میلی‌متری پرایم را برای عکاسان پرتره پر کند. 

لنز GF 110mm f/2 فوجی

لنز پرتره پرایم سریع Fujinon GF 110mm f/2 R LM WR

GF 110mm f/2 در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم است و ۹۴.۳ میلی‌متر قطر و ۱۲۵.۵ میلی‌متر طول دارد. وزن لنز برابر با ۱۰۱۰ گرم است و از یک فیلتر ۷۷ میلی‌متری استفاده می‌کند. با نگاهی به اجزای اپتیکال این لنز، متوجه می‌شویم که GF 110mm f/2 از ۱۴ المان در ۹ گروه استفاده می‌کند که شامل ۴ عنصر «پراکندگی بسیار کم» (Extra-low Dispersion) برای به حداکثر رساندن میزان شارپنس تصویر است. از این چهار المانِ ED، یک مورد از نوع Super ED است و همگی آن‌ها باعث کاهش انحراف رنگی (Chromatic Aberration) می‌شوند. همچنین جالب توجه است که تمامی لنزهای GF برای سنسور دوربین‌هایی تا رزولوشن ۱۰۰ مگاپیکسل طراحی می‌شوند و این در حالی است که بالاترین رزولوشن دوربین‌های G-mount در حال حاضر تنها اندکی از ۵۰ مگاپیکسل بالاتر است.

در ویدئوی زیر، فرناندو مورالس با استفاده از لنز GF 110mm f/2 فوجی‌فیلم به عکاسی از فستیوال هولی هند می‌پردازد. علاوه بر کیفیت بالای پرتره‌های به‌دست‌آمده توسط این لنز، مقاومت آن در برابر شرایط محیطی از جمله گرد و غبار نیز به‌خوبی در این ویدئو مشخص است.

برای کمک به خلق نواحی زیبای خارج از فوکوس، این لنز از ۹ تیغه‌ی دیافراگم برای تنظیم گشادگی لنز بهره می‌گیرد. همچنین فاصله‌ی کلوز فوکوس این لنز را می‌توان تا ۰.۹ متر کاهش داد که باعث می‌شود بیشینه‌یِ نسبت بزرگنمایی آن به 0.16x برسد.

عکاسان پرتره که تا پیش از این انتخابی به‌جز لنز GF 63mm f/2.8 نداشتند، قطعا از معرفی لنز GF 110mm f/2 خوشحال خواهند شد؛ هرچند قیمت ۲۸۰۰ دلاری این لنز تله‌فوتو پرایم سریع ممکن است اندکی آن‌ها را ناامید کند.

لنز اولترا واید Fujinon GF 23mm f/4 R LM WR

لنزهای GF 32-64mm f/4 تا پیش از این با استقبال خوبی از سوی عکاسان طبیعت مواجه شده‌اند؛ به‌طوری‌که این لنزها را دیگر نمی‌توان به‌راحتی در فروشگاه‌ها پیدا کرد. اما فاصله‌ی کانونی ۲۵ میلی‌متری واید این لنز، حتی به نزدیکی لنزهای اولترا واید نیز نمی‌رسد و اینجا است که لنز جدید فوجی برای جبران این کاستی از راه می‌رسد. GF 23mm f/4 با فاصله‌ی کانونی ۱۸ میلی‌متری خود، قادر است میدان دیدی ۹۹.۹ درجه‌ای به ثبت برساند.

لنز GF 23mm f/4 فوجی

لنز اولترا واید Fujinon GF 23mm f/4 R LM WR

GF 23mm در درجه‌ی اول برای عکاسی معماری و عکاسی از مناظر (Landscape) طراحی شده است و مورد دوم ایجاب می‌کند که این لنز در برابر گرد و غبار و شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم باشد. وزن این لنز برابر با ۸۴۵ گرم است و طول آن به ۱۰۳ میلی‌متر می‌رسد. بیشینه‌ی قطر آن کمتر از GF 110mm است و تنها به ۸۹.۸ میلی‌متر می‌رسد؛ اما فیلتر ۸۲ میلی‌متری آن از GF 110mm عریض‌تر است.

با نگاهی به ساختار اپتیکال لنز اولترا واید پرایم فوجی، متوجه می‌شویم که این لنز از ۱۵ المان در ۱۲ گروه استفاده می‌کند که شامل یک جفت عنصر ناکروی و ۴ عنصر پراکندگی بسیار کم (یک مورد لنز Super ED) می‌شود. علاوه بر این، لنز GF 23mm f/4 از پوشش Nano GI برای به حداقل رساندن اثر شبح (Ghosting) و شعله (Flare) استفاده می‌کند.

در ویدئوی زیر، جونا راسک با استفاده از لنز GF 23mm f/4 به عکاسی از مناظر ایسلند می‌پردازند. در این ویدئو نیز علاوه بر کیفیت بالای عکس‌های لندسکیپ این لنز، ضدآب بودن لنز و دوربین فوجی به خوبی دیده می‌شود.

GF 23mm f/4 با قیمت ۲۶۰۰ دلاری خود اندکی از GF 110mm f/2 ارزان‌تر خواهد بود و هم‌زمان با آن، در ماه ژوئن به بازار عرضه خواهد شد.

نقشه‌ی راه لنزهای فوجی

علاوه بر معرفی دو لنز جدید، فوجی‌فیلم نقشه‌ی راه لنزها خود را نیز به‌روزرسانی کرد. لنزهای GF 110mm f/2 و  GF 23mm f/4 قرار بود چهارمین و پنجمین لنز موعود فوجی طبق نقشه راه این شرکت پس از معرفی دوربین GFX 50S باشند. این نقشه اما با اضافه شدن دو لنز تله‌فوتو پرایم و تله کانورتر، تغییر کرده است؛ هرچند اطلاعات چندانی از جزئیات این دو لنز جدید در دست نیست.

نقشه راه لنزهای g mount فوجی

نقشه‌ی راه لنزهای G Mount فوجی‌فیلم تا سال ۲۰۱۸ میلادی

فوجی قصد دارد در ماه ژوئن، هم‌زمان با عرضه‌ی لنزهای جدید خود، یک تبدیل رسمی با نام View Camera Adapter G برای سوار کردن لنزهای قدیمی لارج فرمت فوجینون روی دوربین جدید GFX، به بازار عرضه کند. فوجی پیش از این نیز هم‌زمان با معرفی دوربین جدید خود، تبدیل رسمی لنزهای H-Mount به G-Mount را با نام Fujifilm H Mount Adapter G، به بازار عرضه کرده بود. این تبدیل‌ها به کاربران فوجی این امکان را خواهند داد تا علاوه بر استفاده از لنزهای قدیمی خود، به طیف گسترده‌تری از لنزها فوجی برای استفاده در دوربین جدید GFX دسترسی داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات