رونمایی رنو از ZOE e-sport؛ خودروی مفهومی الکتریکی و فوق سریع

پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رنو در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ از طرح مفهومی یک خودروی الکتریکی بسیار چابک با توان ۴۵۰ اسب بخار رونمایی کرد.
تبلیغات

ZOE e-sport، خودروی مفهومی رنو در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ معرفی شد. این خودرو به دو موتور الکتریکی مجهز شده است که می‌توانند ۴۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کنند.

رنو ZEO

این خودرو روی پلتفرم سوپرمینی ZOE ساخته شده است و در تولید آن از تجربه‌ی سه سال پیروزی در رقابت‌های فرمول E استفاده شده است. سبک آخرین نمونه‌ی خودروی مسابقه‌ای رنو و تم رنگ آن به وضوح در ZOE e-sport دیده می‌شود. این اسپرت الکتریکی به لطف بهره‌گیری گسترده از فیبرکربن، دارای بدنه‌ای سبک است و وزن آن، با احتساب باتری‌های ۴۵۰ کیلوگرمی از ۱۴۰۰ کیلوگرم تجاوز نمی‌کند. این خودرو قادر است تا در مسیر مستقیم در عرض ۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. مدیر ارشد طراحی ZOE، استفان جانین (Stephane Janin) می‌گوید:

منطق پشت رنو ZOE e-sport الکتریکی را در یک عبارت کوچک می‌توان خلاصه کرد: خوش بگذرانید. از همین رو ما طرحی بین مدل تولیدی و خودروی مسابقه‌ای را انتخاب کردیم. این، برای کسانی که به دنبال تجربه‌ی هیجان رانندگی هستند، بسیار عالی است.

در مورد استایل بیرونی گفتنی است که کل خودرو پوشیده از رنگ آبی اطلسی است که البته نوارهایی به رنگ زرد روی آینه‌ی درها و سپرهای جلو و عقب دیده می‌شود. همچنین لاستیک‌های خودرو دارای رینگ ۲۰ اینچی آلومینیومی با زوایای تند و دو تم رنگ سیاه و کروم است.

zeo

در کابین ZOE e-sport، رنگ غالب،‌ مشکی است به همراه قسمت‌هایی که با رنگ آبی تزیین شده‌‌اند. وجود آلومینیوم نیز به خصوص روی کنترل‌ها به چشم می‌خورد. در دوخت صندلی‌ها، فرمان و پنل درها از آلکانترا استفاده شده است. طبق اعلام خودروساز فرانسوی، دو صندلی این خودرو با داشتن سختی زیاد برای شرایط رانندگی در پیست مناسب هستند.

خودروی مفهومی ZOE e-sport در جاده یا به صورت دقیق‌تر در پیست، به لطف ساختار سبکی که دارد، بسیار چابک است و عملکرد بسیار بالایی دارد و در عین حال چسبندگی و فرمان‌پذیری آن قابل ستایش است. شاسی خودرو مجهز به قفس استیل لوله‌ای برای محافظت از سرنشیان است و تطابق کامل با استانداردهای FIA را دارد. در مورد مسائل آیرودینامیک نیز در طراحی این خودرو نکاتی ظریف به خوبی رعایت شده‌اند. از این رو در طراحی آن لبه‌ی برآمده‌ی زیر سپر جلو برای سد کردن جریان هوا و همچنین پوشش صفحه‌ای زیر خودرو، پخش‌‌کننده‌ی جریان هوا در قسمت عقب و اسپویلر روی قسمت انتهایی سقف خودرو تعبیه شده است.

همانند خودروهای فرمول E، راننده می‌تواند نحوه‌ی عملکرد پیشرانه و مصرف باتری را مدیریت کند. داشبورد خودرو به سه قسمت تقسیم شده است که به راننده اجازه می‌دهد تا به تنظیمات گیربکس، حالت رانندگی و حتی تنظیمات مربوط به تقسیم نیروی ترمز به راحتی دسترسی داشته باشد.

رنو ZEO

زمانی که راننده تنظیمات دلخواه خود را وارد کرد، می‌تواند از رانندگی هیجان‌انگیز و یکدست این خودرو لذت ببرد. موتور دوقلوی ZOE می‌تواند ۴۵۰ اسب‌بخار تولید کند که تقریبا دو برابر قدرت خودروهای مسابقه‌ای فرمول E است. طبق گفته‌ی سازنده، دو موتور الکتریکی کاملا شبیه یکدیگر هستند و در دو قسمت جلویی و عقب خودرو قرار گرفته‌اند. به منظور استفاده‌ی حداکثری از قدرت موتور، این خودروی مفهومی الکتریکی به باتری‌هایی با ظرفیت ۴۰ کیلووات ساعت مجهز شده است.

رنو ZEO

این خودروی برقی می‌تواند در ۳.۲ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر بر ساعت برساند، حداکثر سرعت آن نیز روی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است و زمان لازم برای رسیدن به چنین سرعتی نیز تنها ۱۰ ثانیه است. گشتاور ۳۲۰ نیوتون‌متری تولید شده توسط هر موتور از لحظه‌ی اول شروع حرکت در اختیار راننده است. موتور ZOE تنها در عرض چند دهم ثانیه به دور موتور ۴۳۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد. همانند خودروهای فرمول E، تنها صدای تولید شده توسط خودروی مفهومی ZOE e-sport، مربوط به گیربکس و حرکت لاستیک‌های خودرو است.

همانند سوپرمینی ZOE، رنو اعلام کرده است که در ساخت این خودرو از باتری‌هایی با چگالی بالای انرژی استفاده کرده است که طبق استاندارهای NEDC، برد حرکتی آن را تا ۴۰۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. البته در دنیای واقعی این رقم به ۳۰۰ کیلومتر در تابستان و ۲۰۰ کیلومتر در شرایط زمستانی کاهش پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات