معرفی نسل جدید ایبیزا در نمایشگاه خودروی ژنو

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی سئات در نمایشگاه خودروی ژنو از نسل جدید سوپرمینی ایبیزا رونمایی کرد.
تبلیغات

آخرین محصول شرکت اسپانیایی سئات، به نام ایبیزا (Seat Ibiza) در واقع اولین خودرویی است که روی یک پلتفرم جدید ساخته می‌شود؛ پلتفرمی که برای موفقیت سوپرمینی‌های آینده‌ی گروه فولکس واگن و خانواده‌ی شاسی‌بلندهای کوچک بسیار مهم و سرنوشت‌ساز تلقی شده است. این خودرو اکنون در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته شده است.

 ایبیزا برای نسل پنجم تولیدات خود دستاوردهای جدیدی در زمینه‌ی طراحی داشته است. از این میان می‌توانیم به وجود کابین داخلی با فضای بیشتر و کیت امکاناتی مجهزتر برای رقابت بهتر با رقبای نام‌آشنایی همچون پولو فولکس واگن، واکسهال کورسا و همچنین خودروی به‌تازگی معرفی‌شده‌ی فورد فیستا اشاره کنیم.

ایبیزا نسل جدید

 ایبیزای کاملا جدید با قیمت پایه‌ی ۱۳ هزار پوند به فروش خواهد رسید؛ این قیمت احتمالا از قیمت پایه‌ای که برای فیستا در آینده‌ی نزدیک اعلام می‌شود، اندکی ارزان‌تر خواهد بود. همچنین گفته شده است که فروش آن در بریتانیا از ماه می سال جاری میلادی شروع می‌شود و البته زمان ورود آن به فروشگاه‌ها و ارائه آن نیز ماه جولای اعلام شده است.

ایبیزا نسل جدید

ایبیزا تا همین اواخر به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی کمپانی سئات به شمار می‌رفت؛ تا اینکه جایگاه خود را در صدر جدول فروش محصولات سئات به خودروی لئون داد. از این خودرو بیش از ۵.۴ میلیون دستگاه در سراسر جهان تولید و به فروش رسیده است. همچنین باید اشاره کنیم که در بریتانیا و از سال ۲۰۰۸ تا به امروز، به طور میانگین سالانه حدود ۱۸ هزار دستگاه ایبیزا به فروش رسیده است. اعداد و ارقامی که در مورد فروش ایبیزا ارائه شده، شامل سه کلاس بدنه‌ای است؛ مدل سه‌در، پنج‌در و استیشن. با این حال باید در نظر داشت که ایبیزای جدید تنها در مدل پنج‌در به فروش خواهد رسید.

ایبیزا نسل جدید

مدل سه‌در ایبیزا به طور سنتی، حدود ۴۰ درصد از فروش محصولات ایبیزا را به خود اختصاص داده است، اما کاهش میزان خرید و فروش این مدل در سال‌های اخیر در نهایت کمپانی سئات را برای این امر مجاب کرد که خودروهای نسل جدید خود را تنها در مدل پنج‌در ارایه کند. این همان کاری است که برای مثال کمپانی رنو با محصول کلیو (Clio)، نیسان در مورد میکرا (Micra) و اسکودا با مدل فابیا انجام داده‌اند.

 همچنین باید اشاره کنیم که مدل استیشن ایبیزا تولید نخواهد شد. البته سئات، کمبود این مدل را قصد دارد با ورود خودرویی به نام آرونا به بازار رفع کند. آرونا یک شاسی‌بلند کوچک است که روی پلتفرم ایبیزا ساخته شده و به زودی راهی بازارها خواهد شد.

ایبیزا نسل جدید

آرونا به طور مشترک از پلتفرمی استفاده می‌کند که ایبیزا هم از آن بهره برده بود؛ یعنی پلتفرم MQB A0 گروه فولکس واگن که همچنین انتظار می‌رود در آینده برای پلتفرم خودروهای پولو و فابیا نیز مورد استفاده قرار گیرد. معماری این پلتفرم دارای وزن سبکی است و از سویی توانایی پشتیبانی از استایل‌های گوناگون بدنه‌ای را دارد.

 ایبیزای جدید به مقدار ۸۷ میلی‌متر عریض‌تر، ۲ میلی‌متر کوتاه‌تر و یک میلی‌متر پایین‌تر از مدلی است که با آن جانشین خواهد شد. فاصله‌ی بین دو محور به مقدار ۹۵ میلی‌متر افزایش یافته است. بر پایه‌ی ادعای شرکت سئات، این افزایش فاصله‌ی بین محورها به ایجاد یک کابین جادارتر کمک می‌کند. حجم صندق عقب به مقدار ۶۳ لیتر افزایش یافته و باعث شده است ظرفیت کلی فضای بار در آن به ۳۵۵ لیتر برسد.

 اغلب مشخصات مربوط به موتور از خط تولید فعلی منتقل خواهد شد. اما باید اشاره کنیم که یک پیشرانه‌ی جدید از نوع چهارسیلندر با توان ۱۴۵ اسب بخار و حجم ۱.۵ لیتر TSI بنزینی به آن‌ها افزوده می‌شود. دامنه‌ی انتخاب ایبیزا همچنین شامل یک پیشرانه‌ی سه‌سیلندر یک لیتری بنزینی و یک نمونه‌ی دیزلی ۱.۶ لیتری خواهد شد.

ایبیزا نسل جدید

یک جعبه‌دنده‌‌ی پنج‌سرعته با موتورهایی با توان کمتر و نمونه‌ی شش‌سرعته برای پیشرانه‌های قوی‌تر در دسترس خواهند بود. در کنار این‌ها یک گیربکس از نوع هفت‌سرعته دو کلاچه DSG نیز به عنوان یک گزینه در دسترس خواهد بود.

 ایبیزای جدید با چهار تیپ امکاناتی عرضه می‌شود. این تیپ‌ها به نام‌های S، SE، FR و همچنین تیپ ممتاز Xcellence شناخته می‌شوند. اما در مورد امکانات و ویژگی‌های دقیق هر یک از این تیپ‌ها به طور دقیق تصمیم‌گیری نشده است. مدل پایه‌ی این خودرو دارای یک کیت امکاناتی پایه‌ای شامل یک صفحه‌ی نمایشگر ۵ اینچی برای سیستم  سرگرمی و همچنین سیستم ترمز اضطراری خودکار خواهد بود. نمایشگر بزرگ‌تری به اندازه‌ی ۸ اینچ در تیپ FR و تیپ‌های بالاتر از آن به صورت استاندارد ارائه خواهد شد. همچنین نمایشگر فوق در تیپ SE به صورت یک آپشن برای خریداران در دسترس قرار خواهد گرفت.

ایبیزا نسل جدید

کروز کنترل تطبیقی همراه با دوربین جلو و عقب هم در کیت امکاناتی پایه در دسترس است. گفتنی است که چراغ‌های جلوی LED و چراغ‌های LED داخلی به عنوان گزینه‌ی پیش‌فرض در تیپ‌های FR و اکسلنس ارائه می‌شوند. گزینه‌های بیشتر شامل یک شارژر بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند، سیستم کارپلی  CarPlay اپل، اندروید اتو و سیستم میرورلینک (MirrorLink) خواهد بود.

 سئات همچنین برای ایجاد یک سیستم صوتی ارتقاءیافته، با بیتز همکاری داشته است. اما هنوز به طور قطعی تصمیم گرفته نشده که این گزینه را به صورت پیش‌فرض روی خودرو ارائه دهند یا اینکه آن را در میان تیپ‌های امکاناتی یادشده به عنوان یک آپشن عرضه کنند.

 تیپ FR همچنین دارای سیستم تعلیق بهتر، اگزوز دوگانه و چهار حالت (مود) رانندگی است. از طرفی باید یادآور شویم که ایبیزای فعلی که قرار است جای خود را به ایبیزای جدید بدهد، دارای یک مدل پرچم‌دار با تمرکز خاص روی عملکرد فنی خودرو بود که آن را به عنوان مدل کوپرا (Cupra) می‌شناختند و هنوز تصمیم گرفته نشده است که آیا برای خودروی نسل پنجم ایبیزای نیز یک حالت عملکردی مانند کوپرا قرار داده شود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات