۶ حقیقت خشن در مورد بهره وری

شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
برای رسیدن به موفقیت، چیزهایی هست که نمی‌دانید. حقیقت‌هایی هست که باید با آن‌ها روبرو شوید تا بتوانید موفق شوید.
تبلیغات

انسان‌ها مدام کارهایشان را به تعویق می‌اندازند. در واقع از زمان تمدن‌های باستانی این کار را می‌کنند. برنامه ریختن و تاریخ تعیین کردن در تقویم‌ها کاری آسان است؛ اما در عمل، ضرب‌الاجل‌ها به پایان می‌رسند و هنوز وظایف انجام‌نشده روی میز مانده‌اند.

همه در تلاشند هرروز کمی بهتر از روز پیش باشند. اما واقعیت تلخ چیز دیگری است. تا زمانی که کاملا به کاری که می‌خواهید انجام دهید، متعهد نباشید؛ هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد. اهداف فانتزی و لیست کارهای هفتگی، وقتی به انجام آن‌ها متعهد نیستید، هیچ کمکی به شما نمی‌کنند.

همه‌ی مردم ظرفیت ذهنی لازم برای برنامه‌ریزی‌های جاه‌طلبانه را دارند؛ اما وقت لازم برای عملی کردن آن‌ها را ندارند. برنامه ریختن آسان است، اما عمل کردن به آن‌ سخت است. هیچ وبینار (سمینار اینترنتی)، دوره‌های آموزشی آنلاین، کتاب‌های الکترونیکی و مربی به شما کمک نمی‌کند تا زمانی که خودتان به سراغ کارها بروید، آن‌ها را انجام دهید و در لیستتان آن‌ها را خط بزنید.

سردرگم و نامطمئن هستید؟ شما تنها نیستید. برای تحویل کار، به شما فشار آمده است؟ این‌ها مشکلاتی همیشگی و برای همه هستند. گاهی اوقات کنترل از دستان شما خارج می‌شود. مواقع بسیاری هستند که شما به سبب کم‌کاری‌های خود احساس ناراحتی می‌کنید.

بسیاری از مردم در مورد استراتژی‌ها و حقه‌های بهره‌ وری می‌خوانند؛ اما با این اطلاعات کاری از پیش نمی‌برند. آن‌ها به زندگی‌های خود بازمی‌گردند و هیچ چیز را تغییر نمی‌دهند و همان نتایج پیشین را به دست می‌آورند: عدم انجام کارهایشان!

این کارهای شما است که شما را تعریف می‌کند، نه فکرهایتان!

انجام دادن کارها قدمی اساسی برای موفقیت است. (پابلو پیکاسو)

همه‌ی زمان خود را به فکر کردن در مورد این‌که چه چیزی را می‌توانید بهتر انجام دهید، اختصاص ندهید. خیال‌بافی کردن در مورد یک دنیای بهتر، به پیشرفت شما کمک نخواهد کرد. تا زمانی که کارهایتان را انجام ندهید، هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کنید.

نیت خوب چیز فوق‌العاده‌ای است؛ اما تا زمانی که اقدام به انجام کارهای خود نکنید، به هیچ دردتان نمی‌خورد. این انجام کارها است که به نتیجه منجر می‌شود. آنچه شما به آن احتیاج دارید، نتیجه است، نه ایده. شما با خروجی کارتان قضاوت می‌شوید، نه با افکارتان. برای دست‌یابی به هدف‌هایتان، باید کار کنید!

شروع کار، سخت‌ترین نقطه است

فکر کردن آسان است، عمل کردن سخت است و عمل کردن به آنچه فکر می‌کنید، سخت‌ترین کار است. (یوهان ولفگانگ گوته)

برای بسیاری از ما، این نقطه‌ی آغاز به کار سخت‌ترین مانع محسوب می‌شود. این‌که تصمیم خود را به عمل نزدیک کنید. شما می‌توانید تا آنجا که تصور می‌کنید،  بزرگ و موفق شوید؛ منتها باید ذهنیتی برای خود بسازید که شما را وادار کند کار خود را آغاز کنید.

می‌دانید چه هنگام می‌توانید بر دنیا تأثیر بگذارید؟ وقتی دلایل به تأخیر انداختن کارهایتان را فراموش کنید. از آینده‌نگری افراطی دست‌ بردارید. از هر چه همین حالا دارید، استفاده کنید و ببینید انجام شدن کارهایتان چه تأثیرات خوبی به دنبال دارد.

شما هیچ‌گاه نمی‌توانید همه کارها را انجام دهید

موفقیت نیازمند یگانه بودن هدف است. (وینس لمباردی)

بهتر است یک کار را خیلی خوب انجام دهید تا آن‌که سه کار را بد انجام دهید. بسیاری از مردم می‌خواهند کارهایشان را به‌خوبی انجام دهند و نهایت بهره را از مهارت‌هایشان ببرند. این‌که چقدر ریسک می‌کنید و برای پیشرفت خود تلاش می‌کنید، فوق‌العاده است. اما گاهی اوقات کاری از پیش نخواهید برد. ممکن است انتخاب کنید که نهایت استفاده را از زمانتان ببرید؛ اما نتوانید به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

ممکن است قادر نباشید همه‌ی کارهایتان را این ماه یا این هفته انجام دهید. تا زمانی که ثابت‌قدم باشید و پیشرفت داشته باشید، هیچ اشکالی ندارد. گاهی اوقات اولویت‌ها فرق می‌کنند. این بخشی از مسیر شما است. بهتر است به‌طور واضح بدانید که در هر لحظه می‌خواهید چه کار کنید تا اینکه کارهای زیادی را با یکدیگر انجام دهید.

ممکن است به‌سادگی محو اهمیت یک کار یا پروژه شوید و تلاش فراوانی کنید تا آن را انجام دهید. اما خیلی مهم است که اندکی توقف کنید و از خود بپرسید: دارم روی چه چیزی ریسک می‌کنم و چه چیزی به دست خواهم آورد؟ چه چیزی را متفاوت انجام دهم و به همان نتایج برسم؟ در پایان روز، آیا بهترین استفاده را از زمانم کرده‌ام؟

آشفتگی دشمن شما است

اگر در بیرون از خود آشفتگی می‌بینید، آنگاه وضعیت درونی شما آشفته خواهد شد. (تیم فریس)

تقاضا برای زمان، دارد از ظرفیت ما فراتر می‌رود و توانی که برای استفاده‌ی بهینه از مهارت‌هایمان نیاز داریم، مصرف می‌کند.در حال حاضر، ما در معرض جریان بی‌سابقه‌ای از اطلاعات و درخواست‌ها هستیم که پیش از این وجود نداشت. ما احساس می‌کنیم که مجبوریم همه‌ی ساعات شب و روز را بخوانیم و واکنش نشان دهیم. گزینش پذیر بودن و کار کمتر، مسیر بهره‌ وری است. باید سعی کنید بر چند نکته‌ی مهم تمرکز کنید و از بقیه چشم‌پوشی کنید.نیکلاس کار در کتاب خود، «اینترنت با مغز ما چه می‌کند»، توضیح می‌دهد:اینترنت طراحی شده است تا یک سیستم مزاحم باشد، ماشینی که آماده است تمرکز ما را به هم بزند. ما با کمال میل، نبود تمرکز، پراکندگی توجه و از هم گسیختن افکارمان را پذیرفته‌ایم. در ازای چه بهایی؟ در ازای حواس پرت یا حداقل دریافت اطلاعات.

هیچ‌گاه زمان مناسب فرا نخواهد رسید

صبر نکنید. هیچ‌گاه زمان «مناسب» فرا نخواهد رسید. از همین جایی که ایستاده‌اید و با هر ابزاری که در دسترس دارید، شروع به کار کنید. هرچقدر که جلوتر بروید، ابزار کار بهتر پیدا خواهد شد. (ناپلئون هیل)

جستجو برای زمان مناسب شروع به کار را متوقف کنید. به دنبال زمانی مناسب و ایده‌آل هستید تا فلان کار یا فلان پروژه را آغاز کنید؟ هیچ‌گاه آن زمان ایده‌آل فرا نخواهد رسید. بهترین زمان، همین اکنون است! شما ممکن است خودتان را قانع کرده باشید که به دلایل الف، ب و پ، هنوز زمان مناسب برای انجام کار فرا نرسیده است.

فردا که بیاید، شما یک بهانه‌ی جدید پیدا خواهید کرد. این بهانه‌ها را کنار بگذارید. هدف‌هایتان را واضح مشخص کنید (از شر هدف‌های مبهمتان خلاص شوید). دقیقا می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ چه کار باید بکنید تا به هدفتان برسید؟ چه قدم‌هایی باید بردارید؟ آیا کار کنونی شما در راستای هدفتان است؟ اگر نه؛ چه کاری می‌توانید برایش انجام دهید؟

گاهی اوقات بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است: هیچ کار

به آنچه هر روز انجام می‌دهید، نگاهی بیندازید. شما ممکن است هیچ‌گاه متوجه نشوید که برخی از فعالیت‌های کوچک و بی‌ضرر، چگونه زمان ارزشمندتان را به مخاطره می‌اندازد. (ویوک نیک)

زندگی یک چالش است. ممکن است گاهی اوقات فکر کنید که هر روز دارید در رقابتی با عقربه‌های ساعت، کار انجام می‌دهید و آن‌ را انجام می‌دهید که فقط تا ضرب‌الاجل تعیین‌شده، انجام شوند. وقتی هم که تصمیم می‌گیرید اندکی استراحت کنید، احساس گناه می‌کنید. اما نباید چنین احساسی داشته باشید.

بسیاری از اطلاعاتی که در مورد بهره وری وجود دارند، بر این متمرکز هستند که شما می‌توانید چه کارهای بیشتری انجام دهید تا به هدف‌هایتان برسید. اما دستیابی به این «بیشتر» سخت است. بسیاری از مردم نمی‌توانند حجم عظیم کارها را انجام دهند و به همین دلیل مضطرب‌تر و آشفته‌تر می‌شوند.

این‌که هیچ کاری نکنید، ذهن شما را تازه می‌کند. استراحت کردن در جریان کارهای ذهنی خیلی سودمند است. تفریح‌های کوچک تمرکز شما را بهبود می‌بخشند. توقفی کوتاه به شما امکان می‌دهد با انرژی تازه و هدفمند سر کار خود برگردید.

دفعه‌ی بعد که کاری انجام ندادید و استراحت کوچکی داشتید، عذاب وجدان نداشته باشید. به این فکر کنید که در طولانی‌مدت، این کار چقدر بهره وری شما را افزایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات