رونمایی اینتل از نسل جدید پردازنده زئون

پنج‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با توجه به اینکه در ماه ژانویه شاهد عرضه پردازنده‌های دسکتاپ کبی لیک با ساختار چهار هسته‌ای و فرکانس تا ۴.۰ گیگاهرتز بودیم، حالا نوبت به رونمایی از پردازنده‌ Xeon E3 شرکت اینتل رسیده است.
تبلیغات

اینتل این‌بار هم به سنت‌ها وفادار ماند و سری جدید پردازنده‌ زئون را که به‌طور ویژه برای ورک‌ استیشن‌های سطح پایین، سرورهای مخصوص کسب و کارهای کوچک و سرورهای ذخیره‌سازی طراحی شده‌ است، پیش روی مشتاقان قرار داد.

هدف اصلی اینتل از عرضه نسل جدید پردازنده‌ زئون، استفاده از آن‌ به عنوان جایگزین نمونه‌هایی است که بیش از سه سال از ورود آن‌ها به بازار می‌گذرد.

امروز در مجموع، از هشت پردازنده در قالب نام‌گذاری E3 v6 رونمایی شد. این در حالی است که نسخه‌های کم‌مصرف برخی پردازنده‌ها نیز در ادامه راه معرفی خواهند شد. تمامی پردازنده‌های دسکتاپ از سوکت LGA1151 مشابه آنچه در نسل پیشین پردازنده‌های E3 v5 زئون شاهد بودیم، پشتیبانی می‌کنند.

intel xeon e3 v6

در مدل‌های مجهز به پردازشگر گرافیکی ادغام‌شده (مدل‌هایی که در پایان نام آن‌ها عدد 5 قرار دارد) نیز به‌طور کامل از پردازشگر گرافیکی Intel HD P630 با فرکانس کاری تا ۱۱۵۰ مگاهرتز استفاده شده است. این پردازشگرهای گرافیکی نسخه حرفه‌ای HD630 هستند که در پردازنده‌های ویژه مصرف‌کنندگان استفاده شده بودند. این پردازشگرها از جدیدترین معماری گرافیکی Gen9 شرکت اینتل بهره‌مند هستند و از انکود/دی‌کد H.265KD نیز پشتیبانی می‌کنند.

مدل‌های سطح بالای پردازنده‌های E3 v6، حد نهایی فرکانس پایه را به ۳.۹ گیگاهرتز و فرکانس توربو را به ۴.۲ گیگاهرتز افزایش داده‌اند. تمامی مدل‌های لیست شده توسط شرکت اینتل از ۸ مگابایت کش L3 بهره می‌برند. همان‌طور که در نسل‌های قدیمی‌تر پردازنده‌ زنون شاهد بودیم، پشتیبانی از حافظه ECC، vPro و دیگر تکنولوژی‌هایی که اینتل در سطح حرفه‌ای عرضه می‌کند نیز لحاظ شده است. در مستندات ارائه‌شده توسط اینتل، استفاده از Software Guard Extensions نیز لحاظ شده است؛ اما خبری از Transactional Extensions نیست.

اینتل برای پردازنده‌های سری E3 v6 تراشه‌های سروری مجزایی رونمایی نکرده و به استفاده از همان مدل‌های C232 و C236 بسنده کرده است. این به آن معنا است که کاربران اگر قصد دارند سیستم E3 v5 خود را به‌روزرسانی کنند، باید منتظر دریافت آپدیت جدید بایاس باشند تا پردازنده‌های جدید، روی سیستم قدیمی آن‌ها قابل استفاده باشند. با توجه به اینکه هنوز مادربوردهایی با قابلیت پشتیبانی از تراشه‌های جدید رونمایی نشده‌اند، جای تعجب دارد که اینتل پشتیبانی از ماژول حافظه‌ای Optane را در زئون‌های E3-1200 v6 لحاظ کرده است. این سیاست، الزاما به این معنا است که پشتیبانی از حافظه Optane به‌طور پیش‌فرض در ساختار تراشه لحاظ شده و احتمالا به آپدیت بایاس به‌منظور فعال‌سازی آن نیاز خواهد بود. اینتل اعلام کرده است که تنها مدل‌های E3-1500M v6 ا(mobile) و E3-1200 v6 ا(desktop) امکان استفاده از حافظه‌های Optane خواهند داشت.

در حاشیه رونمایی اینتل از پردازنده‌های جدید سری زئون، سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های E3 v6 نیز پیش روی بازدیدکنندگان قرار گرفتند. نکته قابل توجه اینکه قیمت مؤلفه‌های سخت‌افزاری جدید، معادل با قیمت نسل پیشین آن‌ها خواهد بود.

هیچ شکی نیست که اینتل حالا در حوزه تولید پردازنده‌های سری زئون، رقابت و فشردگی بیشتری در مقایسه با چند سال گذشته احساس می‌کند. اینتل در حالی تمرکز خود را روی تولید پردازنده‌های سطح بالای زئون گذاشته است که رایزن می‌تواند جایگزینی احتمالی برای محصولات این شرکت باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات