برنامه های امارات متحده عربی برای ساخت شهری در مریخ

جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
امارات متحده‌ی عربی قصد دارد روی یک پروژه‌ی جاه‌طلبانه و بلندپروازانه در ارتباط با مسکونی‌سازی مریخ سرمایه‌گذاری کند.
تبلیغات

تنها ناسا و SpaceX به فکر مسکونی‌سازی مریخ نیستند. امارات متحده‌ی عربی اخیرا از برنامه‌ی بلندپروازانه‌ی خود در مورد مریخ پرده برداشت: ساخت یک شهر به بزرگی شیکاگو در سیاره‌ی سرخ.

در حالی که ایالات متحده‌ قصد دارد در دو دهه‌ی آینده انسان را به سوی مریخ روانه کند؛ به نظر می‌رسد امارت متحده‌ی عربی هم برنامه‌های بلندمدتی‌ تدارک دیده است. این کشور قصد دارد در قالب پروژه‌ی «مریخ ۲۱۱۷» در عرض ۱۰۰ سال آینده با طراحی و ساخت یک شهر در مریخ، انسان‌ها را در سیاره‌ی سرخ مستقر کند.

نخست‌وزیر امارات متحده‌ی عربی و حاکم دوبی، شیخ محمد بن  راشد آل مکتوم در نشست جهانی دولت‌ها در دبی گفت  پروژه‌ی مریخ ۲۱۱۷ تلاش این کشور برای توسعه‌ی علوم و تکنولوژی با همکاری بین‌المللی تا رسیدن به مرحله‌ای است که ساکن کردن انسان در مریخ میسر شود. وی توضیح داد:

این پروژه‌ای است که ما دانه‌های آن را می‌کاریم و نسل‌های بعدی با تکیه بر شوق خود، برای کسب دانش بیشتر از منافع آن بهره‌مند خواهند شد. فرود آمدن انسان روی سطح سیاره‌ای دیگر، یکی از رؤیاهای دیرین بشر است. هدف ما این است که امارات متحده‌ی عربی، پیشگام تلاش‌های بین‌المللی برای تحقق این رؤیا باشد.

آل مکتوم در توییت خود در ۱۴ فوریه‌ی ۲۰۱۷ نوشت:

این پروژه، که مریخ ۲۱۱۷ نامیده شده است، طرحی برای ساختن یک شهر کوچک و جامعه‌ی انسانی روی سطح مریخ با همکاری بین‌المللی است.

در حالی که جزئیات «مریخ ۲۱۱۷» در حال حاضر مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد این طرح جدی است. امارات پیش از این با جدیت، تعهد خود در مورد پرتاب کاوشگر فضایی «Hope» در سال ۲۰۲۰ را نشان داده است. انتظار می‌رود این کاوشگر تا سال ۲۰۲۳ به دور مریخ به گردش درآید و به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد. البته «مریخ ۲۱۱۷» طرح بسیار جاه‌طلبانه‌تری است. با این که اکنون تمرکز اصلی بر سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی زیرساخت‌های علمی و آموزشی است؛ اما آن‌هایی که از این طرح پشتیبانی می‌کنند، تصور خود را از سکونت‌گاهی که قرار است در مریخ ساخته شود، به اشتراک گذاشته‌اند.

رئیس کمیته‌ی علمی تحقیقاتی نشست جهانی دولت‌ها، سعید الجرجوی در مصاحبه با CNBC گفته است:

این شهر حدودا به بزرگی شیکاگو است و جمعیت آن ۶۰۰ هزار نفر خواهد بود. دلیل این که ما به چنین رقمی رسیدیم، این بود که انگار شخصی قرار است به یک جزیره‌ی شگفت‌انگیز سفر کند. در ابتدا هر کسی نمی‌تواند به آنجا سفر کند. زمانی که ما به توسعه‌ی کافی در تکنولوژی موشکی دست یافتیم، افراد راحت‌تر به آنجا سفر خواهند کرد. سپس با پیشرفت تکنولوژی تولید اکسیژن، محیط آنجا بیشتر شبیه زمین خواهد شد و مردم برای سفر به مریخ تشویق می‌شوند.

توییت آل مکتوم در ۱۴ فوریه ۲۰۱۷ چنین بوده است:

در قالب پروژه‌ی مریخ ۲۱۱۷ تیمی بین‌المللی از دانشمندان تشکیل خواهد شد که هدف آن، پیش‌ بردن کاوش‌های فضایی انسان خواهد بود.

با این که هنوز جزئیات زیادی از مریخ ۲۱۱۷ مشخص نشده است؛ اما دانشمندان یک قرن برای توسعه‌ی این طرح زمان دارند. با این حال، این پروژه در واقع شاید واقع‌گرایانه‌ترین طرح برای ساکن‌ کردن انسان در مریخ باشد.

سال گذشته زمانی که ایلان ماسک از طرح خود برای کاوش مریخ سخن گفت، اخبار زیادی در مورد او شکل گرفت. به گفته‌ی او، سیستم حمل‌ و نقل بین‌ سیاره‌ای SpaceX اولین پروازهای خود به سیاره‌ی سرخ را از سال ۲۰۲۳ شروع خواهد کرد. با این که طرح ایلان ماسک بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است؛ اما منتقدان می‌گویند که شرکت SpaceX منابع لازم برای انجام این کار را ندارد.

جان لاگسدان، مدیر پیشین بنیاد سیاست‌گذاری فضایی در دانشگاه جرج واشنگتن در مصاحبه‌ی ماه سپتامبر خود با AFP گفت:

بعید است که او بتواند تا قبل از سال ۲۰۲۵ انسان را راهی مریخ کند. مشکل اولیه، بحث هزینه است. ما داریم در مورد ده‌ها میلیارد دلار صحبت می‌کنیم. SpaceX چنین پولی ندارد.

توییت آل مکتوم در ۱۴ فوریه ۲۰۱۷:

ما قصد داریم در قرن آتی دانش، تکنولوژی و شوق جوانان برای کسب دانش را توسعه دهیم. این پروژه توسط بینش به پیش برده خواهد شد.

یکی دیگر از بازیگران مهم در صحنه‌ی ماجراجویی مریخی Mars One است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۲ انسان را در مریخ ساکن کند. اما افراد بسیاری این نقد را مطرح کرده‌اند که این سازمان، منابع، نیروی انسانی و مهارت لازم برای انجام چنین کاری را ندارد.

پس اگر سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های بزرگ ساکن کردن انسان در مریخ خارج از توانمندی‌ شرکت‌های خصوصی است، شاید آژانس‌های فضایی دولتی بتوانند چنین کاری انجام دهند. ناسا به سهم خود در این فعالیت‌ها مشارکت داشته و عنوان کرده است که موشک‌های نسل بعدی آن‌ها با نام سیستم پرتاب فضایی (SLS) می‌توانند انسان را به مریخ برسانند؛ اما طرح‌های این آژانس از زمان اعلام آن در سال ۲۰۰۴ همواره با مشکل کمبود سرمایه‌گذاری مواجه بوده است. با این حال خوشبختانه شاید مسیر این روند تغییر کند. رئیس جمهور پیشین آمریکا، باراک اوباما، در اکتبر سال ۲۰۱۶ متعهد شد که فضانوردان آژانس فضایی این کشور تا سال ۲۰۳۰ به مریخ خواهند رسید. گفته‌ای که شاید تحقق آن زودتر نیز اتفاق بیافتد؛ چرا که ناسا به طرح‌های خود مبنی بر سرنشین‌دار کردن مأموریت‌های فضایی با موشک SLS سرعت بخشیده است.

شاید بهترین فرصت ما برای قدم زدن روی سیاره‌ی سرخ در کوتاه مدت، پروژه‌های ناسا باشد، اما مسکونی‌سازی مریخ در بلندمدت؟ «مریخ ۲۱۱۷» بهترین شانس ما است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات