بررسی تلویزیون 55UH65200GI ال جی

پنج‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
ال جی با عرضه‌ی تلویزیون‌های 4K‌ با قیمت‌ مناسب، سعی در افزایش فروش این دسته از محصولات دارد.
تبلیغات

با افزایش و فراگیر شدن محتوای 4K، خرید تلویزیون‌هایی با قابلیت پخش این دسته از محتوا اکنون بیش از پیش توصیه می‌شود. با این حال قیمت بالاتر این دسته از محصولات نسبت به انواع Full HD، باعث شده است کاربران همچنان به خرید آن‌ها تمایل زیادی نشان ندهند.

خودرو مک لارن مشکی روی تلویزیون ال جی 55UH65200

اما چند سالی است که شرکت‌های مطرح تولیدکننده‌ی تلویزیون‌، با تولید انبوه و عرضه‌ انواع 4K به بازار، منجر به کاهش قیمت این دسته از محصولات شدند و این موضوع سبب شده است فروش تلویزیون‌های UHD ارتقاء قابل توجهی در سال‌های اخیر داشته باشد.

ال‌جی نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مطرح در صنعت تلویزیون، اقدام به تولید چندین مدل تلویزیون‌ با رزولوشن 4K‌ کرده است که قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه عرضه‌شده در سال‌های گذشته دارد. تلویزیون ال جی 55UH65200 نیز یکی از این دسته از محصولات است. این تلویزیون ۵۵ اینچی به‌واسطه‌ی تجهیز به طیف گسترده‌ای از امکانات و قابلیت‌ها متعدد در کنار قیمت مناسب، خود را به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های در دسترس در بازار ایران معرفی می‌کند.

مشخصات فنی

LG 55UH65200

اندازه صفحه نمایش

۵۵ اینچ

نوع صفحه نمایش

IPS LED

رزولوشن

۳۸۴۰×۲۱۶۰

چیدمان LED

Edge lit

نوع Dimming

کاهنده‌های مقطعی - Local Dimming

گیرنده دیجیتال

DVB-T2

موتور پردازشگر تصویر

UHD Mastering Engine - چهار هسته‌ای

نرخ بازیابی تصویر

۲۴۰ هرتز

ارتقاء رزولوشن

بله

3D

خیر

HDR

HDR Pro

سیستم صوتی

دو کاناله

توان اسپیکرها

2 x 10 Watts

ویژگی‌های سیستم صوتی

Dolby Digital , Dolby Digital Plus , Ultra Surround

رابط کاربری

Web OS 3

پورت‌ها

USB x 2, HDMI x 3, Composite x 1, Component x 1, Lan x 1, Optical Audio Output x 1

ابعاد

۱۲۴ x ۷۲.۱ x ۶.۱

وزن (با پایه)

۱۶.۵ (۱۸.۲)

قیمت (تومان)

۴٬۲۰۰٬۰۰۰

طراحی

با توسعه‌ی گسترده‌ی تلویزیون‌های LED و OLED و پیشرفت این دسته از پنل‌ها، طراحی تلویزیون‌ها در سال‌های گذشته بهبود چشم‌گیری یافته‌ است. ال‌جی نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران این صنعت، محصولات زیبا و جذابی به بازار عرضه کرده که 55UH65200 یکی از آن‌ها است. این تلویزیون تخت، با لطف ضخامت کم و حاشیه‌های اندک پنل نمایشگر خود، طراحی زیبایی دارد. البته ضخامت تلویزیون در بخش پایینی و محل قرارگیری اسپیکر‌ها افزایش قابل توجهی می‌یابد؛ با این حال این مسئله به هیچ وجه منجر به کاهش زیبایی‌های بصری ال‌جی 55UH65200 نمی‌شود. 

تلویزیون ال جی 55UH65200GI / LG 55UH65200GI

پایه‌ی منحنی به‌کاررفته در 55UH65200، سبک طراحی جدیدی است که بسیاری از تولیدکننده‌های تلویزیون در محصولات خود به‌خصوص انواع منحنی یا Curve استفاده می‌کنند. این موضوع در کنار افزایش جذابیت بصری تلویزیون، باعث پایداری بیشتر آن در برابر لرزش می‌شود. 

تلویزیون ال جی 55UH65200GI / LG 55UH65200GI

ال‌جی 55UH65200 با توجه به اندازه‌ی ۵۵ اینچی خود، ۱۶.۵ کیلوگرم وزن دارد که در صورت استفاده از پایه‌ و قرار دادن آن روی میز، این میزان به ۱۸.۲ کیلوگرم می‌رسد. البته امکان اتصال این تلویزیون به دیوار نیز وجود دارد.

تلویزیون ال جی 55UH65200GI / LG 55UH65200GI

تعبیه دو خروجی USB و سه خروجی HDMI‌ در کنار پورت‌های اتصالی Ethernet، کامپوزیت، کامپوننت و خروجی اپتیکال صدا باعث شده است تا ال‌جی 55UH65200 در بخش اتصالات، تمامی نیاز‌های کاربران را پاسخ دهد و کمبودی از این لحاظ حس نشود.

کیفیت تصویر

تلویزیون 55UH65200 جز محصولات میان‌رده ال‌جی است که از پنل 4K برخوردار هستند. به همین دلیل، مقایسه‌ی کیفیت تصویر خروجی آن با نمونه‌های بالارده و به‌خصوص OLED اشتباه است. با این حال، 55UH65200 هر آنچه از تلویزیونی باکیفیت انتظار داشته باشید، به ارمغان می‌آورد.

محتوای تلویزیون‌های 4K هنوز به‌صورت گسترده در دسترس نیست و این مشکل در کشور ما بیشتر به چشم می‌خورد. به همین جهت توانایی تلویزیون‌ها در ارتقاء رزولوشن‌های پایین‌تر (Upscale) از اهمیت زیادی برخوردار است. ال‌جی 55UH65200 همانند اکثر تلویزیون‌های بازار از این قابلیت برخوردار است. با این حال این تلویزیون وظایف خود را در زمینه‌ی Upscale به‌خوبی انجام می‌دهد و شاید در رده‌ی خود بهترین باشد. در ارتقاء محتوای 480p، کمی هاله‌های بسیار کوچک سفید دیده می‌شود؛ اما در رابطه با ویدیو‌های 720p و 1080p، الگوریتم‌های ال‌جی عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارند و شاهد حفظ جزئیات در سطح بالایی هستیم.

تلویزیون ال جی 55UH65200GI / LG 55UH65200GI

یکی از جدید‌ترین فناوری‌های دنیای تلویزیون، محتوای HDR است که هرروزه با توجه به افزایش آن‌ها، سازنده‌ها نیز محصولات بیشتری با قابلیت پشتیبانی و پخش این دسته از محتوا تولید و عرضه می‌کنند. ال‌جی 55UH65200 نیز در همین راستا توانایی پشتیبانی از HDR Pro‌ را دارد و در صورتی که به این دسته از محتواها دسترس دارید یا از کنسول‌های بازی بهره می‌برید، تفاوتی محسوس در گستره‌ی دینامیکی تصاویر مشاهده خواهید کرد.

تلویزیون ال جی 55UH65200

دقت رنگ‌‌ها در نمایشگر‌ یکی از مهم‌ترین المان‌های آن‌ است. البته با توجه به استفاده‌ی خانگی 55UH65200، این موضوع اهمیت چندانی مانند نمونه‌های حرفه‌ای و مخصوص استودیو‌ ندارد. با این حال شخصا، نمایش دقیق رنگ‌ها را به بسیاری از قابلیت‌های جانبی تلویزیون‌ها ترجیح می‌دهم. 55UH65200 در این بخش حرف چندانی برای گفتن ندارد و کیفیت رنگ مشکی در آن با وجود عملکرد خوب در برابر تلویزیون‌های LED هم‌رده‌ی خود، فاصله‌ی زیادی با انواع OLED و پلاسما دارد؛ به خصوص زمانی که از تنظیمات تصویر Vivid یا Football استفاده کنید. در این حالت با افزایش بیش از حد کنتراست رنگ‌ها بسیار اشباع می‌شوند و از نمونه‌ی واقعی خود فاصله‌ی زیادی دارند. البته ال‌جی تنظیمات کالیبره حرفه‌ای مخصوص اتاق‌های روشن و تاریک را نیز در بخش تنظیمات پیش‌فرض تصویر قرار داده است که دقت رنگ‌ها را تا حد بسیار زیادی تصحیح می‌کند. با این حال مشکل بزرگ این حالت، نور کم تصویر است که عملا استفاده از تلویزیون را در اتاق‌های پرنور با مشکل روبرو می‌کند.

همیشه تلویزیون‌ خود را با توجه به محیط و میزان نور آن، کالیبره کنید تا بهترین خروجی تصویر را دریافت کنید. اما در صورتی که قصد خریداری 55UH65200 دارید و عموما از تنظیمات پیش‌فرض بهره می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم در محیط‌های پرنور از حالت Standard و در محیط‌های تاریک از حالت Photo استفاده کنید.

تلویزیون ال جی 55UH65200

ال‌جی در تلویزیون‌های LED خود از پنل‌های IPS بهره می‌برد و 55UH65200 نیز از این قضیه مستثنا نیست. استفاده از IPS باعث شده است علاوه بر نمایش جذاب رنگ‌ها، شاهد زاویه‌‌ی دید بالایی نیز باشیم و ایرادی از این بابت نتوان بر این تلویزیون گرفت. با این حال استفاده IPS معایب خود را نیز دارد. روکش به‌کاررفته در این پنل‌ها منجر به افزایش بازتاب نور محیط می‌شود؛ از این لحاظ پنل‌های VA به‌کاررفته در تلویزیون‌های سامسونگ در جایگاه بهتری قرار می‌گیرند. البته این موضوع در تلویزیون‌های رده‌ بالای ال‌جی کمتر مشاهده می‌شود؛ اما در 55UH65200 و با توجه به رده‌ی قیمتی آن کاملا مشهود است.

برای استفاده‌ی بدون مشکل از این تلویزیون در محیط‌های پرنور، مجبور به قرار دادن تنظیمات روشنایی تصویر در سطوح بالا خواهید بود که این موضوع منجر به کاهش کیفیت تصویر خروجی می‌شود. در عوض تلویزیون‌های IPS علاوه بر دقت بسیار بالا در نمایش رنگ‌ها، زاویه‌ی دید بسیار خوبی نیز دارند و از هر زاویه‌ای که به تلویزیون نگاه کنید، از دقت رنگ‌ها کاسته نمی‌شود. 

تلویزیون ال جی 55UH65200GI / LG 55UH65200GI

عموم تلویزیون‌های LED حال حاضر بازار، از نوردهی لبه‌ها (Edge Lit) بهره می‌برند. این موضوع کمک شایانی به باریک شدن و طراحی زیباتر تلویزیون می‌کند. اما در طرف مقابل شاهد یکپارچگی کمتر تصاویر هستیم که در پنل‌های 4K اهمیت بیشتری نسبت به نمونه‌هایی با رزولوشن کمتر دارد. با این حال این موضوع به هیچ وجه در استفاده‌های معمولی و به‌خصوص در محیط‌های پرنور ایجاد مشکل نخواهد کرد و تنها در اتاق‌های تاریک و فیلم‌هایی با ژانر وحشت که محیطی تیره دارند، کاربران حرفه‌ای متوجه این موضوع خواهند شد. ال‌جی به لطف استفاده از فناوری کاهنده‌های مقطعی (Local Dimming) در 55UH65200، علاوه بر حل مشکل بالا، کنتراست بیشتری به خصوص در تصاویر تاریک به ارمغان آورده است. 

کیفیت صدا

با توجه به باریک و زیباتر شدن تلویزیون‌ها، امکان استفاده از اسپیکر‌های توانمند در آن‌ها عملا از بین رفته است و شرکت‌های تولیدکننده، استفاده از سینمای خانگی یا ساندبار را پیشنهاد می‌دهند. ال‌جی 55UH65200 به دو اسپیکر با توان مجموع ۲۰ وات مجهز شده است. با وجود اینکه بلندی صدای اسپیکر‌های این تلویزیون در سطح خوبی قرار دارد؛ اما قویا پیشنهاد می‌کنیم که خرید سیستم صوتی مجزا را در نظر بگیرید. 

کیفیت صدای خروجی اهمیت زیادی در تجربه‌ی یک فیلم دارد و اگر قصد خرید تلویزیونی در ابعاد ۵۵ اینچ و با رزلوشون 4k دارید، حتما استفاده از سیستم صوتی جداگانه را در نظر داشته باشید. ترکیب موارد مذکور منجر به تجربه‌ی سینمایی فوق‌العاده‌ای خواهد شد که در صورت استفاده از اسپیکر‌های داخلی تلویزیون، همواره بخش بزرگی از این پازل خالی خواهد بود و فاصله‌ی زیادی با شرایط مطلوب خواهید داشت. 

رابط کاربری و ریموت کنترل

پس از خرید Web OS توسط ال‌جی در سال ۲۰۱۳، بسیاری پیش‌بینی کردند که غول فناوری کره‌ی جنوبی از این سیستم عامل همانند اچ‌پی در گوشی‌های هوشمند خود استفاده خواهد کرد. اما ال‌جی با سفارشی‌سازی این سیستم‌عامل برای تلویزیون‌های هوشمند خود، راهی متفاوت در پیش گرفت. 

نسخه‌های پیشین Web OS با وجود بهره‌مندی از بازه‌ی گسترده‌ای از انواع امکانات و قابلیت‌ها، برای پردازنده‌های تلویزیون‌ها کمی سنگین بود که منجر به لگ و نارضایتی کاربران می‌شد. اما اکنون ال‌جی به لطف استفاده از پردازنده‌های توانمند و بهینه‌سازی بیشتر Web OS، رابط کاربری به‌مراتب بهتری به ارمغان آورده است. این پیشرفت به حدی چشمگیر بوده است که در حال حاضر می‌توان آن را یکی از بهترین رابط‌های کاربری تلویزیون‌ دانست. ترکیب این سیستم عامل با نسخه‌ی بهبود‌یافته‌ی کنترل جادویی ال‌جی، باعث شده است تجربه‌ای دلنشین برای کاربران به ارمغان بیاورد.

تلویزیون ال جی 55UH65200GI / LG 55UH65200GI

Web OS 3 قابلیت‌ها زیادی به همراه دارد. با استفاده از Miracast یا WiDi امکان اتصال لپ‌تاپ و گوشی‌ هوشمند به تلویزیون در دسترس است. به لطف Web OS 3 پس از اتصال دستگاه‌های اندروید، قابلیت کنترل آن‌ها به وسیله‌ی ریموت کنترل جادویی ال‌جی فراهم می‌شود. مرور صفحات اینترنت، پخش ویدیو یا بازی روی تلویزیون، یکی از مزایای 55UH65200 است که برای برخی از کاربران بسیار کاربردی خواهد بود.

تلویزیون ال جی 55UH65200GI / LG 55UH65200GI

ال‌جی مشغول گسترش فروشگاه مخصوص سیستم عامل Web OS است که امکان نصب اپلیکیشن و بازی برای کاربران تلویزیون‌های این شرکت در دسترس باشد. با این حال به جز یک یا دو اپلیکیشن، در حال حاضر نمونه‌ی کاربردی دیگری برای کاربران ایرانی در این استور وجود ندارد.

تلویزیون ال جی 55UH65200GI / LG 55UH65200GI

پخش‌کننده‌ی ال‌جی 55UH65200، اکنون از توانایی بسیار زیادی برخوردار است و در آزمایش‌ها ما تمامی فرمت‌ها را چه از نوع فشرده و چه انواع غیر فشرده و حجیم را به‌راحتی پخش کرد که این موضوع را باید مدیون پردازنده‌ی توانمند تلویزیون باشیم. تنظیمات متعدد در بخش‌های مختلف اعم از نوع انکود زیرنویس و اندازه‌ی آن، در کنار پخش سریع بدون لگ ویدیو، باعث شده است ال‌جی 55UH65200 نیاز‌های کاربران در این بخش را به‌خوبی تأمین کند.

جمع‌بندی

تلویزیون ال جی 55UH65200GI / LG 55UH65200GI

نزدیک‌ترین رقیب ال‌جی 55UH65200، تلویزیون سامسونگ 55KU7970 است که البته قیمت کمتری دارد.

با این حال تلویزیون 55UH65200 به‌عنوان گزینه‌ی ابتدایی محصولات 4K ال‌جی، با تجهیز به طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها، گزینه‌ای کامل و ایده‌آل در بازار داخلی به شمار می‌رود. استفاده از پنلی باکیفیت که عموم نیاز‌های کاربران خانگی را تأمین می‌کند، در کنار طراحی زیبا، سیستم عامل عالی Web OS 3 و اتصالات کافی باعث می‌شود این تلویزیون خود را به عنوان یکی از بهترین‌ گزینه‌های موجود به خریداران نمونه‌های 4K معرفی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات