کدام بهتر است؟ کنون 5D mark IV، نیکون D810 یا سونی A99II

یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در دنیای دوربین‌های حرفه‌ای همیشه کنون و نیکون در رقابت بوده‌اند؛ اما به تازگی سونی هم به این کارزار وارد شده است و اتفاقا حریف سرسختی به نظر می‌رسد. این روزها مقایسه‌ی 5D mark IV، D810 و A99II برای عکاسان اهمیت زیادی دارد.
تبلیغات

با توجه به موضوع این مطلب، می‌توان عکاسان حرفه‌ای را به دو دسته تقسیم کرد، گروه اول آن‌هایی هستند که برای خودشان کار می‌کنند و عکس می‌گیرند که احتمالا درآمد هم دارند؛ مثل عکاسان صاحب استودیو، طبیعت و مستند. اما دسته‌ی دوم، عکاسانی را شامل می‌شود که برای خبرگزاری‌ها یا شرکت‌ها کار می‌کنند. شاید از نظر فن عکاسی و مهارت کسب درآمد از  این هنر، در هر دو دسته افراد مشابهی حضور داشته باشند؛ اما یک تفاوت مهم در نوع تجهیزات آن‌ها وجود دارد. گروه اول با توجه به اینکه فعالیت مستقل دارند، معمولا در خرید دوربین، لنز و دیگر لوازم کار خود سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند؛ درحالی‌که عکاسان خبرگزاری‌های بین‌المللی و شرکت‌های با توان مالی بالا، خیلی راحت به سراغ تجهیزات گران و البته با نهایت کیفیت می‌روند.

کنون 5D mark IV، نیکون D810 یا سونی A99II

دوربین‌های سری 5D کنون، D800 نیکون و آلفای سونی، معمولا بهترین گزینه برای عکاسان حرفه‌ای و مستقل محسوب می‌شوند؛ چرا که بدنه‌های گران‌تر، مثل کنون 1DX MarkII و نیکون D5 که عموما توانایی‌هایی مناسب عکاسان خبری و ورزشی دارند، بر خروجی عکس‌های آن‌ها تأثیر چشمگیری ندارد و درنتیجه، پرداخت مبلغی در حدود ۷۰ درصد بیشتر را توجیه نمی‌کند. از سویی دیگر فناوری‌هایی مثل فیلم‌برداری باکیفیت بالا، در سری 5D و D800 دلیل خوبی برای خرید آن‌ها است و این‌روزها توجه فیلم‌سازان زیادی را به خود جلب کرده است. در این مطلب برترین ویژگی‌های سه دوربین یادشده را ذکر خواهیم کرد و در ادامه به بررسی و مقایسه‌ی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- سونی A99II

 سونی A99II

پرچم‌دار دوربین‌های سونی، نسبت به دیگر رقبا جدیدتر است و فقط چند ماه از معرفی آن می‌گذرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های A99II داشتن سیستم فوکوس اتوماتیک ۳۹۹ نقطه‌ای است که در حالت فوکوس خودکار هیبرید (فوکوس ترکیبی بین نقاط) ۷۹ نقطه را پوشش می‌دهد. سنسور فول‌فریم ۴۲.۴ مگاپیکسل جای حرف باقی نمی‌گذارد و از سویی دیگر، توانایی ثبت ۱۲ فریم عکس پیاپی در یک ثانیه، سونی را فراتر از دوربین‌های هم‌رده نشان می‌دهد. فناوری به کار گرفته‌شده در A99II، آن را مجهز به سنسور دوگانه کرده است که همراه با فناوری BionZ X و LSI، امکان عکاسی RAW با فرمت ۱۴ بیت فراهم می‌کند.

دوربین حرفه‌ای سونی، توانایی فیلم‌برداری با کیفیت UHD (نزدیک به 4K) با ۳۰ فریم بر ثانیه دارد. همچنین با رزولوشن 1080p، فیلم‌برداری ۱۲۰ فریم بر ثانیه را ممکن می‌کند که در نتیجه می‌توان حرکت آهسته‌ی خوبی از خروجی آن گرفت. A99II دارای WiFi داخلی و NFC است و سیستم تثبیت‌کننده‌ی تصویر (Image Stabilization:IS) داخل بدنه‌ی این دوربین از نوع ۵ محوره و بسیار کارآمد است.

۲- نیکون D810

نیکون D810

جالب است بدانید که سنسور ۳۶.۳ مگاپیکسلی این دوربین را سونی برای نیکون ساخته و البته نیکون پردازشگر تصویر خود با نام اکسپید ۴ را به آن اضافه کرده است. D810 در کلاس خود عملکرد ایزوی بسیار خوبی دارد و می‌توان آن را برتر از معادل خود در کنون و سونی دانست؛ درحالی‌که فیلتر پایین‌گذر (Low Pass) اپتیکال نیز دارد. با فرمت FX، دوربین نیکون می‌تواند با نرخ ۵ فریم بر ثانیه عکاسی کند و در صورت تنظیم‌ شدن روی فرمت DX، تا ۷ فریم بر ثانیه هم عمل کند. بالاترین کیفیت فیلم‌برداری در D810، رزولوشن فول‌اچ‌دی 1080p با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه است.

۳- کنون 5D Mark IV

کنون 5D Mark IV

بیش از ۱۰ سال است که طرفداران کنون با دوربین‌های سری 5D آشنا هستند و حالا ۴ سال پس از ظهور مارک III، می‌توانند مارک IV را خریداری کنند. این دوربین با سنسور فول‌فریم CMOS و رزولوشن ۳۰.۴ مگاپیکسل ارائه می‌شود که نمایشگر لمسی ۳.۲ اینچی با کیفیت ۱.۶۲ میلیون نقطه‌ی رنگی به همراه دارد و می‌توان با لمس آن، نقطه‌ی فوکوس را برای دوربین تعیین کرد. عکاسی پیاپی در مدل جدید به ۷ فریم بر ثانیه افزایش یافته و پردازنده‌ی تصویر Digic 6 پلاس، با فوکوس اتوماتیک ۶۱ نقطه‌ای و فوکوس ترکیبی ۴۱ نقطه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم برثانیه، بالاترین توان این دوربین در تصویربرداری است، درحالیکه با رزولوشن فول‌اچ‌دی 1080p، سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه و با رزولوشن اچ‌دی 720p، سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه هم برای فیلم‌برداری 5D Mark IV امکان‌پذیر است.

مقایسه‌ و بررسی

سنسور یک دوربین به عقیده‌ی بسیاری، مهم‌ترین بخش آن است، هرچند که صرفا مگاپیکسل بالاتر، دلیل بر کیفیت بهتر تصویر نیست. از این نظر باید سونی A99 را فراتر از کنون 5D و نیکون D810 دانست که نه‌تنها رزولوشن ۴۲ مگاپیکسلی ارائه می‌دهد، داینامیک‌رنج (Dynamic Range) تصویر بالاتری هم دارد. از دیگر برتری‌های دوربین آلفا نسبت به دیگران باید به عملکرد عالی در ایزوهای بالا (حتی ایزوی ۲۵۶۰۰) اشاره کرد؛ ضمن اینکه برای علاقه‌مندان عکاسی با سرعت بالا (مثل خبرنگاران)، فوکوس خودکار سریع ۳۹۹ نقطه‌ای و توانایی عکاسی با سرعت ۱۲ فریم بر ثانیه در دوربین A99II وجود دارد.

کنون 5D mark IV، نیکون D810 یا سونی A99II

نیکون D810 نسبت به رقبا، قدیمی‌تر است و بیش از ۲ سال از عرضه‌ی آن می‌گذرد که باعث شده کمی کاهش قیمت داشته و به‌عنوان ارزان‌ترین دوربین در این مقایسه، ۷۰۰ دلار ( بیش از ۲.۵ میلیون تومان) کم‌هزینه‌تر از کنون مارک IV  باشد. این مبلغ برای یک عکاس جوان یا تازه حرفه‌ای شده، می‌تواند صرفه‌جویی خوبی باشد و حتی یک لنز کارآمد به تجهیزات او اضافه کند. دوربین D810 از نظر داینامیک‌ رنج،  نزدیک به سونی A99II و البته بهتر از کنون 5D Mark IV ارزیابی شده است.

اگر بخواهیم برتری‌های کنون جدید را نسبت به رقبا نام ببریم، باید به شارپنس عالی تصویر آن بپردازیم که به لطف فناوری‌های گوناگون سنسور و پردازنده‌ی آن حاصل شده است. سنسور جدید، خصوصا در عکاسیRAW و همراه با فناوری پیکسل دوگانه (Dual Pixel Raw) کیفیت خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. امکان فوکوس از طریق لمس نمایشگر، برای استفاده در استودیو و خصوصا برای فیلم‌سازان بسیار مفید است، ضمن اینکه 5D Mark IV می‌تواند بهتر از نمونه‌های نیکون و سونی، روی اجسام متحرک، فوکوس متغیر داشته باشد و سوژه را بدون دخالت عکاس، دنبال کند. برای کسانی که علاقه‌مند فیلم‌برداری هستند، بدون شک دوربین جدید کنون، راضی‌کننده خواهد بود.

مشخصات

سونی A99II

نیکون D810

کنون 5D Mark IV

رزولوشن

42.4 MP

36.3 MP

30 MP

فیلتر تصحیح فرکانس (AA Filter)

No

No

Yes

سایز تصویر

7952×5304

7360×4912

6720×4480

منظره‌یاب ویزور

Electronic

Optical

Optical

بیشترین عکاسی متوالی در یک ثانیه

12FPS

5FPS

7FPS

بالاترین سرعت شاتر

1/8000

1/8000

1/8000

ذخیره سازی

SD

CF/SD

CF/SD

Metering

1200 zones

91K RGB

150K-RGB+IR

ISO

100-25600

64-12800

100-32000

AF System

399/79

51/15

61/41

فرمت فیلم

XAVCS,AVCHD

MPEG-4

Motion JPEG

بالاترین رزولوشن فیلم

3840x2160

1920x1080

4096x2160

سرعت فریم بر ثانیه در فیلم

30p,24p,25p

Up to 60p

30p,24p,25p

خروجی HDMI 

YES

NO

YES

سایز نمایشگر (برحسب اینچ)

3″ Tilting

3.2″

3.2″

تفکیک رنگ نمایشگر

1,228,800

1,620,000

1,229,000

نمایشگر لمسی

NO

NO

YES

استاپ اکسپوژر ترکیبی

+5

+5

+5

فلاش روی بدنه

NO

YES

NO

Wi-Fi/NFC

YES/YES

NO/NO

YES/YES

وزن (برحسب گرم)

849g

880g

890g

قیمت به دلار آمریکا

3,198

2,797

3,499

نتیجه‌گیری و حرف آخر

شاید از مطالعه‌ی این مطلب به این نتیجه رسیده‌ باشید که برای یک عکاسی عالی باید به دنبال A99II برویم؛ اما اگر دستی در هنر عکاسی داشته باشید، مسلما پیش از خرید این دوربین ۳۲۰۰ دلاری، کمی بیشتر فکر خواهید کرد. شاهکار جدید سونی، طبق معمول از لنزهای مانت A استفاده می‌کند که نه‌تنها به اندازه‌‌ی لنزهای ساخت کنون و نیکون، فاصله‌ کانونی‌ متنوعی ندارند، قیمت‌های نسبتا بالاتری هم دارند. فراموش نکنیم بهترین روش برای داشتن بالاترین کیفیت عکس ممکن، معمولا خرید لنز هماهنگ با برند سازنده‌ی بدنه‌ی دوربین است که برای سونی، لنزهای سری G این شرکت و برند ارزشمند کارل‌زایس آلمان با قیمت‌های بعضا نجومی پیشنهاد می‌شود.

کنون 5D mark IV، نیکون D810 یا سونی A99II

اگر شما، هم‌اکنون دارنده‌ی دوربین و لنزهایی ساخت کنون یا نیکون هستید؛ مهاجرت از برندی که از آن استفاده می‌کنید، اشتباهی بزرگ و البته پرهزینه خواهد بود. در واقع خروجی تصویر سه دوربینی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، آنقدر با هم متفاوت نیست که تعویض لنزهای شما را توجیه کند؛ پس اگر یک حرفه‌ای با تعدادی لنز کارآمد هستید، از برندی که تجهیزات فعلی شما را پشتیبانی می‌کند، خرید کنید. از نظر ما، تعویض نیکون D800 با مدل D810 و از آن جالب‌تر، فروش کنون 5D Mark III و خرید مدل Mark IV حرکتی کاملا منطقی است که روی ارتقاء کیفیت عکاسی شما تأثیرگذار خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات