چالش های سامسونگ در فرایند اصلاح ساختار و ایجاد هلدینگ

شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مسئولان رده بالای سامسونگ با چالش‌های ویژه‌ای در مسیر اصلاح ساختار مجموعه شرکت‌های تحت پوشش این برند و پیاده‌سازی یک هلدینگ واحد روبه‌رو شده‌اند.
تبلیغات

این خبر که در مجمع سالیانه سهامداران سامسونگ اعلام شد، چشم‌انداز تیره‌ای برای شرکت‌های زیرمجموعه این کمپانی کره‌ای که بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌ هوشمند را هم در خود جا داده است، ترسیم خواهد کرد.

سامسونگ، بزرگ‌ترین مجموعه شرکتی با مدیریت خانوادگی در کشور کره جنوبی است که ۶۰ زیرشاخه مختلف را در خود جا داده است. این ترکیب باعث شده سیاست‌های این شرکت کره‌ای بارها و بارها مورد انتقاد رگولاتوری‌ها، سرمایه‌گذاران خارجی و شرکایی قرار بگیرد که این ساختار را پیچیده و فاقد شفافیت‌های کاری لازم می‌دانند. سامسونگ در ماه نوامبر اعلام کرده بود با استخدام مشاوران مختلف در حال بررسی گزینه ایجاد یک شرکت هلدینگ راهگشا، با امکان عرضه سهام در بورس‌های خارجی است. با وجود این، پس از مدتی اعلام شد این فرایند، حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد.

این در حالی است که Kwon که در هیئت مدیره سامسونگ نیز حضور دارد، اعلام کرده این گزینه همچنان روی میز است، اما مسئولان این شرکت در حال بررسی  زوایای مختلف اجرای این طرح و اثرات قانونی، مالیاتی و استراتژیک آن هستند.

سهام سامسونگ الکترونیکس در حالی با کاهش یک درصدی ارزش روبه‌رو شده است که Samsung C&T Corp - که گفته می‌شود در ساختار جدید، به شرکت هلدینگ سامسونگ تبدیل خواهد شد - کاهش ۶.۶ درصدی ارزش سهام را تجربه کرده است. سامسونگ SDS یکی دیگر از زیرشاخه‌های این برند هم کاهش ۷.۱ درصدی ارزش سهام خود را شاهد بوده است.

نکته قابل توجه اینکه بحث چالش‌های مدیریتی سامسونگ تنها به مرزهای جغرافیایی کره جنوبی محدود نمی‌شود. در این مسیر، حتی شرکت‌های مشاور نظیر Eliot management هم در ماه اکتبر سال گذشته دست به کار شدند و راهکارهایی برای ایجاد ساختار جدید هلدینگ برای شرکت سامسونگ و البته عرضه‌ی سهام این شرکت در بورس نیویورک و سئول ارائه کردند.

در چنین ساختاری، شرکت هلدینگ در کنار ساختاری عملیاتی با تمرکز بر فروش گوشی‌های هوشمند، تلویزیون و تراشه‌های حافظه قرار خواهد گرفت و در نهایت امر، بخش عملیاتی سامسونگ به بورس نیویورک وارد خواهد شد. Kwon مدعی است ایجاد ساختار هلدینگ، پیامدهای نامطلوبی برای سامسونگ به همراه خواهد داشت و چالش‌های مختلفی پیش روی این شرکت قرار خواهد داد. این مقام مسئول اعلام کرد با انجام بررسی‌های تکمیلی در این زمینه، نتایج به اطلاع سهام‌داران خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات