بازسازی خون با برنامه‌ریزی مجدد سلول بنیادی

جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان با برنامه‌ریزی دوباره‌ی سلول‌ بنیادی، خون را بازسازی کردند. این موضوع می‌تواند راهکاری برای مقابله با لوسمی و دیگر بیماری‌های خونی در پی داشته باشد.
تبلیغات

چه بخواهید، چه نخواهید بدن شما به‌تدریج و با بالا رفتن سن، ظرفیت خود را برای تولید خون از دست می‌دهد، از همین رو احتمال ایجاد ضعف ایمنی، leukemia (سرطان خون) و‌ دیگر مشکلات خونی با گذر زمان بیشتر می‌شود. دانشمندان ممکن است راهی برای بازگرداندن زمان پیدا کرده باشند.

دانشمندان با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌ بنیادی، راهی برای بازسازی خون یافته‌اند. این تیم تحقیقاتی، سلول‌ بنیادی را با تبدیل آن‌ به iPS (سلول بنیادی اولیه)، بازنشانی کرده‌اند و این iPS توانایی تولید هر نوع سلول بنیادی اعم از سلول بنیادی ماهیچه‌ای، عصبی، خونی و...را دارد.

iPS

هنگامی که سلول‌ iPS یک‌بار دیگر سلول بنیادی خون را شکل می‌دهد؛ گویی نتیجه، سلولی کاملا جدید است. این تکنیک تا به حال فقط روی موش‌ها آزمایش شده است؛ ولی اگر مؤثر بودن آن برای انسان‌ها نیز ثابت شود، بسیار امیدوارکننده است.

بازسازی سلول‌های خونی به مقدار کافی، می‌تواند بدن شما را در برابر بیماری‌های خونی مقاوم سازد و همچنین می‌‌تواند سلامت کلی بدن را افزایش دهد؛ حتی اگر این کشف به جایی نرسد و در انسان اثبات نشود، حداقل می‌تواند نحوه‌ی عملکرد سیستم خونی و چگونگی ساخت سلول‌های خونی را برای ما روشن سازد.

یافته‌ها نشان می‌دهند که تغییرات وابسته به سن که در خون ایجاد می‌شود، در اثر جهش ژنی به وجود نمی‌آیند؛ چرا که اگر این‌گونه بود، حتی پس از بازنشانیِ سلول بنیادی و ساخت سلول‌های خونی جدید، ما همچنان مشکل خواهیم داشت. در عوض به نظر می‌رسد این تغییرات خونیِ وابسته به سن، در اثر تغییرات اپی ژنتیک به وجود می‌آیند؛ یعنی در ساختار ژن تغییر ایجاد نمی‌شود، بلکه ویژگی‌ بیولوژیک حاصل از ژن تغییر می‌کند که اگر این‌گونه باشد، با بازسازی خون توسط سلول بنیادیِ خونیِ جدید، مشکلات برطرف می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات