برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود این کارها را انجام دهید

پنج‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
یک کارآفرین می‌داند که برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود باید چالش‌هایی برای خود تعریف کند و رؤیاهایش را زنده نگه دارد.
تبلیغات

هر کارآفرین در زندگی کاری خود می‌خواهد به اهدافی مشخص برسد. بعضی از این اهداف کمی بزرگ و بلندپروازانه به نظر می‌رسند؛ ولی با تفکر درباره آن‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که دست‌یافتنی هستند. برای شروع این مسیر پرماجرا بایستی یک سری اقدامات انجام داد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا راه رسیدن به اهداف را موشکافانه‌تر بررسی کنیم.

آیا در کسب و کار یا زندگی کاری خود اهداف بلندپروازانه دارید؟ شاید داشته باشید یا حداقل در جایی در مورد چنین تفکراتی مطالعه کرده‌اید. آیا توانایی دارید که میان آنچه هستید و آنچه می‌خواهید باشید، ارتباط برقرار کنید؟ روشی نظام‌مند برای پیگیری خواسته‌هایتان وجود دارد، البته نمی‌توان تضمین کرد که تمام رؤیاهایتان به حقیقت تبدیل خواهد شد، تنها می‌توان بهترین روش را برای نزدیک شدن به آن‌ها پیشنهاد کرد.

ابتدا به اهدافتان نگاهی بیندازید و آن‌ها را به سه قسمت اصلی تقسیم کنید: آرزوها، اهداف و چالش‌ها. درک تمایز میان این سه مورد (ممکن است دیگران برای آن‌ها کلمات متفاوتی به کار ببرند) اولین و مهم‌ترین گام به سمت موفقیت است.

۱- آرزوها، اهداف رؤیایی‌تان هستند

هدف

برنده شدن در یک مسابقه سه‌گانه­ ورزشی، راه‌اندازی کسب و کار و رساندن آن به یک سازمان موفق، کسب یک میلیارد تومان در یک سال، ارتقاء شغلی و غیره، همگی رؤیاهای بزرگی هستند که نباید از حرکت کردن به سمت آن‌ها ترسید. این‌ها همگی می‌توانند نمونه‌هایی از آرزوهای زیبای شما باشند و باید به‌اندازه‌ای بزرگ باشند که از گفتن آن‌ها به دیگران خجالت بکشید.

داشتن آرزوهای بلندپروازانه بدان معنی نیست که شما دقیقا به همان جایگاه رؤیایی خواهید رسید. بلکه مسیر را هموارتر و نزدیک‌تر می‌کند. رسیدن به اهدافی که فرای واقعیت ذهنی‌تان هستند، به شرطی ممکن است که شما به آن‌ها فکر کنید. با این طرز تفکر فرصت پیروزی بیشتر و بیشتری خواهید داشت. پس در جای خود توقف نکنید و بزرگ فکر کنید. شاید به اهداف غیرممکن برسید؛ البته غیرممکن ازنظر انسان‌های ضعیف! توجه کنید که روزی وجود چیزی مثل برق هم غیرممکن بود ولی ادیسون آن را به واقعیت تبدیل کرد.

۲- اهداف، نقاط عطف در مسیر هستند

هدف

رؤیاپردازی‌ها، گام‌های تدریجی به سمت هدف شما هستند. فرض کنید که امسال قصد دارید ۶۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید. محاسبات به شما می‌گویند باید ماهیانه ۵۰ میلیون تومان کسب کنید تا به این هدف برسید. هرچقدر که درآمدتان تا آن موقع بوده است، ملاک قرار ندهید و سعی کنید مابقی سال تلاش کنید تا به عدد موردنظر برسید یا تا حد امکان نزدیک شوید.

هدفتان ممکن است داشتن مشتریان زیاد، ارتقاء شغلی یا تمام کردن یک رقابت ورزشی باشد. در راستای تلاش برای رسیدن به‌جایی که می‌خواهید، اهدافتان باید قابل دسترس و قابل‌سنجش باشند و باید دقیقا بدانید چگونه و چه زمانی به آن‌ها خواهید رسید.

۳- چالش‌ها، جایی هستند که معجزه رخ می‌دهد

هدف

از میان این سه جنبه از هدف، تنها چالش‌ها تحت کنترل شما هستند. آیا واقعا می‌توانید همین‌ حالا برنده­ یک مسابقه‌ سه‌گانه شوید؟ در ابتدا این امر غیر ممکن به نظر می‌رسد؛ اما قطعا شما می‌توانید در شش ماه تمرینات لازم را انجام دهید و اگر تمامی دوره‌های دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری لازم را طی کنید، احتمال برنده شدنتان بیشتر خواهد شد. آیا واقعا امسال می‌توانید یک میلیارد تومان در کل سال یا حدود هشتاد و چهار میلیون تومان در یک ماه درآمد داشته باشید؟ برای اکثر افراد این هدف دشوار است؛ اما می‌توان با افزایش تلاش در کسب و کار به آن نزدیک شد.

تنظیم چالش‌ها برای خود مهم‌ترین چیزی است که می‌توانید برای رسیدن به اهداف نهایی‌تان انجام دهید. یک چالش باید چیزی باشد که تنها به شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال شما در جایگاه یک مدیر فروش نمی‌توانید تعداد فروش‌هایتان را کنترل کنید؛ اما چیزی که توانایی کنترلش را دارید، تعداد تماس‌های فروش یا ارسال نامه‌های تبلیغاتی است.

هر چالش باید تا یک مقطع زمانی مشخص انجام شود و شما نیز باید در طی مسیر، پیشرفت خود را کنترل کنید؛ بنابراین اگر چالش شما انجام ۱۰۰ تماس فروش در این ماه است و اکنون یک هفته از ماه گذشته و هنوز هیچ تماسی انجام نداده‌اید، باید چالش را اندکی تغییر دهید.

زیاد به نتیجه چالش وابسته نشوید! تنها مورد مهم، به انجام رسیدن آن چالش است. برای مثال، زمانی که در آخرین روز از ماه قرار دارید و ۱۰۰ تماس تلفنی انجام داده‌اید اما فقط سه مشتری از شما خرید کرده‌اند. به‌هرحال زیاد ناامید نباشید، اینکه توانستید در این چالش سخت پیروز شوید، مهم است.

در مرحله­ بعد داده‌های ارزشمندی را که جمع‌­آوری کرده‌اید، در نظر بگیرید. اگر از ۱۰۰ بار، ۹۷ بار شکست بخورید، بدان معنی است که مشتریان بدی انتخاب کرده‌­اید یا این‌که قیمتتان بالا است. آن ۹۷ بار شکست به شما نحوه‌ کار بهتر را می‌آموزند. فراموش نکنید که اگر این شکست‌ها نبودند، هرگز به چنین اطلاعاتی دست نمی‌یافتید.

برای خودتان چالش‌های صحیح ایجاد کنید تا از این مسیر به آرزوهایتان برسید. پس با دقت چالش‌ها را انتخاب کنید، سپس به سراغ­ آن‌ها بروید و تلاش کنید تا آن‌ها را انجام دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات