بنچمارک اسنپدراگون 835: پردازنده گرافیکی قوی و نتایج عملکرد چند هسته ای

پنج‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در این مطلب قصد داریم با استفاده از نتایج جدید به‌دست آمده از بنچمارک‌ها به بررسی مختصر عملکرد پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ با اسنپدراگون ۸۲۱ بپردازیم.
تبلیغات

تاکنون خبرهای مختلفی در مورد تراشه‌ی جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ منتشر شده است که در اکثر  این خبرها به این موضوع اشاره می‌شود که چه گوشی‌هایی با این چیپ‌ست عرضه خواهند شد. اگر شما یکی از دارندگان پرچم‌داران ۲۰۱۷ مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ هستید، شاید به این فکر کنید که تفاوت این چیپ‌ست با اسنپدراگون ۸۳۵ چیست.

تا به این لحظه هیچ گوشی هوشمندی که به اسنپدراگون ۸۳۵ مجهز شده باشد به بازار عرضه نشده است و اولین محصولی که با این چیپ در بازارها به فروش خواهد رسید، گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ سامسونگ است. با این وجود شرکت کوالکام یک پلتفرم مرجع دارد که می‌توان از آن بنچمارک گرفت کرد.

پیش از هر چیز اجازه بدهید تفاوت‌های دو تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ و اسنپدراگون ۸۳۵ را بیان کنیم، چراکه این موضوع اهمیت دارد. چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۲۱ از چهار هسته‌ی کاملا سفارشی استفاده می‌کند و این در حالی است که اسنپدراگون ۸۳۵ مجهز به هشت هسته‌ی پردازشی است؛ اما اکثر این هسته‌ها از نوع ARM هستند. در واقع چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ از چهار هسته‌ی ویرایش شده‌ی کورتکس A73 و چهار هسته‌ی بدون تغییر کورتکس A53 بهره گرفته است؛ چهار هسته‌ی اول برای پردازش‌های سنگین و چهار هسته‌ی دوم این پردازنده برای پردازش‌های سبک‌تر در نظر گرفته شده‌اند. استفاده از هشت هسته‌ی پردازشی باید عملکرد چندهسته‌ای اسنپدراگون ۸۳۵ را بهبود دهد؛ اما هسته‌های سفارشی Kryos کوالکام بزرگ و سریع بودند و به همین دلیل عملکرد تک‌هسته‌ای این چیپ‌ست جدید شاید تغییر چندانی نسبت به نسل قبلی نداشته باشد.

و حالا نتایج به‌دست‌آمده از بنچمارک معروف گیک‌بنچ نشان می‌دهند که آنچه در بالا اشاره کردیم تقریبا درست است. اسنپدراگون ۸۳۵ از نظر عملکرد چندهسته‌ای در بالای چارت قرار گرفته و حتی هواوی پی ۱۰ را هم شکست داده است. برای یادآوری باید اشاره کنیم که گوشی هوشمند پی ۱۰، پرچم‌دار جدید کمپانی هواوی از پردازنده‌ی اختصاصی این شرکت موسوم به کرین ۹۶۰ بهره می‌برد؛ کرین ۹۶۰ نیز مجهز به چهار هسته‌ی کورتکس A73 و چهار هسته‌ی کورتکس A53 است. عملکرد تک‌هسته‌ای اسنپدراگون ۸۳۵ نیز بالا است؛ اما نسبت به چیپ‌ست به کار گرفته‌شده در پرچم‌دار کنونی هواوی تفاوت قابل توجهی در آن دیده نمی‌شود.

اسنپدراگون ۸۳۵ گیک بنج

 نتایج بنچمارک آنتوتو عملکرد بسیار قوی چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ را نشان می‌دهند؛ اما با این وجود پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ با فاصله‌ی بسیار کمی پس از آن قرار گرفته است. در واقع گوشی هوشمند وان‌پلاس ۳ تی که از چیپ اسنپدراگون ۸۲۱ بهره می‌برد، با فاصله‌ی نه‌چندان زیادی پس از اسنپدراگون ۸۳۵ قرار گرفته است و بعد از آن، نسخه‌ی AB گوشی هوشمند گوگل پیکسل ایکس‌ال را می‌بینیم. لازم به ذکر است که نسخه‌ی AB نسبت به چیپ اسنپدراگون ۸۲۱ در واقع از فرکانس کاری با سرعت کمتری استفاده می‌کند.

بنچمارک اسنپدراگون 835

چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ همچنین از یک پردازنده‌ی گرافیکی جدید به نام آدرینو ۵۴۰ بهره می‌برد که گفته‌ می‌شود نسبت به نسل قبلی‌اش تا ۲۵ درصد عملکرد بهتری در پردازش گرافیکی ارائه خواهد داد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از بنچمارک‌های گرافیکی، اسنپدراگون ۸۳۵ مجددا بالاتر از گوشی‌های هوشمند رقیب از جمله هواوی پی ۱۰ قرار گرفته است. باید اشاره کنیم که هواوی پی ۱۰ از جدیدترین پردازنده‌ی گرافیکی کمپانی ARM بهره می‌برد. همچنین اسنپدراگون ۸۲۱ که در دو گوشی هوشمند وان‌پلاس ۳ تی و گوگل پیکسل ایکس‌ال به کار رفته است، به میزان قابل توجهی نسبت به اسنپدراگون ۸۲۰ که در گلکسی اس ۷ مورد استفاده قرار گرفته، عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

Snapdragon 835 benchmark

اما پس از بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ به سراغ بنچمارک معروف دیگری به‌نام 3DMark می‌رویم. در اینجا نیز می‌توان تفاوت عملکرد سری‌های مختلف چیپ‌ست‌های اسنپدراگون را به‌خوبی مشاهده کرد.

Snapdragon 835 benchmark

به‌ یاد داشته باشید که این نتایج قطعی و نهایی نیستند؛ چراکه پلتفرم مرجع یک محصول نهایی نیست و به همین دلیل در تست‌های صورت گرفته در این پلتفرم، به مواردی چون داغ نکردن یا مصرف بهینه‌ی باتری توجه نشده است. اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع بنگریم، باید اشاره کنیم که بنچمارک‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند همیشه در مورد عملکرد واقعی این نوع محصولات صداقت ندارند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات