با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن در ایران، خرید خانه مناسب تر است یا اجاره خانه؟

پنج‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شابش وب سایت و اپلیکیشن تخصصی درج آگهی املاک است که مقالات تخصصی و ویژه‌ای در حوزه املاک ارائه می‌دهد.
تبلیغات

یکی از مهمترین نیازهای هر شهروندی تامین ملک و سرپناه برای خود است. شاید شما هم از افرادی باشید که به دنبال خرید یا اجاره خانه هستید و با توجه به وضع فعلی بازار ملک در ایران، نمی‌توانید تصمیم مناسبی را اتخاذ کنید. یکی از وب سایت‌هایی که در زمینه تحلیل بازار املاک مقالات بسیار مناسبی را ارائه می‌دهند شابش است. این وب سایت با مقاله‌های تخصصی خود می‌تواند تصمیم گیری شما در خصوص خرید یا اجاره خانه را تسهیل نماید. در ادامه مروری بر یکی از این مقالات شابش خواهیم داشت. 

تناسب نرخ تورم با اجاره بها

۶۷ درصد مردم ایران مالک و تنها ۳۳ درصد آنها مستاجرند. از این۳۳ درصد، طیف قابل توجهی از آنها زوج‌های جوان بوده که به دنبال آغاز زندگی مشترک هستند. بنابراین مسئله اجاره مسکن از موارد مهم کشور ما محسوب می‌شود؛ زیرا آینده جوانان کشور ما را رقم خواهد زد.

طبق گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم دی ماه ۱۳۹۵ نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد و از طرفی دیگر افزایش نرخ اجاره بها حدود ۱۰ درصد اعلام شده است. با توجه به این ۲ عدد می‌توان گفت که بازار اجاره خانه دچار رکود نشده و گام به گام با نرخ تورم در حال پیشروی است. بنابراین کسانی که به دنبال رهن یا اجاره خانه هستند، از وضعیت فعلی بازار مسکن منتفع یا متضرر نخواهند شد و مانند سالهای گذشته می‌توانند بدون ریسک پای میز قرارداد بروند.

تناسب نرخ تورم با قیمت خانه

حال به قیمت ملک و خرید خانه می‌پردازیم. وقتی از مشاورین املاک و سازندگان آپارتمان در خصوص پروژه‌های فعلی‌شان سوال می‌کنیم، اکثرا یا از این شغل بیرون آمده‌اند یا فعلا از فعالیت دست کشیده‌اند. این رقم با توجه به آمارهای دریافتی ۶۰ درصد سازندگان را شامل می‌شود و این یعنی بیش از نیمی از سازندگان ملک، در شرایط فعلی جرات پذیرش ریسک ساخت و ساز را ندارند. رئیس صنف مشاورین املاک کشور نیز در آماری که چندی قبل به رسانه ها ارائه داد، از سیر نزولی ۵۰ درصدی معاملات مسکن در سال ۹۵ خبر داده بود. وقتی به آمارهای این چنینی نگاه می اندازیم، دقیقا متوجه می‌شویم که رکود مسکن، در خرید و فروش ملک نفوذ پیدا کرده نه در رهن و اجاره.

همانطور که در بالا هم ذکر کردیم، نرخ تورم دی ماه حدود ۹ درصد اعلام شده است، این در حالی‌ است که افزایش قیمت ملک در سال ۹۵ تنها ۳.۳ درصد بوده است!!

شابش

از دیدگاه اقتصادی اگر بخواهیم به این ماجرا نگاه کنیم، در کوتاه مدت موقعیت بسیار مناسبی برای خرید خانه فراهم آمده است؛ اما در بلند مدت باید شاهد افزایش ناگهانی قیمت ملک باشیم. دلیل این امر، عدم تمایل سازندگان به ساخت و ساز است که منجر به کاهش عرضه خواهد شد و با کاهش عرضه، در مدت زمان کوتاهی شاهد افزایش ناگهانی قیمت ملک خواهیم بود.

با یک محاسبه ساده می‌توان به راحتی دریافت که قیمت ملک نسبت به تورم در سال ۹۵ کاهش یافته و موقعیت فعلی، بهترین شرایط را برای خرید خانه شخصی (نه سرمایه‌گذاری) فراهم آورده است. بنابراین افرادی که قصد خرید خانه برای مصارف شخصی را دارند، بهتر است با مشاورین املاک معتبر مشورت کرده و برای خرید خانه اقدام نمایند.

برای خواندن سایر مقالات تخصصی شابش به بلاگ این وب سایت در آدرس https://shabesh.com/blog مراجعه نمایید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و زومیت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات