تمام برتری های گوگل اسیستنت بر سیری اپل

پنج‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
گوگل اسیستنت و سیری اپل هردو از دستیارهای مجازی کاملا هوشمند و قابل اطمینان بازار به‌حساب می‌آیند. این در حالی است که گوگل اسیستنت در برخی  زمینه‌ها نسبت به سیری برتری‌ دارد.
تبلیغات

دستیار هوشمند شرکت گوگل به نام Google Assistant که تا پیش از این تنها روی گوشی‌های هوشمند سری پیکسل در دسترس بود، حالا مسیر عرضه را برای طیف وسیع‌تری از گوشی‌های هوشمند قدیمی و جدید پشت‌ سر می‌گذارد. این به معنای آن است که به‌زودی تعداد بیشتری از کاربران قادر به استفاده از جدیدترین راهکار هوش مصنوعی ارائه‌شده توسط شرکت گوگل خواهند بود. اگرچه Google Assistant و Siri عملکرد فوق‌العاده‌ای در به نمایش گذاشتن ایمیل‌ها یا حتی فراخوانی تصاویری که در هفته گذشته توسط دوربین گوشی شما در شهری خاص به ثبت رسیده‌ است، دارند؛ اما دستیار هوشمند شرکت گوگل در برخی زمینه‌ها، برتری محسوسی نسبت به همتای کوپرتینویی خود دارد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا نیم‌نگاهی به برتری‌های گوگل اسیستنت بر سیری داشته باشیم.

 فراخوان سریع و مناسب داده‌ها از وب

شاید برخی پاسخ‌های دریافتی از گوگل اسیستنت با شک و شبهه همراه باشند؛ اما دستیار هوشمند شرکت اپل در جمع‌آوری داده‌های مرتبط با درخواست کاربر از فضای وب، مهارت بیشتری دارد. گوگل اسیستنت در پاسخ به پرسش‌هایی نظیر «Who won the Best Director Oscar؟» یا «Who Wrote The Body In The Library» به ترتیب نام Damien Chazelle و Agatha Christie را پیش روی ما قرار داد.

گوگل اسیستنت در مقابل سیری 1

در مقابل، سیری لیستی از فیلم‌ها (که البته نام لالالند در میان آن‌ها نبود) را برای پاسخ به پرسش اول در خصوص بهترین کارگردانی اسکار پیش روی ما قرارداد. نکته قابل توجه اینکه در پاسخ به پرسش دوم هم مجموعه‌ای از نتایج جستجو، بر پایه استفاده از بینگ پیش روی ما قرار گرفت که البته این بار نام آگاتا کریستی به‌عنوان نویسنده کتاب جسدی در کتابخانه هم به چشم‌ می‌خورد. سیری در پاسخ دادن به پرسش‌های به این سبک و سیاق، سؤال‌های زیادی هم مطرح می‌کند. این در حالی است که گوگل اسیستنت کاملا سریع و سرراست، شما را به مقصد می‌رساند. 

یافتن مکان‌های نزدیک به شما

سیری و گوگل اسیستنت هر دو عملکرد خوبی در پیدا کردن رستوران‌ها، جاذبه‌های گردشگری و کسب‌وکارهای اطراف موقعیت مکانی شما دارند؛ اما محصول تولیدی گوگل، اطلاعات مورد نیاز کاربر را در قالب استفاده از رابط کاربری مناسب‌تری پیش روی او قرار می‌دهد. نتایج ارائه‌شده در گوگل اسیستنت در قالب نمایش چرخ و فلکی ساده پیش روی کاربر قرار می‌گیرند و امکان دسترسی سریع به نتایج از طریق گوگل مپس هم وجود دارد. در مقابل، پیمایش در میان نتایج ارائه‌شده توسط سیری کمی سخت‌تر است.

گوگل اسیستنت در مقابل سیری 2

حافظه بهتر در به‌ خاطر سپردن رفتار و گفتار کاربر

گوگل با ارائه گوگل اسیستنت تضمین کرده است که پاسخ‌های مفهومی و هوشمندانه پیش روی کاربر قرار دهد. این دستیار هوشمند در صورت مطرح کردن سؤال‌های پشت سرهم و مرتبط، نتایج قابل قبولی در اختیار شما قرار خواهد داد و سیری هم در تعامل با پرسش‌های پشت سر هم، تا حدودی عملکرد مشابه دارد. به‌عنوان مثال در صورتی که از سیری در خصوص وضعیت هوا در سیدنی سؤال کنید و پرسش بعدی شما یک جمله ناقص شبیه به «و نیویورک؟» باشد، سیری وضعیت آب و هوای نیویورک را هم به شما اعلام خواهد کرد.

گوگل اسیستنت در مقابل سیری 3

با تمام این تفاسیر، گوگل اسیستنت عملکرد بهتری در به خاطر سپردن الگوهای رفتاری و گفتاری شما دارد. به‌عنوان مثال کافی است نام تیم فوتبال مورد علاقه خود را به گوگل اسیستنت بگویید تا این نام را به خاطر بسپارد. سیری با دریافت نام تیم فوتبال مورد علاقه شما، لیستی از نتایج تیم و بازی‌های پیش رو را نمایش می‌دهد؛ اما در تعامل بعدی با گوگل اسیستنت، کافی است سؤال کنید «چه خبر از تیم مورد علاقه من؟» تا تمامی اطلاعات مرتبط با آن در مقابل شما قرار گیرد.

 صحبت کردن به زبان‌های مختلف

هیچ شکی نیست که گوگل اسیستنت محصولی است که با زیاده‌گویی، در مقابل مختصرگویی سیری اپل قرار می‌گیرد؛ اما این وراجی گوگل اسیستنت در مواردی نظیر ترجمه اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها، کاربردی خواهد بود. به‌عنوان مثال کافی است ترجمه «حال شما چطور است؟» یا «ساعت چند است؟» را به اسپانیایی از گوگل اسیستنت بخواهید تا پاسخ شما را با لهجه‌ای معتبر اعلام کند.

گوگل اسیستنت در مقابل سیری 4

در طرف مقابل، سیری گزینه ساده‌تر یعنی استفاده از Wolfram Alpha را برای ترجمه کلمات در دستور کار قرار می‌دهد و از همین رو برای ترجمه اصطلاحات، آن‌چنان کاربردی نیست و شما را از شنیدن تلفظ صحیح عبارات مختلف نیز بی‌نصیب خواهد گذاشت. با این تفاسیر، در صورتی که شما هزاران کیلومتر از منزل فاصله دارید، گوگل اسیستنت در یافتن سرویس بهداشتی، گزینه کاربردی‌تری در مقایسه با سیری خواهد بود. 

قابلیت‌هایی فراتر از دستیار مجازی

گوگل اسیستنت عملکردی فراتر از یک دستیار مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد. این راهکار نرم‌افزاری امکان خواندن شعر، بیان لطیفه یا حتی همراهی با شما در بازی‌های ویدئویی خواهد داشت. این در حالی است که سیری فعلا از این قابلیت‌ها بی‌بهره مانده و در موارد مشابه سعی می‌کند شما را به اپ استور راهنمایی کند تا ادامه مراحل را شخصا عهده‌دار شوید.

گوگل اسیستنت در مقابل سیری 5

شاید این توانایی گوگل اسیستنت را باید به ادغام رابط کاربری مناسب در این نرم‌افزار دستیار مجازی و البته بهره‌گیری بهینه از امکان مدیریت داده‌ها در فضای وب مربوط دانست. در واقع گوگل اسیستنت راهکارهایی فراتر از آنچه توسط یک افزونه ساده نرم‌افزاری ارائه می‌شود، پیش روی شما قرار می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات