همه چیز در مورد دوربین سه بعدی اپل در آیفون 8

چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
شایعاتی مبنی بر استفاده اپل از دوربین سه بعدی در پرچم‌دار جدید خود آیفون ۸ وجود دارد. با زومیت همراه باشید
تبلیغات

شرکت اپل برای ارائه‌ی آیفون بعدی تحت‌ فشار است. شایعات اشاره به این موضوع دارند که آیفون جدید در پاییز سال ۲۰۱۷ و احتمالا با صفحه‌نمایش بهتر، شارژ دهی باطری بیشتر و قیمت ۱۰۰۰ دلار عرضه خواهد شد.

اما جدیدترین شایعه در ارتباط با آیفون ۸ اضافه شدن دوربین سه‌بعدی است.

دوربین سه‌بعدی اولین قدم درزمینهٔ فناوری واقعیت افزوده است که اینترنت را با دنیای واقعی ادغام می‌کند و  تیم کوک از علاقه خود به این فناوری سخن گفته است.

در حقیقت تیم کوک ابتدای امسال اعلام کرد که «واقعیت افزوده به‌اندازه‌ی گوشی‌ هوشمند است مهم است»، فناوری که دوسوم فروش اپل را شامل می‌شود. اپل تعداد زیادی استارتاپ واقعیت افزوده خریداری کرده است،  از جمله FlyBy Media و Metaio. اپل تعدادی از این استارتاپ‌ها را در قالب یک گروه مخصوص برای دوربین قرار داده است.

هدف نهایی واقعیت افزوده، استفاده از گرافیک کامپیوتری و ورود اطلاعات مهم به زندگی روزمره است، در این حالت تصاویر در خارج از گوشی همراه شما روی زمین به نمایش درمی‌آیند و با نمایش جهت‌ها، راه یا حتی پوکمون مخفی‌شده را نشان می‌دهند.

دوربین سه‌بعدی به دستگاه اجازه می‌دهد فاصله‌ی اشیاء تا دستگاه را نشان بدهد که این فاصله برای محاسبات و تصاویر گرافیکی موردنیاز است.

درنهایت ممکن است یک عینک جایگزین گوشی شما شود و بتواند تصاویر گرافیکی را در دنیای واقعی به نمایش بگذارد. اپل درباره‌ی دوربین سه‌بعدی هیچ اطلاعیه‌ای صادر نکرده است؛ اما تحلیل گران وال‌استریت نظر خود را درباره‌ی «دوربین جدید سه‌بعدی اپل» با یکدیگر در میان می‌گذارند. این نظرها در ارتباط با این دوربین و تأثیر آن بر دیگر محصولات اپل است. همچنین شایعاتی در ارتباط با این دوربین در آیفون ۸ وجود دارد.

استیون میلونوویچ، یو‌بی‌اس

استیون میلونوویچ، تحلیلگر محصولات اپل در یو‌بی‌اس، اعلام کرد: «سرمایه‌گذاران از تأثیری که واقعیت افزوده بر فروش آیفون و آیپد می‌گذارد شگفت‌زده خواهند شد»، این فرد در ۲۸ فوریه اعلام کرد: «اپل ۱۰۰۰ مهندس را برای پروژه‌ای در نظر گرفته است» که ممکن است در ارتباط با واقعیت افزوده باشد.

او همچنین اعلام کرد که پروژه‌ی واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل، مجیک‌لیپ و ماکروسافت دارای چهار مزیت است:

۱.  تخصص سخت‌افزاری و نرم‌افزار و سخت‌افزار یکپارچه

۲.  دریافت به‌روزرسانی سریع‌تر iOS نسبت به به‌روزرسانی‌های گاه‌ و بیگاه اندروید و زمان بسیار زیادی که نیاز است تا تمامی دستگاه‌های اندروید به‌روزرسانی دریافت کنند.

۳.  استفاده مشتریان از واقعیت افزوده نصب‌شده روی آیفون و آیپد که می‌توانند از واقعیت افزوده استفاده کنند، به‌جای اینکه این کار را از اول شروع کنند (توسعه‌ی واقعیت افزوده).

۴.  وجود زیرساخت‌های فضای ابری برای تسهیل در جمع‌آوری اطلاعات

میلونوویچ همچنین اعلام کرد: «تجربه‌ی اپل برای ساخت چیپ اختصاصی می‌تواند فرصتی برای این شرکت باشد.»

جدول زمانی واقعیت افزوده اپل:

apple 3d camera

میلونوویچ باور دارد که اپل ممکن است فناوری تشخیص چهره و ابزار توسعه برای «تجارب اولیه واقعیت افزوده» را برای نسخه‌ی بعدی آیفون و آیپد با یکدیگر  ادغام کند تا بتواند نرخ نگهداری و به‌روزرسانی را ارتقاء بخشد.

اندرو گاردینر و گروهش، بارکلیز

apple 3d camera

نتیجه‌ی تحقیقات گاردینر در تاریخ ۲۲ فوریه بر سخت‌افزار خاصی تمرکز دارد که اپل می‌تواند با نسخه‌ی جدید آیفون و آیپد ارائه کند،؛ این موضوع با استناد به  «تحقیق در زنجیره‌ی تأمین» ارائه‌ شده است.

گاردینر نوشت: «نظرات اعلام‌شده توسط شماری از شرکت‌های سنجش نور و سنجش بصری در چند ماه گذشته بحثی در ارتباط با قابلیت‌های اضافه برای گوشی‌های هوشمند به راه انداخت، به‌خصوص این موضوع برای پرچم‌دار جدید اپل iPhone 8/X/Proo بیان‌شده است.»

گاردینر زمانی زیادی صرف شناسایی شرکت‌های سازنده‌ی قطعات برای آیفون کرده است و همچنین شناسایی اینکه کدام قطعه برای دوربین سه‌بعدی به کار گرفته می‌شود.

او باور دارد که سازندگان چیپ، همانند AMS، STMicroelectrinics، Lumentum و II-VI ممکن است بُرد زیادی از قرار دادن حسگر سه‌بعدی در میلیون‌ها آیفون داشته باشند. فردی آشنا با تجارت Lumentum در گذشته اعلام کرده بود که این شرکت قطعات آیفون بعدی را تأمین خواهد کرد.

سؤال بزرگی که برای گاردینر پیش‌ آمده، این است که آیا اپل از حسگر time-of-flight (به‌اختصار ToF) استفاده می‌کند یا از حسگر نور ساختاریافته. او فکر می‌کند که اپل، ترکیبی از هر دو حسگر را استفاده خواهد کرد. در جدولی که در بالا ارائه شد، تفاوت بین این دو حسگر نشان داده‌ شده است.

هر دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند. اپل در حال حاضر از حسگر time-of-flight در آیفون‌ها استفاده می‌کند.

مورگان استنلی

apple 3d camera

تحقیقات مورگان استنلی به‌طور گسترده بر فناوری حسگر سه‌بعدی تمرکز دارد و این تحقیقات به‌طور خاص برای اپل صورت نپذیرفته است. حسگر سه‌بعدی صرفا برای گوشی‌های هوشمند بالا رده تولید می‌شود و اپل تقریبا ۷۰ تا ۷۵% این بازار را در اختیار دارد.

گزارش‌های اعلام‌شده نحوه‌ی عملکرد حسگر سه‌بعدی را نشان می‌دهند و به‌صورت کلی اعلام می‌کنند که چه قطعاتی برای این حسگر مورد نیاز است: یک منبع نور، کنترل بصری، یک حسگر تصویر و یک چیپ سخت‌افزاری.

آن‌ها نموداری از این حسگر را که متعلق به شرکت Primesense است، ارائه کرده‌اند؛ این شرکت در سال ۲۰۱۳ توسط اپل خریداری شد.

مورگان استنلی با استناد به AMS (یکی از تأمین‌کنندگان قطعات اپل) اعلام کرد این فن‌آوری شامل موارد زیر می‌شود: «واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تشخیص  حالت دست، تشخصی بیومتریک صورت، تصاویر و ویدیوهای دوبعدی ارتقاء یافته، اسکنر اندازه‌گیری بدنه که به‌خوبی رانندگی خودکار عمل می‌کند.»

اما سؤال اصلی مورگان استنلی در مورد واقعیت افزوده و فناوری دوربین سه‌بعدی این است که آیا گوشی‌های هوشمند به‌اندازه‌ای قدرتمند هستند تا بتوانند محاسبات واقعیت افزوده را اجرا کند. افرادی که در صنعت واقعیت افزوده حضور دارند، اعلام کرده‌اند که توان مصرفی و گرمای تولیدشده به‌وسیله‌ی پردازنده موانع اصلی برای اجرای واقعیت افزوده در گوشی‌های هوشمند هستند. پوکمون، بازی پرطرفداری که تعامل زیادی با واقعیت افزوده‌ دارد، پس از مدت‌زمان کوتاهی افت بسیار شدیدی در میزان مخاطب تجربه کرده است.

مینگ چی کو، امنیت KGI

مینگ چیکو  ارتباط تنگاتنگی با تأمین‌کنندگان قطعات اپل دارد. او هر چه در ارتباط با دوربین سه‌بعدی اپل شنیده بود، اعلام کرد: «بین یک تا دو سال در ارتباط با قطعات مرتبط با این دوربین تحقیق و توسعه صورت گرفته است.»

او باور دارد که دوربین سه‌بعدی آیفون می‌تواند به‌جای حسگر جلوی گوشی قرار بگیرد و از سه ماژول تشکیل خواهد شد.کاربرد این دوربین سه‌بعدی «تجربه‌ی کاربری نوآورانه» است.

کو می‌نویسد: «مدل‌سازی سه‌بعدی کاربردهای بسیار زیادی دارد، برای مثال می‌توان جایگزینی سر کاراکتر یک بازی را با سر کاربر از طریق یک سلفی (که دارای اطلاعات سه‌بعدی است) یا استفاده از یک سلفی سه‌بعدی (که اطلاعات عمیق‌تری نسبت به تصویربرداری دوبعدی ارائه می‌دهد) برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و واقعیت افزوده را نام برد.»

در گفته‌های قبلی در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۱۶، کو توضیح داده بود که برنامه‌ی تولید محصول اپل چگونه است:

واقعیت افزوده با تجارت حال حاضر اپل در ارتباط است، کلید این موضوع، این است که واقعیت افزوده یک رابط خلاقانه بین ماشین و انسان است که می‌تواند در دستگاه‌های مختلف و کاربردهای مختلف استفاده شود. تمام موفقیت پیشین اپل در ارتباط با رابط بین ماشین و انسان بوده است، به‌عنوان‌ مثال ماوس برای مک، Click Wheel برای آیپاد و لمس چندنقطه‌ای برای آیپد و آیفون را می‌توان نام برد. با فرض اینکه اپل در توسعه‌ی واقعیت افزوده موفق شود، ما مزایای زیر را برای کاربران پیش‌بینی می‌کنیم:۱.  تعریف دوباره‌ی محصول کلیدی و پیش تازی در بین رقبای اصلی بین سه تا پنج سال، برای مثال این اتفاق می‌تواند برای آیفون، آیپد و مک بیافتند.۲.  جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات ساعت اپل و اپل TV با ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری خلاقانه۳.  ورود به زمینه‌ی جدید کسب‌وکار، به‌عنوان‌مثال سیستم رانندگی خودکار.انتظار می‌رود تا اپل نتایج اولیه درزمینهٔ واقعیت افزوده را در یک تا دو سال آینده به دست آورد و افزودن این قابلیت به آیفون ممکن است اولین قدم باشد.

در جدول ارائه‌شده در ۲۰ فوریه توضیحاتی درزمینهٔ منابع احتمالی تأمین‌کنندگان قطعات اولیه برای دوربین آیفون وجود دارد که با تحقیقات بارکلی ارتباط دارد.

تیم کوک

بزرگ‌ترین نکته در ارتباط با واقعیت افزوده اپل، از زبان خود مدیرعامل مجموعه است. در ادامه قسمت‌های مهمی از نظرات تیم کوک را برای شما بیان می‌کنیم:

  • او فکر می‌کند واقعیت افزوده فرصت بسیار بزرگی در بازار است «من ایده‌ی واقعیت افزوده را به‌اندازه گوشی هوشمند مهم می‌دانم. ما نباید فکر کنیم آیفون مربوط به یک جمعیت، کشور یا بازار واحد است، آیفون برای تمام افراد دنیا است.» (فوریه ۲۰۱۷)
  • ممکن است زمانی طول بکشد تا این فناوری به تکامل برسد: «واقعیت افزوده به زمان نیاز دارد، به این دلیل که چالش‌های زیادی برای این فن‌آوری وجود دارد.» (سخنرانی عمومی، اکتبر ۲۰۱۶)
  •  ابتدا اپل این فن‌آوری را با پلتفرم موجود ادغام می‌کند: «در ابتدا این ویژگی در سیستم‌عامل فعال خواهد شد، زیرا این فن‌آوری پیشرو به تطبیق دادن زیادی نیاز دارد.» (سخنرانی عمومی، اکتبر ۲۰۱۶)
  • دقیقا همانند یک پردازنده است، لزوما یک محصول مستقل نیست: «این یک فن‌آوری مرکزی است، نه لزوما یک محصول واحد»
  • اما زمانی که اتفاق بیفتد، به گفته‌ی او «ژرف» خواهد بود: «واقعیت افزوده به زمان نیاز دارد تا آماده شود، اما من فکر می‌کنم که این فن‌آوری ژرف باشد. اگر هردوی ما یک تجربه‌ی استفاده از واقعیت افزوده در اینجا داشته باشیم، ممکن است که گفتگوی ما سازنده‌تری باشد؛ درست نیست؟»( Buzzfeed، اکتبر ۲۰۱۶)

بعد از شکست بزرگ گوگل گلس که در حقیقت بر مبنای واقعیت افزوده بود، آیا اپل می‌تواند دوباره این فناوری را زنده کند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات