طرح مفهومی مشترک پژو و سامسونگ از یک خودروی هوشمند

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ و پژو یک طرح مفهومی از خودرویی هوشمند را در کنگره‌ی جهانی موبایل به نمایش گذاشتند.
تبلیغات

طرح مفهومی خودروی پژو موسوم به اینستینکت (Peugeot Instinct Concept) در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۷ در بارسلونا به‌طور رسمی معرفی شد. این طرح در واقع ترکیبی از آخرین تکنولوژی‌های دنیای خودرو با اینترنت اشیاء (IoT) است؛ به‌طوری‌که می‌تواند تعریف و برداشت ما را از اینکه یک خودرو دقیقا به چه شکل کار می‌کند، دچار تحول کند. طرح اینستینکت در واقع طرحی رؤیا‌پردازانه‌ از یک شیوه‌ی زندگی مدرن است که در آن تجربه‌های زمینه‌ی خودرو با تمام دستگاه‌ها و خدمات متصل دیگر در هم می‌آمیزند و یک سیستم یکپارچه ارائه می‌دهند.

روش ارتباط اصلی این طرح مفهومی با اینترنت اشیاء، سیستم ابری سامسونگ موسوم به آرتیک کلود (Samsung ARTIK Cloud) خواهد بود. پژو طی یک همکاری با سامسونگ تلاش کرده است تا یک سیستم ابری اینترنت اشیاء را به‌صورت ساختاری و عملکردی به این خودروی مفهومی اضافه کند. در واقع باید بگوییم که سیستم ARTIK بخشی از DNA این خودرو محسوب می‌شود.

 فضای ابری سامسونگ ARTIK به خودروی اینستینکت پژو توان دیجیتالی مورد نیاز را برای ارتباط با گوشی‌های هوشمند کاربران و همچنین ساعت‌های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی دیگر می‌دهد که البته این احتمالا همان چیزی است که شما با شنیدن خبر طرح یک خودروی مرتبط با اینترنت اشیاء به ذهنتان آمده است. اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ سیستم آرتیک سامسونگ قصد دارد این خودرو را بیش از این هم جلو ببرد و زمینه‌ی اتصال خودرو با دستگاه‌های مرتبط با رسانه‌های اجتماعی و خانه‌های هوشمند کاربران را فراهم کند که از جمله‌ی این دستگاه‌ها می‌توانیم به دستیاران کنترل صدای شخصی، سیستم روشنایی، قفل در، سیستم‌های امنیتی، تلویزیون‌های هوشمند و خدمات پخش صوتی اشاره کنیم. زندگی دیجیتال می‌تواند با شما حتی در بزرگراه‌ها نیز همراه شود.

 پژو از این طرح با تعبیر «آزادی عمل افزوده» یا (Augmented freedom) یاد می‌کند. حال پرسشی که شاید پیش بیاید، این است که منظور از آزادی عمل افزوده به‌طور دقیق چیست؟ در اینجا توضیح مربوط به یک تست رانندگی آورده شده است:

 صبح پنجشنبه: شما سیستم کروز کنترل فعال خودرو را برای حفظ حرکت در یک سرعت ثابت در مسیر خانه تا محل کار تنظیم می‌کنید و در همین حال از تنظیمات از پیش تعیین‌شده برای موقعیت صندلی‌ها، دما، سیستم سرگرمی و دیگر ویژگی‌های رفاهی نیز بهره می‌برید. زمانی که شما به مقصد خود می‌رسید، خودرو به کاربر محل پارکی را نشان می‌دهد که به‌اندازه‌ی یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای از دفتر محل کار فاصله دارد؛ این مسافت ده‌دقیقه‌ای به آن جهت در نظر گرفته می‌شود که ردیاب تناسب اندام کاربر، نشان داده که فرد در روز گذشته به مقدار کافی ورزش نکرده است.

شنبه اواسط صبح: وقتی شما به‌عنوان کاربر فرضی، خودرو را روشن می‌کنید، سیستم استریو شروع به پخش همان ترَک موسیقی می‌کند که شما در خانه مشغول گوش دادن به آن بودید. سیستم هوشمند همچنین درِ خانه را به‌طور خودکار قفل می‌کند. در این هنگام یک روز آفتابی در پیش داریم و ترافیک هم روان است؛ از این‌رو شما خانه را پیش از اینکه با دوستانتان در یک کافه‌ی نزدیک به صرف ناهار ملاقات کنید، برای یک دوی سریع و کوتاه در پارک ترک می‌کنید. همگام‌سازی سیستم ناوبری خودرو با تقویم شما و همچنین هماهنگی آن با گزارش آب‌وهوا و ترافیک هم توسط خودرو انجام می‌شود و در نهایت سیستم به شما پیشنهاد کرده است که ۱۵ دقیقه زودتر از خانه خارج شوید تا هم بتوانید سر وقت به قرار ناهار با دوستان برسید و هم اینکه یک استراحت کوتاه قبل از ناهار داشته باشید.

بعدازظهر دوشنبه: ساعت هوشمند تشخیص می‌دهد که کاربر پس از یک روز طولانی در محل کار و یک جلسه‌ی سخت در باشگاه بسیار خسته است؛ بنابراین خودرو به حالت رانندگی خودکار درمی‌آید و اجازه می‌دهد کاربر به تماشای یک ویدیو یا خواندن یک متن یا به‌سادگی به استراحت در طول مسیر خود تا خانه‌اش بپردازد. وقتی فرد به خانه‌اش می‌رسد، چراغ‌های بیرون خانه روشن می‌شوند تا او به‌آسانی مسیرش به سمت در خانه را پیدا کند و در ادامه نیز در پارکینگ به‌صورت خودکار باز می‌شود.

جمعه اواخر بعدازظهر: شما در حال رفتن به یک قرار ملاقات در فاصله‌ای دور هستید؛ سفری که شامل مسیر طولانی بزرگراه و سپس یک جاده‌ی پیچ‌درپیچ است. باران بسیار شدیدی هم در حال باریدن است و ترافیک سنگین در بسیاری از بخش‌های مسیر شما وجود دارد. وقتی شما وارد بزرگراه می‌شوید، حالت رانندگی خودکار شروع می‌شود و باعث بهینه‌سازی زمان سفر به‌صورت دقیق و همچنین باعث هدایت کارآمد خودرو در مسیر می‌شود. سیستم با دانستن این‌که شما از رانندگی در جاده‌ی پرپیچ‌وخم لذت می‌برید، خودرو را از حالت خودکار خارج می‌کند و آن را در حالت هدایت توسط راننده قرار می‌دهد تا بتوانید اوقات خوشایندی در این بخش از مسیر تجربه کنید.

مسلما برای کسانی که در کنگره‌ی جهانی موبایل در بارسلونا حضور دارند، ایستادن برای لحظاتی در کنار این طرح مفهومی مشترک از پژو و سامسونگ جالب خواهد بود. گزارش‌ها و توضیحات بیشتری از این طرح مسلما در آینده توسط این کمپانی‌ها ارائه خواهد شد. در صورت تمایل می‌توانید گزارش مربوط به این خودرو را در وب‌سایت پژو مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات