شکست فیس بوک در دادگاه و پرداخت جریمه ۵۰۰ میلیون دلاری

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی فیس بوک در دادگاه مربوط به آکیولس شکست خورده و مدیرعامل آکیولس به تخطی از قوانین محکوم شده است.
تبلیغات

فیس‌بوک در پی شکست در مجادله حقوقی با شرکت بازی‌سازی زنی‌مکس (ZeniMax) ملزم به پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار شده است. این شرکت در دادگاه مدعی شد که بنیان‌گذار آکیولس، پالمر لاکی برای ساخت نمونه‌های اولیه هدست آکیولس ریفت از یک پیمان‌نامه عدم افشا تخطی کرده‌‌ است. فیس‌بوک بعد از این ماجرا، آکیولس را به مبلغ بیش از ۲۲ میلیارد دلار تصاحب کرد.

یک قاضی اهل تگزاس به نفع زنی‌مکس رأی داد و به علت خسارات ناشی از دادگاهی که مدیرعامل فیس‌بوک مارک زاکربرگ در جایگاه شاهد در آن قرار داشت، این شرکت را به پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار غرامت محکوم کرد. زنی‌مکس به علت خسارات وارده خواهان پرداخت ۶ میلیارد دلار شده بود. البته فیس‌بوک توانایی پرداخت این مبلغ هنگفت را خواهد داشت، اما این مسئله، نه برای شرکت و نه برای شخص زاکربرگ که در طول دادگاه به سهل‌انگاری در ارزیابی بایسته در فرآیند تصاحب آکیولس متهم شد، به‌هیچ‌وجه جلوه خوبی نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران اهمیت چندانی به رأی دادگاه نمی‌دهند. ارزش سهام فیس‌بوک بیش از ۲ درصد از  مجموع سود سه‌ماهه‌ی چهارم این شرکت است و گزارش آن در روز چهارشنبه نیز اعلام شد.

هیچ یک از سخن‌گویان فیسبوک در لحظات نخست به درخواست اظهارنظر واکنشی نشان ندادند. وکلای زنی‌مکس نیز در لحظات نخست از ارائه‌ی پاسخی شفاف به این موضوع خودداری کرده‌ بودند. اما در ادامه طی یک مصاحبه با مدیر ارشد عملیاتی فیس‌بوک شریل سندبرگ، وی اظهار کرد:

 دعوای حقوقی زنی‌مکس و آکیولس به هیچ‌وجه مسئله‌ای مرتبط به فیس‌بوک نبود.

و همچنین افزود:

ما در بعضی موارد از تصمیم دادگاه ناامید شده‌ایم و گزینه‌های خود برای تجدیدنظر را بررسی خواهیم کرد.

علاوه بر این، یکی از سخن‌گویان فیس‌بوک بیانیه‌ی زیر را ارسال کرده است:

مسئله اصلی در این پرونده این بود که آیا آکیولس اسرار تجاری زنی‌مکس را سرقت کرده است یا نه و هیئت‌منصفه در این رابطه به‌طور قاطع به نفع ما حکم داد. ما به‌طور آشکار از بعضی جنبه‌های رأی امروز ناامید شده‌ایم اما عمیقا مصمم خواهیم ماند. محصولات آکیولس با فناوری همین شرکت ساخته شده است و تعهد ما به موفقیت بلندمدت واقعیت افزوده همچنان پابرجا است و کل این مجموعه به فعالیتی که از روز اول در توسعه این فناوری سبب تغییر نحوه تعامل و ارتباط مردم می‌شود، ادامه خواهد داد. ما به دنبال ارسال درخواست تجدیدنظر خود هستیم و در نهایت این دعوی قضایی را پشت سر خواهیم گذاشت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات