نوکیا و مدیاتک برای توسعه شبکه 5G تفاهم نامه امضا کردند

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
دو شرکت بزرگ نوکیا و مدیاتک، در خلال کنگره جهانی موبایل بارسلون از تفاهم‌نامه‌ای جدید در حوزه‌ی شبکه‌ی 5G رونمایی کردند.
تبلیغات

مدیاتک، یکی از غول‌های فناوری کشور تایوان و نوکیا، از قدیمی‌ترین شرکت‌های فنلاندی فعال در صنعت مخابرات و ارتباطات، امروز در خلال MWC 2017 از تفاهم‌نامه‌ی جدید در حوزه‌ی نسل پنجم ارتباطات مخابراتی رونمایی کردند. این دو شرکت همکاری جدید را به منظور توسعه‌ی اکوسیستم 5G و تولید محصولات نهایی شروع کرده‌اند. این تفاهم‌نامه در راستای تلاش‌های این دو شرکت برای استانداردسازی نسل پنجم ارتباطات موبایلی است. اصول این استانداردها نیز بر اساس پروژه‌ی همکاری نسل سوم (3GPP) خواهد بود.

مدیاتک و نوکیا عنوان کرده‌اند که اولین نتایج همکاری آن‌ها به صورت محصولات تجاری در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد. این دو شرکت تا آن سال پلتفرم‌هایی برای پشتیبانی از شبکه‌ی جدید 5G طراحی و تولید خواهند کرد. پلتفرم جدید در راستای تمامی استانداردهای حاضر خواهد بود و می‌توان آن را به عنوان اولین قدم اساسی در مسیر رسیدن به فناوری 5G و مزایای آن نام برد.

بر اساس این همکاری، نوکیا شبکه‌های 5G را توسعه خواهد داد و مدیاتک نیز تولید SoC‌-های با قابلیت پشتیبانی از این شبکه را برعهده خواهد داشت. چیپست‌های شرکت تایوانی برای استفاده در محصولات آینده طراحی خواهند شد. هر دوی این شرکت‌ها برای اجرای این همکاری هیجان‌زده هستند و تلاش می‌کنند تا هرچه زودتر به تجاری کردن این شبکه‌ی جدید دست پیدا کنند و از مزیت‌های فوق‌العاده‌ی آن بهره‌مند شوند.

کوین جو، مدیر فناوری مدیاتک درباره‌ی این همکاری اعتقاد دارد که هدف نهایی آن، ارائه‌ی سرویس به شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی ارتباطات وایرلس، برای به‌کارگیری فناوری 5G خواهد بود.

این همکاری، پیامدهای مشترک مفیدی برای Nokia و Mediatek خواهد داشت. علاوه بر آن، صنعت ارتباطات نیز از این پیامدها بهره خواهد برد؛ چرا که این دو شرکت تعهد کرده‌اند که تا پیش از سال ۲۰۱۸ به راه‌حل‌های نهایی برای تجاری کردن این شبکه دست پیدا کنند. با توجه به اخبار کنونی، می‌توان پیش‌بینی کرد که اولین استفاده‌ها از شبکه‌ی 5G تا پیش از سال ۲۰۲۰ اتفاق نخواهد افتاد. علاوه بر آن، مسئولان استانداردسازی هنوز مشغول تدوین الزامات به‌کارگیری این نوع از شبکه‌های ارتباطی هستند.

صرفنظر از این که کدام شرکت‌ها در نهایت فناوری 5G را تجاری خواهند کرد، می‌توان پیش‌بینی کرد که این نسل جدید، انقلابی اساسی در صنعت فناوری ایجاد کند؛ چرا که سرعت بالای ارائه شده توسط این شبکه، می‌تواند ارتباطات و کارایی بسیاری از سیستم‌ها، از اتومبیل‌های خودران تا تجهیزات حرفه‌ای اینترنت اشیاء را بهبود ببخشد. جزئیات بیشتر در مورد همکاری مدیاتک و نوکیا به زودی منتشر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات