حمایت‌ از موتور جستجوهای بومی و ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی به تصویب رسید

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شورای عالی فضای مجازی سیاست‌های حمایت از موتورهای جستجوی داخلی و سامانه پیام‌رسان‌های داخلی را به تصویب رساند.
تبلیغات

دیشب جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهور برگزار شد که در آن سیاست‌های حمایت از موتورهای جستجوی داخلی در سازمان‌های دولتی و مراکز آموزشی به همراه بخش‌های دیگر ساماندهی شد و حمایت از پیام‌رسان‌های بومی به تصویب اعضاء رسید.

در این جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی، گزارشی از موتورهای جستجوی فعال در کشور ارائه شد و اعضاء به اتفاق مقرر کردند که موتورهای جستجوی بومی باید مورد حمایت قرار گیرند. بدین ترتیب در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و مراکز آموزشی نیز موتورهای جستجوی بومی باید به‌صورت پیش‌فرض در رایانه‌های سازمانی تعریف و به کار گرفته شوند.

در ادامه‌ی تصویب سیاست‌های ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی، مقرر شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشکیل کارگروهی متشکل از نهادهای ذی‌ربط، شرایط و ضوابط اعطای مجوز به این پیام‌رسان‌ها را تعیین کند و پنجره‌ی واحدی برای متقاضیان تأسیس‌ پیام‌رسان‌های داخلی تشکیل شود تا برای اخذ مجوز مربوطه به نهادهای متعدد مراجعه نکنند و تنها از طریق این سامانه‌ی پنجره واحد اقدام کنند.

علاوه بر وظیفه‌ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تشکیل سامانه‌ی ارائه‌ی مجوز، قوه‌ قضائیه موظف شد در مدت دو ماه، آئین‌نامه‌ای را برای صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، امنیت اخلاقی، اعتمادسازی و همچنین حمایت حقوقی از تداوم کسب‌وکار و فعالیت پیام‌رسان‌ها تهیه کند و به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد.

همچنین طرز حمایت نهادهای مختلف حاکمیتی و دولتی از جمله صداوسیما و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، از پیام‌رسان‌های داخلی تعیین شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات