مقایسه تراشه اکسینوس 8895 با اسنپدراگون 835

شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
با در اختیار داشتن مشخصات سخت‌افزاری تراشه‌های اسنپدراگون 835 و اکسینوس 8895 فرصتی پیش آمده است تا این دو تراشه را با یکدیگر مقایسه کنیم.
تبلیغات

در روزهای گذشته کمپانی کره‌ای سامسونگ از تراشه جدیدی به نام اکسینوس 8895 رونمایی کرد. این تراشه را می‌توان پرچم‌دار جدید سامسونگ لقب داد. با وجود شماره مدل 8895، کمپانی سامسونگ اعلام کرده است که این تراشه از سری اکسینوس 9 محسوب می‌شود.

کمپانی کره‌ای اعلام کرده است که تراشه جدید اکسینوس 8895 در مرحله تولید انبوه است و به احتمال زیاد در تلفن‌های هوشمند گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس استفاده خواهد شد.

از نظر مشخصات سخت‌افزاری می‌توان اکسینوس 8895 را مشابه با اسنپدراگون 835 دانست. هر دو تراشه با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFet ساخته شده‌اند و از قابلیت‌هایی مانند معماری ۶۴ بیتی، پردازنده ۸ هسته‌ای، سازگاری با نمایشگرهای 4K، مودم گیگابایت LTE، بلوتوث ۵.۰، شارژ سیمی و بی‌سیم سریع و Dual-ISP برخوردار هستند.

 در هردو تراشه می‌توان محتوای 4K و واقعیت مجازی را با کیفیت مناسب اجرا کرد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز از جمله ویژگی‌هایی هستند که در تراشه‌های ذکرشده می‌توان از آن‌ها بهره برد.

اکسینوس 8895 را می‌توان اولین تراشه‌ای خواند که با سیستم معماری ناهمگون ساخته شده است. به‌ لطف این معماری، اجزایی مانند پردازنده، پردازنده گرافیکی و اجزای داخلی می‌توانند از طریق یک حافظه مشترک به اطلاعاتی دستیابی داشته باشند. برای اینکه نگاه کلی به تفاوت‌ها و شباهت‌های دو تراشه اسنپدراگون 835 و اکسینوس 8895 داشته باشید جدولی از مشخصات آن‌ها تهیه کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

همانطور که مشاهده کردید، تراشه اکسینوس 8895 تصاویر با فرمت 4K را در ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط و پخش می‌کند؛ اما تراشه اسنپدراگون 835 ضبط و پخش در فرمت 4K را به ۳۰ فریم بر ثانیه محدود کرده است.

البته آنچه از گزارش‌ها می‌توان برداشت کرد این است که پردازنده گرافیکی آدرنو 540 که در اسنپدراگون 835 استفاده شده است، از پردازنده گرافیکی Mali-G71 موجود در اکسینوس 8895 قدرتمندتر است. آدرنو 540 از دایرکت ایکس ۱۲ پشتیبانی می‌کند اما Mali-G71 به دایرکت ایکس ۱۱ محدود شده است. هردو با Vulkan 1.0 سازگار هستند.

از نظر ارتباطات، هردو تراشه از استاندارد Cat. 16 LTE پشتیبانی می‌کنند و در تئوری می‌توانند سرعت دانلودی تا سقف ۱ گیگابیت بر ثانیه (۱۲۸ مگابایت بر ثانیه) داشته باشند و سرعت آپلود نیز به ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه برسد. البته اسنپدراگون 835 از آخرین نسخه وای‌فای 802.11 ad ۶۰ گیگاهرتز بهره می‌برد که باعث می‌شود در تئوری بتوان با سرعت ۷ گیگابیت بر ثانیه اطلاعات را انتقال داد. لازم به ذکر است که این سرعت در فاصله کم امکان پذیر است. اکسینوس 8895 به وای‌فای دو بانده‌ی 802.11 ac محدود شده است. هر دو تراشه از بلوتوث ۵.۰ پشتیبانی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که درمجموع، عملکرد هر دو تراشه در یک سطح باشد. در حالی که اسنپدراگون 835 از عملکرد گرافیکی بالایی بهره می‌برد، این اکسینوس 8895 است که می‌تواند در ضبط ویدیو و اجرای بازی‌ها بهتر ظاهر شود. تراشه جدید کوالکام از ارتباطات بیشتری پشتیبانی می‌کند و البته همین امر باعث شده است تا برندهای مختلفی از تراشه‌های کوالکام در محصولاتشان استفاده کنند.

مانند سال گذشته، انتظار می‌رود که سامسونگ، پرچم‌دارانش را متناسب با بازارهای مختلف، به همراه تراشه اسنپدراگون 835 یا اکسینوس 8895 عرضه کند. همانطور که مشاهده کردید، بسیار سخت است که بتوان از بین دو تراشه اسنپدراگون 835 و اکسینوس 8895 یکی را به‌عنوان تراشه قدرتمندتر انتخاب کرد. با این حساب باید تا زمان عرضه گلکسی اس 8 و انجام آزمایش‌های مختلف صبر کنیم تا متوجه شویم که کدام تراشه عملکرد بهتری دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات