پیوند صورت برای فردی که خودکشی کرده بود

جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پزشکان موفق شدند با پیوند صورت، چهره‌ی یک مرد آمریکایی را که سال‌ها قبل خودکشی کرده بود، دوباره به او بازگردانند.
تبلیغات

اندی سندس در ۲۱ سالگی  با نشانه رفتن اسلحه به سمت صورت خود اقدام به خودکشی کرد. در پی این حادثه‌ی تلخ، اندی به بیمارستان منتقل می‌شود و شرایط وی تحت کنترل قرار می‌گیرد. اگرچه اندی در پی این اقدام سالم ماند اما فک پایین، دندان‌ها و استخوان بینی خود را از دست داد.

پیوند صورت

اندی تمام سال‌های بعد از خودکشی خود را بدون صورت در شهر وایومینگ زندگی کرد، تا اینکه شش سال بعد، از طرف کلینیک خبری خوش به او می‌رسد. پزشکان کلینیک پیوند صورت را به اندی پیشنهاد می‌دهند. فرآیندی پزشکی که ریسک‌های فراوانی برای بیمار دارد ولی تمامی این خطرات برای اندی امیدبخش به حساب می‌آیند. اندی در مصاحبه‌ای می‌گوید:

اگر در وضعیتی که من قرار داشتم، قرار داشتید و چهره‌ای مشابه چهره‌ی من داشتید از کوچک‌ترین فرصت‌ها هم برای رسیدن به شرایط بهتر استفاده می‌کردید. این عمل من را به شرایط عادی نزدیک‌تر می‌کرد.

فرآیند آماده‌سازی اندی برای این عمل نزدیک به ۳ سال طول کشید و در این میان پزشکان حدود ۵۰ آخر هفته‌ی خود را برای تمرین عمل اختصاص دادند. در سال ۲۰۱۶، اندی در فهرست نیازمندان پیوند قرار گرفت و تنها ۵ ماه بعد اهدا کننده پیدا شد. در نهایت با مشارکت ۶۰ نفر از کادر درمانی عمل جراحی در مدت زمان ۵۶ ساعت با موفقیت به اتمام رسید. پزشکان موفق به پیوند کامل بینی، گونه‌ها، دهان، فک، لب‌‌ها، دندان‌ها و چانه شدند.

بعد از عمل شرایط برای اندی خیلی بهتر به نظر می‌رسد. نگاه مردم به او همانند یک فرد عادی است و وی احساس رویگردانی افراد را کمتر احساس می‌کند. به لطف این پیوند اندی حس بویایی، چشایی و قابلیت تنفس راحت را دوباره بدست آورده است.

پیوند صورت

ماه گذشته‌ی میلادی هم خبری خوب از موفقیت پژوهشگران در انجام پیوند شبکیه در گروهی از موش‌ها منتشر شد. بر اساس این عمل بینایی به این گروه از موش‌های بیمار برگردانده شد. در همین حال پزشکان موفق به انجام پیوند رحم برای زنان شدند و حق بچه‌دار شدن را به این افراد به ارمغان آوردند. همچنین بیمارستانی در شهر لیدز انگلستان خود را برای انجام اولین پیوند دست در آینده‌ای نزدیک آماده می‌کند.

جراحی اندی یکی از معدود جراحی‌های پیوند عضو در دنیا به حساب می‌آید که امید به زندگی را به وی برگرداند. خوشبختانه با پیشرفت‌های صورت گرفته در این حوزه می‌توان زندگی را به بسیاری از بیماران دوباره اهدا کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات