عملکرد پردازنده Ryzen 7 1700X ای ام دی بهتر از پردازنده اینتل Core i7 5960X است

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
نتایج جدید فاش شده از بنچمارک پردازنده‌ Ryzen 7 1700X کمپانی ای‌ام‌دی عملکرد بهتر این پردازنده را نسبت به پردازنده‌ی Core i7 5960X اینتل نشان می‌دهند.
تبلیغات

بر اساس نتایج اولیه‌ی به‌دست‌آمده از پردازنده‌ی مورد انتظار ای‌ام‌دی رایزن، شاید بتوان گفت که این محصول بهترین پردازنده‌‌ی معرفی‌شده تا به امروز است. به نظر می‌رسد این پردازنده‌ی جدید با عملکرد خوب خود رقیبی قدرتمند برای پردازنده‌های اینتل خواهد بود. در واقع این چیپ می‌تواند توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سیستم‌های رده‌بالا را به خود جلب کند. قیمت این پردازنده که شامل ۸ هسته و ۱۶ ترد است، ۳۸۹ دلار تعیین شده و فرکانس کاری هسته‌های آن در حالت توربو تا ۳.۸ گیگاهرتز نیز قابل تنظیم است. بر اساس نتایج جدید که از بنچمارک ایکس‌فست‌تست به دست آمده، امتیاز کسب‌شده توسط پردازنده‌ی جدید رایزن ای‌ام‌دی بسیار بالا است.

amd ryzen

قیمت یکی از ویژگی‌های کلیدی در انتخاب پردازنده‌ها است. اگرچه پردازنده‌ی Core i7-6900K اینتل کمی‌ سریع‌تر عمل می‌کند؛ اما هر دو پردازنده‌ی یادشده مجهز به ۸ هسته و ۱۶ ترد هستند و فرکانس کاری آن‌ها نیز یکسان است. قیمت محصول اینتل اما، ۱۰۵۰ دلار تعیین شده و این یعنی قیمتی در حدود دو و نیم برابر پردازنده‌ی Ryzen 7 1700X ای‌ام‌دی دارد.

در نمودار بالا همچنین نتایج بنچمارک تعدادی دیگر از پردازنده‌ها از جمله پردازنده‌ی اورکلاک شده‌ی کمپانی اینتل و نیز نتایج فاش شده از بنچمارک Cinebench برای پردازنده‌ی Ryzen 5 1600X قابل مشاهده است. تا به این لحظه هیچ‌کس نمی‌داند که پردازنده‌های شرکت ای‌ام‌دی در زمینه‌ی اورکلاک چگونه عمل خواهند کرد و این موضوع نیز محتمل است که پردازنده‌ی Ryzen 7 1700X بتواند پس از اورکلاک، پردازنده‌ی Core i7-6900K را شکست دهد.

amd ryzen scores

Ryzen 5 1600X نیز با دارا بودن ۶ هسته و ۱۲ ترد و قیمت ۲۵۹ دلار، یکی از پردازنده‌های قابل توجه ساخته‌شده توسط کمپانی ای‌ام‌دی به‌حساب می‌آید. این پردازنده حتی می‌تواند با پردازنده‌ی Core i7-7700K اینتل که در نمودار بالا روی فرکانس کاری ۵ گیگاهرتز اورکلاک شده هم رقابت کند و علاوه بر این در نظر داشته باشید که محصول ای‌ام‌دی قیمتی بسیار کمتر از محصول اینتل دارد. Ryzen 5 1600X اما قادر به شکست دادن پردازنده‌ی Core i7-6850K اینتل نیست و این در حالی است که این دو محصول از نظر تعداد هسته و تعداد ترد مشابه هستند؛ اما مجددا خاطرنشان می‌کنیم که در اینجا بحث بر سر قیمت است. باید توجه داشته باشیم که پردازنده‌ی Core i7-6850K اینتل ۶۰۰ دلار قیمت دارد ولی پردازنده‌ی Ryzen 5 1600X ای‌ام‌دی با قیمتی کم‌تر از ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

کاملا واضح است که نبرد اصلی دو گروه پردازنده‌ی مورد بحث، بر سر قیمت است. حتی اگر قیمت‌ نهایی پردازنده‌های ای‌ام‌دی با قیمت تعیین‌شده برای پردازنده‌های اینتل تفاوت چندانی نداشته باشد؛ با معرفی سری جدید رایزن، کمپانی ای‌ام‌دی همین حالا هم به موفقیتی بزرگ دست یافته است. البته به نظر می‌رسد پردازنده‌های ساخت اینتل همچنان از نظر عملکرد ساعت‌ به ساعت، نسبت به پردازنده‌های رقیب برتری دارند، ولی این موضوع در هنگام خرید پردازنده‌ی جدید برای بسیاری از افراد اهمیت چندانی ندارد؛ چراکه ظاهرا ای‌ام‌دی موفق شده است عملکردی در حد پردازنده‌های گران‌قیمت اینتل را با قیمتی بسیار پایین‌تر به کاربران ارائه دهد.

همچنین اگر نتایج منتشرشده در نمودار بالا برای شما چندان منصفانه به نظر نمی‌رسد، می‌توانید سری به وب‌سایت Maxon.net بزنید و پس از دانلود Cinebench R155، تست یادشده را خود نیز انجام دهید و نتایج آن را با نتایج اعلام‌شده در این مطلب مقایسه کنید.

نظر شما در مورد پردازنده‌های جدید رایزن ای‌ام‌دی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات