۵ خبر داغ از حال و روز بزرگان خودروسازی جهان

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در این مطلب به پنج خبر داغ مربوط به برندهای برتر خودروسازی و صنایع وابسته می‌پردازیم که مسلما بر بازار ایران هم بی‌تأثیر نخواهند بود.
تبلیغات

کسی جلودار رنو- نیسان نیست

سال گذشته گروه خودروسازی رنو – نیسان موسوم به آلیانس، یک سوم کل سهام میتسوبیشی را خریداری کرد تا این شرکت باسابقه را از ورشکستگی نجات دهد. کارلوس گوسن مدیرعامل آلیانس در نظر دارد این گروه خودروسازی ژاپنی - فرانسوی را به غول‌های بزرگ صنعت خودروی جهان، همچون جنرال موتورز آمریکا و فولکس‌واگن آلمان نزدیک کند؛ چرا که برند میتسوبیشی در جنوب شرق آسیا از قدیم، خوش‌نام‌تر و شناخته‌شده‌تر از نیسان و رنو بوده است.

 شبکه اقتصادی بلومبرگ در گزارشی به این موضوع اشاره کرده است: سال گذشته اتحادیه حاصل از رنو، نیسان و میتسوبیشی بیش از ۹.۹۶ میلیون دستگاه خودرو در سطح جهانی فروش داشته است که به آمار تولید جنرال موتورز امریکا بسیار نزدیک شده و فقط ۳۵۰ هزاردستگاه با فولکس واگن فاصله دارد. احتمال زیادی وجود دارد که نیسان سهم بیشتری از ۳۴ درصد میتسوبیشی را که هم‌اکنون در اختیار دارد،به‌زودی تصاحب و آلیانس را قدرتمندتر کند.

گوسن در اینباره به بلومبرگ گفته است: «ترکیب نیسان، رنو و میتسوبیشی غول خودروسازی جدیدی را به صنعت جهان معرفی می‌کند.»

این درحالی است که بدهی و ضرر مالی هنگفت میتسوبیشی در سال‌های اخیر، مانعی جدی در جهت پیشبرد اهداف رنو-نیسان در این شرکت خواهد بود؛ چرا که به ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه نیازمند است.

ولوو XC60

حال ولوو خوب است و بهتر هم می‌شود

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خودروساز سوئد و اسکاندیناوی خبر داده است که برای چهارمین سال متوالی، رکورد فروش خود را ارتقاء داده و سود خود در سال ۲۰۱۶ را به ۱.۲۴ میلیارد دلار رسانده است. ولوو بخش اصلی این موفقیت را مدیون سرمایه‌گزاری گسترده‌ی جیلی چین خواهد بود که در فروش خوب مدل‌های جدید XC40 و نسل دوم XC60 دیده می‌شود. هم‌اکنون سهام ولوو بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد. سود سهام این شرکت نیز در مقایسه با رشد ۴ درصدی در سال ۲۰۱۵، امسال ۶.۱ درصد افزایش داشته است.

تاکاتای نفرین شده

سال ۲۰۱۶ ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا افت شدیدی داشت و ناخواسته ضرر زیادی به خودروسازان ژاپنی وارد کرد. سوبارو از برندهایی بود که خصوصا در پاییز امسال، رشد فروش خوبی تجربه می‌کرد که با کاهش ارزش ین در مقابل دلار همراه شد؛ اما این پایان کار نبود و خرابی سیستم ایربگ ساخت شرکت تاکاتا نیز باعث فراخوان گسترده و زیان بیشتر آن‌ها گردید. سوبارو بخشی از شرکت صنایع سنگین فوجی ژاپن است که سوزوکی را هم در اختیار دارد و طی ماه‌های گذشته، از نوسان قیمت ارز در ژاپن خسارت زیادی متحمل شده است که نزدیک به ۳۵۹ میلیون دلار در سه‌ماهه تابستان برآورد می‌شود. از سویی دیگر، خرابی پمپ هوا در سامانه کیسه هوای خودروهای سوبارو که ساخت تاکاتا بود نیز ۱۱۸ میلیون دلار هزینه تعمیر روی دست فوجی گذاشت.

فیات دوبلو

ایتالیا دروغ نمی‌گوید

شرکت فیات - کرایسلر (FCA) که مقر اصلی مدیریتی آن در ایتالیا و شرکت فیات قرار دارد، هرگونه تقلب و اشتباه در آمار آلایندگی و مصرف سوخت خودروهای خود را به‌شدت تکذیب کرد. آمار استاندارد خودروهای ساخت ایتالیا توسط وزارت حمل و نقل این کشور منتشر می‌شود که هرگونه خطا در آن‌ها می‌تواند برای شرکت‌های خودروساز گران تمام شود. چند روز پیش، گرازیانو دلریو وزیر حمل و نقل ایتالیا در مجلس این کشور به دفاع از فیات پرداخت و ادعای بالا بودن سطح آلایندگی خودروهای فیات 500X، فیات دوبلو (Doblo) و جیپ رنگید (Jeep Renegade) را که توسط مسئولین آلمانی عنوان شده بود، قویا رد کرد.

شاسی‌بلندهای جنرال‌موتورز در راه هستند

در ابتدای هرسال میلادی، مهم‌ است که بدانیم بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا چه برنامه‌ای دارد. در حالی که فروش کامارو و شورولت کروز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد GM به سراغ توسعه در بخش تولید خودروهای کراس‌اوور خواهد بود و در غیر این صورت، با افت ارزش سهام در وال‌استریت مواجه خواهد شد.

مدیران این شرکت پیش‌بینی کرده‌اند که مدل‌های جدیدی از ترین (Terrain)، شورولت ایکوئینوکس (Equinox) و تراورس امسال معرفی شوند تا سود ۱۲.۵ میلیارد دلاری سال قبل جنرال موتورز تکرار شود. با این هدف، مدیر ارشد اجرایی GM ماری بارا، تعداد زیادی از کارگران بخش تولید شورولت کروز و کامارو را در سال جدید اخراج کرده که مخالفت دونالد ترامپ را در پی داشته است. نهاد ریاست جمهوری آمریکا خواستار فشار بر خودروسازان این کشور در تولید و استخدام بیشتر بود؛ اما برخلاف آنچه ترامپ و سیاستمداران جدید آمریکا دنبال می‌کنند، جنرال موتورز به دنبال افزایش مدل‌های تولیدی خود و معرفی محصولات تازه نیست.

شورولت تراورس 2017
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات