درخواست تجدید نظر اپل در پرونده مالیاتی ۱۴ میلیارد دلاری کمیسیون اروپا

جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت اپل درخواست تجدید نظر خود را برای جریمه مالیاتی ۱۴ میلیارد دلاری که از طرف کمیسیون اروپا برای این شرکت وضع شده، به دادگاه ارائه کرده است.
تبلیغات

درخواست تجدید نظر ۱۴ بندی شرکت اپل که روز دوشنبه به ثبت رسید، از چند نقطه‌نظر متفاوت تصمیم کمیسیون اروپا (EC) را به چالش کشیده است. پیش از هر چیز، اپل مدعی شده مقر این شرکت در ایرلند به‌طور کامل در تعامل و هم‌خوانی با تمام قوانین و با تبعیت از دستورات رگولاتوری‌ها راه‌اندازی شده است.

مسئولان اپل معتقدند مالیات وضع‌شده برای درآمد شعبه ایرلندی کوپرتینویی‌ها، خارج از عرف است. مسئولان این شرکت معتقدند این مالیات، فراتر از عملکرد شعبه ایرلندی اپل وضع شده است و به این ترتیب کوپرتینویی‌ها مجبورند از سود جهانی، مابه‌التفاوت مالیات وضع‌شده توسط کمیسیون اروپا را بپردازند.

علاوه بر این، اپل معتقد است مقایسه ترکیب مالیاتی این شرکت با دیگر شرکت‌های چندملیتی فعال در اروپا اشتباه محض است. اپل، متفاوت بودن قراردادها و توافقات را دلیل این امر عنوان کرده است. در چند بند از متن درخواست تجدیدنظر شرکت اپل، از اینکه شانس کافی برای دفاع از مواضع به اپل داده نشده نیز سخن به میان آورده شده است. مسئولان اپل معتقدند اجازه ارائه شواهد و مستندات کافی به آن‌ها داده نشده است و اندک نظر متخصصان که اپل امکان استناد به آن‌ها را داشته نیز در تصمیم‌گیری نهایی لحاظ نشده است. علاوه بر این‌ها، اپل خواستار تأمین هزینه‌ای شده که برای دفاع از خود در مقابل این تصمیم کمیسیون اروپا متحمل شده است.

تحقیقات در خصوص پرونده مالیاتی اپل در ایرلند، در آگوست سال ۲۰۱۶ به پایان رسید و در پی آن، کمیسیون اروپا مدعی شد مالیات بر سود شعبه اروپایی اپل،  غیرقانونی و کمتر از حد مجاز بوده است. بر این اساس، کمیسیون اروپا مدعی شده این مالیات در سال ۲۰۱۴، ۰.۰۰۵ درصد و در سال ۲۰۰۳ تنها یک درصد بوده است. علاوه بر این، مسئولان ایرلند هم متهم شده‌اند که مزایای مالیاتی غیرقانونی در اختیار اپل قرار داده‌اند. در ماه جاری میلادی، گزارشی مبنی بر هزینه ۱.۸ میلیون یورویی (۱.۹ میلیون دلاری) ایرلند در این دعوی منتشر شد. قسمت اعظم این هزینه به وکلایی اختصاص یافته است که در این پرونده از مواضع ایرلند دفاع کرده‌اند.

تحلیلگران معتقدند فرایند کامل رسیدگی به درخواست تجدید نظر شرکت اپل ممکن است به چهار تا پنج سال زمان نیاز داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات