بیل گیتس: ربات‌هایی که جایگزین انسان‌ها شده‌اند باید مالیات بدهند

سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
بیل گیتس در مصاحبه‌ای گفته است که پس از جایگزینی ربات‌ها با کارگران، دولت می‌تواند از کارخانه‌هایی که از ربات‌ها استفاده می‌کنند مالیات بگیرد.
تبلیغات

اگر ربات‌ها در مشاغل مختلف، جایگزین انسان‌ها شوند، به این معنی است که انسان‌های کمتری شغل خواهند داشت و مالیات کمتری پرداخت خواهد شد. در یک بررسی می‌توان مشاهده کرد که این موضوع می‌تواند برای دولت‌ها مشکل‌ساز شود؛ زیرا یکی از روش‌های تأمین بودجه دولت از طریق جمع‌آوری مالیات صورت می‌گیرد.

بیل گیتس در مصاحبه‌ای که داشته است، راه‌حلی برای این مشکل پیشنهاد داده که طبق آن، ربات‌هایی که جایگزین انسان‌ها شده‌اند باید مالیات پرداخت کنند. وی در مصاحبه گفته است:

در حال حاضر کارگری که در کارخانه کار می‌کند، باید قسمتی از حقوقش را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. اگر قرار باشد رباتی جایگزین او شود، صاحب کارخانه باید به همان میزان که کارگر مالیات می‌داده، به دولت مالیات بدهد.

گیتس گفته است وقتی که ربات‌ها جایگزین انسان‌ها شوند، زمان بیشتری برای انسان‌ها فراهم می‌شود تا نیازهای سالمندان را برآورده کنند، به کودکانی که نیازهای خاصی دارند کمک کنند یا در کارهای دیگر که نیاز به همدلی دارد، فعالیت کنند.

اما نباید جایگزینی ربات‌ها با انسان‌ها عاملی شود که مالیات پرداخت نکنیم.

طبق نظر بیل گیتس، کارخانه‌ها می‌توانند از پولی که صرف کارگران و ارائه خدمات به آن‌ها می‌شد، قسمتی را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند یا می‌توان از کمپانی‌هایی که ربات می‌سازند، مالیات گرفت.

امروزه ۵۰ درصد از کارهایی که توسط انسان‌ها انجام می‌شود، در خطر جایگزینی با ربات‌ها قرار دارند. میزان مزدی که به این افراد داده می‌شود، در دنیا ۱۵ تریلیون دلار تخمین زده شده است که ۲.۷ تریلیون دلار آن به ایالات متحده آمریکا اختصاص دارد. البته باید گفت که جایگزینی ربات‌ها با انسان‌ها تا سال ۲۰۵۵ رخ نخواهد داد؛ اما عوامل مختلف می‌توانند این اتفاق را ۲۰ سال به عقب یا جلو بیندازند. بیل گیتس در ادامه مصاحبه‌اش گفته است:

مردم باید با مشکل پیش رویشان کنار بیایند و راه‌حلی برای خود بیابند. این واقعا بد است که ترس مردم از آنچه نوآوری به وجود خواهد آورد، از اشتیاقشان نسبت به آینده بیشتر است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات