نتایج حیرت‌ انگیز اولین آزمایش فورد GT

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ارقام منتشرشده از اولین آزمون واقعی فورد GT نشان از آن دارند که فورد با این ابرخودرو توانسته است فراری و مک‌ لارن را شکست دهد.
تبلیغات

از زمانی که فورد GT رونمایی شد، اخبار آن با دقت زیادی توسط کارشناسان صنعت خودروی جهان دنبال می‌شد. مصاحبه‌های زیادی با طراحان و مدیران این پروژه از جمله ویپ رج و دیو پاریکاک انجام شد که در نهایت، با قهرمانی این خودرو در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لمانز تکمیل شد. اما این ابرخودرو دوست‌داشتنی هنوز به دست کارشناسان نرسیده بود و از این رو نمی‌توان در شرایط واقعی درباره‌ی آن اظهار نظر کرد. سؤال این است که آیا فورد GT به همان اندازه که ادعا می‌شود، قدرتمند و افسانه‌ای است؟ به‌ نظر می‌رسد پاسخ این سوال مثبت است.

در حالی‌ که هنوز این خودرو به دست یک خبرگزاری رسمی خودرو برای تست نرسیده است، اعداد و ارقام رسمی به‌دست‌آمده از یک سامانه الکترونیکی در پیست معتبر کالابوگی کانادا که خودرو را در اختیار داشته، نشان می‌دهد فورد GT حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

فورد GT

توان خروجی دقیق اندازه‌گیری شده، ۶۴۷ اسب بخار در دور موتور ۶۲۵۰ و گشتاور ۷۴۵ نیوتن‌متر در دور موتور ۵۹۰۰ دور در دقیقه است و خودرو با تست در تونل باد و شبیه‌سازی شرایط واقعی، به حداکثر سرعت ۳۴۶ کیلومتر در ساعت رسیده است. دیگر نکته مهم به‌دست‌آمده در این آزمون، تولید ۹۰ درصد گشتاور از دور موتور ۳۵۰۰ دور به بعد است که در یک پیشرانه توربوشارژ آمار بسیار خوبی است. این خودرو سریع‌ترین محصول جاده‌ای تاریخ فورد محسوب می‌شود و از سویی دیگر، نمونه‌ی مسابقه‌ای آن با پیشرانه‌ی اکوبوست ۸ سیلندر در راه است.

مهم‌ترین رقیبان فورد GT در این بازه‌ی قیمت و کلاس بدنه، نسخه اسپشیال فراری 458 و نسخه LT مک‌لارن 675 هستند. فراری مورد نظر ما قدرت ۵۹۷ اسب بخار و گشتاور ۵۴۰ نیوتن‌متر دارد و مک‌لارن LT هم با ۶۶۶ اسب بخار و گشتاور ۶۹۹ نیوتن‌متر ارائه می‌شود که تا اینجای کار فورد از نظر قدرت، در سطح پایین‌تری از 675LT قرار می‌گیرد، درحالی‌که در زمینه‌ی گشتاور دست بالا خواهد داشت. از اعداد روی کاغذ که بگذریم، باید ببینیم در پیست و با یک راننده حرفه‌ای جدال این سه مبارز به کجا می‌انجامد.

فورد GT

در کشور کانادا و نزدیکی اُتاوا، پیست مشهور کالابوگی (Calabogie Motorsports Park) قرار دارد که چند روز پیش، میزبان سه خودروی فراری 458 اسپشیال، مک‌لارن 675LT و فورد GT بود. هر سه خودرو در همان روز، توسط یک راننده حرفه‌ای بارها مورد آزمون قرار گرفت که در بهترین رکوردهای به‌دست‌آمده، به ترتیب فراری، مک‌لارن و فورد به زمان‌های ۲:۱۲.۹، ۲:۱۰.۸ و ۲:۰۹.۸ رسیدند و فورد GT با اقتدار برتری خود را نشان داد. اختلاف زمان فراری با دیگران و فاصله‌ی یک ثانیه‌ای فورد با مک‌لارن در نوع خود جالب توجه بود.

فورد GT

راننده‌ی این آزمایش در خصوص تجربه‌ی سواری فورد GT نکات جالبی بیان کرد. نخست، پدال‌های گاز و ترمز که جایگذاری خوبی دارند و پاسخ مناسبی به فرامین می‌دهند. دیگر نکته مهم اینکه در حالت لانچ (یک حالت رانندگی که در آن خودرو برای شتاب‌گیری بسیار سریع آماده است و در خودروهای اسپرت از جمله نیسان GT-R وجود دارد) به محض برداشتن پا از روی ترمز، دور موتور به ۴۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد و اصطلاحا خودرو شلیک می‌شود. فراموش نکنیم با یک پیشرانه توئین‌توربو سر و کار داریم که قانونا باید در هنگام حرکت از حالت سکون، با تأخیر شتاب‌گیری مواجه باشد، اما مهندسین فورد، با ساخت سیستم ضد تأخیر (anti lag) که همچنان جزئیات فن‌آوری و عملکرد آن رسانه‌ای نشده است، یک شاهکار مهندسی خلق کرده‌اند. گمان می‌کنیم این سامانه، قبل از شروع حرکت، توربوها را به کار می‌اندازد و حجم بنزین ورودی را افزایش می‌دهد.

فورد GT

وزن خشک فورد GT دقیقا ۱۳۸۳ کیلوگرم است که در پیست مشخص شد این عدد بدون روغن، بنزین و مایعات رادیاتور اندازه‌گیری شده و در واقع ۵۵ کیلوگرم روغن، آب رادیاتور و دیگر مایعات بایستی به آن اضافه شود و در حدود ۵۶ کیلوگرم بنزین هم به این عدد اضافه می‌شود که وزن بدون راننده این خودرو را به ۱۴۹۵ کیلوگرم می‌رساند. با این‌حال همچنان فورد GT، سنگین‌تر از مک‌لارن LT وسبک‌تر از تمامی نسخه‌های فراری 458 است.

2017 Ford GT

قیمت

$450,000 

کلاس بدنه

موتور وسط کوپه، دیفرانسیل عقب، دو در و دو سرنشینه

پیشرانه

3.5L/647-hp/745N-m twin-turbo DOHC 24-valve V-6

جعبه دنده

7-speed twin-clutch auto

وزن (کیلوگرم)

1496

شعاع گردش فرمان

272

ارتفاع  عرض  طول (سانتی‌متر)

470cm , 201 , 106-112

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت (ثانیه)

2.9

مصرف سوخت شهری، اتوبان و ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر)

21.4 , 13 , 16.8 

فورد GT
فورد GT
فورد GT
فورد GT
فورد GT
فورد GT
فورد GT
فورد GT
فورد GT
فورد GT
فورد GT
فورد GT

نظر شما چیست؟ اگر پول و امکانات لازم را در اختیار داشتید، بین فورد GT، مک‌لارن 675LT , فراری 458 اسپشیال کدام را انتخاب می‌کردید؟ در ادامه شما را به تماشای فیلم کوتاهی از روند آماده‌سازی این خودرو برای رقابت‌های لمانز دعوت می‌کنیم که تماشای آن خالی از لطف نیست.

دانلود با کیفیت 360p   720p  1080p

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات